CULTURAL-HISTORICAL PSYCHOLOGY: ASPECTS OF A PATH FORWARD FOR SCIENCE TEACHING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22407/2176-1477/2024.v15.2452

Keywords:

Bibliographic research, Learning theory, Vygotsky

Abstract

The article presents a bibliographical research involving cultural-historical psychology, with the aim of helping those who wish to familiarize themselves with this theoretical framework to get closer to it, and to continue traveling this path of knowledge, in order to develop pedagogical practices in science teaching that are committed to favoring the attribution of meaning to students' learning, guaranteeing them their protagonism, in addition to promoting collaborative learning and developing in students the ability to learn from their peers. Throughout the text, the origins of cultural-historical psychology are presented with a focus on Vygotsky's life, followed by some basic assumptions on which it is based, pointing out and discussing the elementary psychological functions and the higher psychological functions and, finally, the Vygotsky's conceptions regarding learning, development and activity, important aspects regarding the dynamics between the process of cultural appropriation and the development of functional processes. Considering the importance of cultural-historical psychology in the learning process, and the complexity of Vygotsky's texts, we identify the need for constant investment in the dissemination and analysis of his studies, including because some of them are not known to many teachers.

References

ALMEIDA, P. N. de. Educação lúdica: Teorias e práticas. 1 ed. São Paulo: Loyola, 2013.

BIGGE, M. L. Teorias da aprendizagem para professores. 1 ed. São Paulo: EPU, 1977.

DUARTE, N. A. A filosofia da práxis em Gramsci e Vigotski. In: Jornada do Núcleo de ensino de Marília, VI.; 2007, Marília. Anais... Marília, Universidade Estadual Paulista (UNESP), 2007.

FOCETOLA, P. B. M.; CASTRO, P. J.; SOUZA, A. C. J. de.; GRION, L. S.; PEDRO, N. C. S.; IACK, R. S.; ALMEIDA, R. X. de.; OLIVEIRA, A. C. de.; BARROS, C. V. T. de; VAITSMAN. E.; BRANDÃO, J. B.; GUERRA, A. C. O.; SILVA, J. F. M. da. Os Jogos Educacionais de Cartas como Estratégia de Ensino em Química. Revista Química Nova na Escola, v. 34, n. 4, p. 248-255, 2012.

FONTES, F. F.; FALCÃO, J. T. R.; ANDRADE, L. R. M. de.; SOUZA, P. C. A. de.; JÚNIOR, J. A. M. Psicologia Histórico-Cultural, Perezhivanie e além: uma entrevista com Nikolai Veresov. Educação & Sociedade, v. 40, e0184797, 2019.

FRIEDRICH, J. Lev Vigotski: mediação, aprendizagem e desenvolvimento: uma leitura filosófica e epistemológica. 1 ed. São Paulo: Mercado de Letras, 2012.

GIL, A. C. Métodos e técnicas em pesquisa social. 7 ed. São Paulo: Atlas, 2019.

LEONTIEV, A. N. Os princípios psicológicos da brincadeira pré-escolar. In: VIGOTSKII, L.S.; LURIA, A.R.; LEONTIEV, A.N. (Org.). Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. 14 ed. São Paulo: Ícone, 2012.

LÜDKE, M.; ANDRÉ, E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. 2 ed. Rio de Janeiro: EPU, 2017.

MARTINS, L.M.; ARCE, A. Educação infantil e o Ensino Fundamental de nove anos. In: ARCE, A.; MARTINS, L.M. (Org.). Quem tem medo de ensinar na educação infantil? Em defesa do ato de ensinar. 1 ed. São Paulo: Alínea, 2010.

MARTINS, L. M. O desenvolvimento do psiquismo e a educação escolar: contribuições à luz da psicologia histórico-cultural e da pedagogia histórico-crítica. 1 ed. São Paulo: Autores Associados, 2013.

MESSEDER NETO, H. da S. Contribuições da Psicologia Histórico-Cultural para Ludicidade e Experimentação no Ensino de Química: Além do Espetáculo, Além da aparência. 2015. Tese (Doutorado em Ensino, Filosofia e História das Ciências) - Universidade Federal da Bahia, Universidade Estadual de Feira de Santana, Salvador, 2015.

MESSEDER NETO, H. da S. O lúdico no ensino de Química na perspectiva histórico-cultural: Além do espetáculo, além da aparência. 1 ed. Curitiba: Prismas, 2016.

MOREIRA, M. A. Teorias de Aprendizagem. 1 ed. São Paulo: EPU, 1999.

PRESTES, Z.; TUNES, E. Notas biográficas e bibliográficas sobre L.S. Vigotski. Universitas: Ciências da Saúde, v. 9, n. 1, p. 101-135, 2011.

PRESTES, Z.; TUNES, E. A trajetória de obras de Vigotski: um longo percurso até os originais. Estudos em Psicologia, v. 29, n. 3, p. 327-340, 2012.

REGO, T. C. Vygotsky: Uma Perspectiva Histórico-Cultural. 25 ed. Petrópolis: Vozes, 2014.

VERESOV, N. N. ZBR and ZPD: Is there a difference? Cultural-Historical Psychology, v. 13, n. 1, p. 23-36, 2017.

VERESOV, N. N. Discovering the Great Royal Seal: New Reality of Vygotsky’s Legacy. Cultural-Historical Psychology, v. 16, n. 2, p. 107-117, 2020.

VIGOTSKI, L. S. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 7 ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

VIGOTSKI, L. S. A construção do pensamento e da linguagem. 2 ed. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2009.

VIGOTSKII, L. S. Aprendizagem e desenvolvimento intelectual na idade escolar. In: VIGOTSKII, L. S.; LURIA, A. R.; LEONTIEV, A. N. (Org.). Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. 14 ed. São Paulo: Ícone, 2012.

Published

2024-07-22

How to Cite

Pinheiro, A. R., & Cardoso, S. P. (2024). CULTURAL-HISTORICAL PSYCHOLOGY: ASPECTS OF A PATH FORWARD FOR SCIENCE TEACHING . Revista Ciências & Ideias ISSN: 2176-1477, 15(1), e24152452. https://doi.org/10.22407/2176-1477/2024.v15.2452

Issue

Section

Artigos de Revisão

Most read articles by the same author(s)