THE SMELL SCIENCE: AN INVESTIGATIVE TEACHING SEQUENCE
DOI:
https://doi.org/10.22407/2176-1477/2024.v15.2545Keywords:
Olfaction, Sense organ, Nervous system, Perfume, BNCCAbstract
The implementation of the National Common Curricular Base brought challenges for teachers, in terms of organizing new training itineraries and defining ways of approaching selected content, especially in Science teaching. From this perspective, we present the educational product resulting from a professional master's thesis in science teaching, which provides the investigative teaching sequence called Science of Smells. Qualitative in nature, exploratory in objective and involving a case study, the research developed and applied an investigative didactic sequence (SEI) with perfumes as its generating theme, which were used to contextualize the interaction of the nervous system and the sense organs, highlighting the olfaction. The theme was conducted in an interdisciplinary and investigative approach involving concepts from biology and chemistry, with SEI presenting five stages involving diverse teaching methodologies and resources, such as reading, debates, virtual visit to a museum, teaching models and experiments, aiming to promote problematization and the relationship between the content covered and the students’ daily lives. The application of the SEI took place in a sixth-year elementary school class, meeting its objective, with the activities contributing to the students' conceptual gain on the topics covered, but also helping in the reading and interpretation of texts and in participatory and group work. . The educational product, in addition to the investigative teaching sequence, is composed of theoretical questions involving the BNCC, teaching through investigation and interdisciplinarity, among other topics covered in the research, in order to support teachers in using the proposed SEI in their classes.
References
AMORIM, A. C. R. de.; CICCILLINI, G. A; MEGID NETO, J. Órgãos do Sentido: uma metodologia alternativa de ensino. Ensino em Re-vista, v. 3, n. 1, p. 31-39, 1994.
ANASTASIOU, L. G. C.; ALVES, L. P. Estratégias de ensinagem. In: ANASTASIOU, L. G. C.; ALVES, L. P. (Org.). Processo de ensinagem na universidade: pressupostos para as estratégias de trabalho em aula. 5 ed. Joinville: Univille, 2015.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/.
BUSHDID, C., MAGNASCO, M. O.; VOSSHALL, L. B.; KELLER, A. Humans can discriminate more than 1 trillion olfactory stimuli. Science. v. 343, p. 1370-1372, 2014.
CAFIERO, D. Leitura como processo: caderno do professor. Belo Horizonte: Ceale/FaE/UFMG, 2005.
CARVALHO, A. M. P. de. Fundamentos teóricos e metodológicos do Ensino por Investigação. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências. v. 18, n. 3, p. 765-794, 2018.
DELIZOICOV, D.; ANGOTTI, J. A.; PERNAMBUCO, M. M. Ensino de Ciências: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 2018.
DIAS, S. M.; SILVA, R. R. Perfumes: uma química inesquecível. Química Nova na Escola, n.4, p. 3-6. 1996.
FAZENDA, I. C. A. Práticas interdisciplinares na escola. São Paulo: Cortez, 2013.
FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: PAZ E TERRA, 2019.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2002.
HAYDT. R. C. C. Curso de Didática Geral. São Paulo: Ática, 2006.
LÜDKE, M. ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em Educação: Abordagens qualitativas. Rio de Janeiro: E.P.U., 2020.
MAIA, N. B. Viajando pelos sentidos. Revista Eletrônica do Jornalismo Científico. São Paulo. 2007. Disponível em: https://www.comciencia.br/comciencia/index.php?section=8&edicao=28&id=326. Acesso: 19 de nov. 2023.
PICCININI, C; ANDRADE, M. C. O ensino de Ciências da Natureza nas versões da Base Nacional Comum Curricular, mudanças, disputas e ofensiva liberal-conservadora. Revista de Ensino de Biologia da SBEnBIO, v. 11, n. 2, p. 34-50, 2018.
POSAR, A., VISCONTI, P. Sensory abnormalities in children with autism spectrum disorder. J Pediatr (Rio J).2018.
ROCHA, R., FLORA, A. Cheirar. São Paulo: Moderna, 2017.
RODRIGUES, M. H. S., ALMEIDA, A. C. P. C. Espaços não-formais de ensino: perspectivas para a formação inicial de professores. Revista Educação, Cultura e Sociedade. v. 10, n. 2, p. 224 – 239, 2020.
SASSERON, L. H. Ensino de Ciências por Investigação e o Desenvolvimento de Práticas: Uma Mirada para a Base Nacional Comum Curricular. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 18, n. 3, p. 1061–1085, 2018.
SOUZA, D. F., RODRIGUES, A. L. S. Aprendendo Ciências por meio da contação de histórias. Conexão ComCiência, v. 1, n. 2, 2021. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/conexaocomciencia/article/view/4852. Acesso em: 15 jul. 2023.
VIEIRA, V.; BIANCONI, M. L.; DIAS, M. Espaços não-formais de ensino e o currículo de ciências. Revista Ciência e Cultura. v. 57, n. 4, p. 21 – 23, 2005.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Flávia Fernanda Ferreira Faria, Sheila Pressentin Cardoso
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
O autor responsável pela submissão representa todos os autores do artigo, e se compromete a enviar como documento suplementar uma carta de consentimento com a assinatura de todos os autores informando que tem a permissão para a submissão do texto assim como assegura que não há violação de direitos autorais e nem qualquer tipo de plágio (incluindo autoplágio).