THE TEACHING INTERNSHIP BETWEEN ONLINE CLASSES AND VIDEO CLASSES: TEACHER CONSTITUTION AND SCIENCE TEACHING DURING THE COVID-19 PANDEMIC

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22407/2176-1477/2024.v15.2379

Keywords:

Biology teaching, Science teaching, initial formation

Abstract

This experience report expresses reflections on teacher formation constituted during a Teaching Internship experience carried out in the Biological Sciences Degree course at the Instituto Federal Farroupilha (IFFar), Campus Santa Rosa, in the first semester of 2020. The objective of the report is to analyze and reflect on the Teaching Internship and the current scenario, since the pandemic made us reinvent teaching, in the context of Practice as a Curricular Component III (PeCC III). Five scenarios were created that allow analyzing the critical action research process of the teacher-researcher and intern in the curricular component of PeCC III: 1) Weaving readings of reality: Teaching Internship in Higher Education; 2) Rescuing the historical context: from teaching practices to Practice as a Curricular Component in the Degree Course in Biological Sciences; 3) PeCC III planning: before the pandemic; 4) PeCC III classes during the pandemic: remote teaching, what now?; 5) The reinvention of teaching during the pandemic: between online classes, video classes and experience reports. In this sense, we report the Teaching Internship in Higher Education that contributed to the completion of the postgraduate author's master's research and we seek to contextualize PeCC III and the unfolding of the scenarios created during the first academic semester of 2020. The curricular component and the pandemic context provided the immersion of graduates in remote teaching not only as students, but as teachers, highlighting the teaching constitution in different situations of exercising the profession. Thus, we advance in reflections on the constitution of teacher knowledge, mainly on the constant search for pedagogical content knowledge and, mainly due to the pandemic scenario, for technological pedagogical content knowledge. We noticed how teacher trainers contribute and are part of this process marked by the reinvention of teaching, remotely and through online classes.

Author Biographies

Larissa Lunardi, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)

Doutoranda em Educação em Ciências pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) e professora de Biologia na rede estadual de ensino do RS. Mestra em Ensino de Ciências pela Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS) - Campus Cerro Largo. Especialista em Ensino de Ciências da Natureza e Licenciada em Ciências Biológicas pelo Instituto Federal Farroupilha - Campus Santa Rosa.

Rúbia Emmel, Instituto Federal Farroupilha (IFFAR)

Doutora em Educação nas Ciências. Professora da área da Pedagogia no Instituto Federal Farroupilha, Campus Santa Rosa. Professora permanente do Mestrado em Ensino de Ciências na Universidade Federal da Fronteira Sul, Campus Cerro Largo.

References

ALARCÃO, I. Professores reflexivos em uma escola reflexiva. 8. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

BERVIAN, P. V.; PANSERA-DE-ARAÚJO, M. C. A investigação-formação-ação na constituição dos conhecimentos tecnológicos pedagógicos de conteúdo de professores de Ciências. Bio-grafía. Escritos sobre la Biología y su Enseñanza. Edición Extraordinaria. p.1623 –1636. 2019.

BOLZAN, D. P. V.; ISAIA, S. M. A.; MACIEL, A. M. R. Formação de professores: a construção da docência e da atividade pedagógica na Educação Superior. Rev. Diálogo Educ., Curitiba, v. 13, n. 38, p. 49-68, jan./abr. 2013.

BORGES, A. T. Novos rumos para o laboratório escolar de ciências. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 19, n. 3, 2002.

BRASIL. Parecer CNE/CP nº 9, de 8 de maio de 2001. Proposta de Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação de Professores da Educação Básica, em nível superior, curso de licenciatura, de graduação plena. Brasília, DF, 2001a. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/009.pdf>. Acesso em: 28 set 2020.

BRASIL. Parecer CNE/CP nº 28, de 2 de outubro de 2001. Dá nova redação ao Parecer CNE/CP 21/2001, de 6 de agosto de 2001, e discorre sobre a duração e a carga horária dos cursos de Formação de Professores da Educação Básica, em nível superior, curso de licenciatura, de graduação plena. Brasília, DF, 2001b. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/028.pdf>.Acesso em: 28 set 2020.

BRASIL. Portaria CAPES nº 52, de 26 setembro de 2002. Aprova o novo Regulamento do Programa de Demanda Social em anexo. Brasília, DF, 2002. Disponível em: <http://www.ppged.ufcg.edu.br/images/7/71/Portaria_52_Regulamento_DS.pdf>. Acesso em: 28 set 2020.

BRASIL. Portaria nº 343 de 17 de março de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia do Novo Coronavírus - COVID-19. Brasília, DF, 2020a. Disponível em < https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-343-de-17-de-marco-de-2020-248564376>. Acesso em: 28 set 2020.

BRASIL. Projeto Pedagógico do Curso de Licenciatura em Ciências Biológicas, Instituto Federal Farroupilha, Campus Santa Rosa. 2014. Disponível em <https://www.iffarroupilha.edu.br/projeto-pedag%C3%B3gico-de-curso/campus-santa-rosa>. Acesso em: 28 set 2020.

BRASIL. Plano de Ensino da Prática enquanto Componente Curricular III. 2020b.

CARNIATTO, I. A formação do sujeito professor: investigação narrativa em ciências/biologia. Cascavel: Edunioeste, 2002.

CARR; W.; KEMMIS, S. Teoria crítica de la enseñanza: la investigación-acción en la formación del profesorado. Barcelona: Martinez Rocca, 1988.

CARVALHO, A. M. P.; GIL-PEREZ, D. Formação de professores de Ciências: tendências e inovações. 10 ed. São Paulo: Cortez, 2011.

CONTRERAS, J. D. La investigación en la acción. Cuadernos de Pedagogia, n. 224, p. 7-31, abr. 1994.

DINIZ-PEREIRA, J. E.; ZEICHNER, K. M. A pesquisa na formação e no trabalho docente. 2 ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2011.

ELLIOTT, J. La investigación-acción en educación. Madrid: EdicionesMorata, 1990.

GASTAL, M. L. A.; AVANZI, M. R. Saber da experiência e narrativas autobiográficas na formação inicial de professores de biologia. Ciência e Educação, Bauru, v. 21, n. 1, p. 149-158, 2015.

GHEDIN, E; OLIVEIRA, E. S.; ALMEIDA, W. A. Estágio com pesquisa. São Paulo: Cortez, 2015.

PEREIRA, B.; MOHR, A. Origens e contornos da Prática como Componente Curricular. In: MOHR, A.; WIELEWICK, H. G. (org.) Prática como componente curricular: que novidade é essa 15 anos depois? 1. ed. Florianópolis: NUP/CED/UFSC, 2017.

PESSOA, G. P.; COSTA, F. J. TechnologicalPedagogicalContentKnowledge(TPACK) no ensino de ciências: qual é a possibilidade? In. ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 10, 2015, Águas de Lindóia, SP. Anais [...] 2015.

PIMENTA, S. G.; ANASTASIOU, L. G. C.; CAVALLET, V. J. Docência no ensino superior: construindo caminhos. In: BARBOSA, R. L. L. (org). Formação de educadores: desafios e perspectivas. São Paulo: Editora UNESP, 2003.

PIMENTEL, M.; ARAÚJO, R. Há conversação em sua aula online? SBC Horizontes, abr 2020. Disponível em: <http://horizontes.sbc.org.br/index.php/2020/04/05/conversacaoonline/>. Acesso em 07 jul. 2020.

PIMENTEL, M.; ARAÚJO, R. #FiqueEmCasa, mas se mantenha ensinando-aprendendo: algumas questões educacionais em tempos de pandemia. SBC Horizontes, mar 2020. Disponível em: <http://horizontes.sbc.org.br/index.php/2020/03/fiqueemcasa/>. Acesso em 07 jul. 2020.

PIMENTEL, M.; CARVALHO, F. S. P. Ambiências computacionais para dinamizar sua aula online: é hora de ocuparmos ciberespaços! SBC Horizontes, set 2020. ISSN 2175-9235. Disponível em: <http://horizontes.sbc.org.br/index.php/2020/05/23/principios-educacao-online>. Acesso em: 28 set 2020.

PORLÁN, R.; MARTÍN, J. El diário del professor: un recurso para investigación en el aula. Diáda: Sevilla, 1997.

RIBEIRO, M. R.; CARVALHO, F. S. P.; SANTOS, R. Ambiências híbridas-formativas na educação online: desafios e potencialidades em tempos de cibercultura. Revista Docência e Cibercultura, v. 2, n. 1, p. 1-13, 2018.

ROSITO, B. A. O ensino de Ciências e a experimentação. In: MORAES, R. Construtivismo e ensino de Ciências: reflexões epistemológicas e metodológicas. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2000.

SANTOS, E. Pesquisa-formação na cibercultura. Teresina: EDUFPI, 2019.

SHULMAN, L. S. Conocimiento y enseñanza: fundamentos de la nueva reforma. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, v. 9, n. 2, 2005.

SHULMAN, L. S. Those who understand: knowledge growth in teaching. EducationalResearcher, v. 15, n. 4, p. 4-14, 1986.

VERHINE, R. E.; DANTAS, L. M. V. Estágio de docência: conciliando o desenvolvimento da tese com a prática em sala de aula. Revista Brasileira de Pós-Graduação, v. 4, n. 8, 11, 2007.

Published

2024-02-26

How to Cite

Lunardi, L., & Emmel, R. (2024). THE TEACHING INTERNSHIP BETWEEN ONLINE CLASSES AND VIDEO CLASSES: TEACHER CONSTITUTION AND SCIENCE TEACHING DURING THE COVID-19 PANDEMIC. Revista Ciências & Ideias ISSN: 2176-1477, 15(1), e24152379. https://doi.org/10.22407/2176-1477/2024.v15.2379

Issue

Section

Relato de Experiência

Similar Articles

> >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.