SCIENCE FAIR: CREATING A HOMEMADE STEAM DISTILLER FOR EXTRACTING ESSENTIAL OILS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22407/2176-1477/2024.v15.2436

Keywords:

experimentation; sustainability; science teaching

Abstract

Science Fairs are differentiated spaces that encourage the protagonism and active participation of students in the teaching and learning processes, as they promote interdisciplinarity, curiosity and scientific dissemination. The objective was to investigate the ability to extract essential oils from plants through the construction of a low-cost steam extraction distiller; in addition to developing the stages of scientific investigation with high school students, expanding scientific literacy.  Linked to the Institutional Teaching Initiation Scholarship Program (PIBID), future Biological Sciences teachers, guided by both Basic Education and University teachers, participated in the preparation/execution/evaluation of a project with High School Biology students of the Venina Palma State High School, part of the Science and Sustainability Exhibition held at the school and selected for participation in the 1st Scientific Exhibition of the 20th Regional Education Coordination, an initiative of the State Government of Rio Grande do Sul. a case study on the construction of a low-cost steam distiller; that is, built with materials found at home, such as a pressure cooker, cork roller and aluminum tube removed from suction, together with laboratory showcases, in order to extract essential oils from plants. Initially the students expressed lack of interest in the subject, seeming very far from reality. PIBID's intervention was fundamental in changing this perspective and after two months of research, they were fully engaged. It was possible to realize during the process that science fairs arouse interest in scientific knowledge and skills linked to problem solving, which will last a lifetime. The students demonstrated that they developed oral skills and an interest in Science, in addition to contributing to problem solving.

References

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011, 229 p.

BARCELOS, Nora Ney Santos; JACOBUCCI, Giuliano Buzá e JACOBUCCI, Daniela Franco Carvalho. Quando o cotidiano pede espaço na escola, o projeto da feira de ciências ''Vida em Sociedade'' se concretiza. Ciência & Educação (Bauru), v. 16, p. 215-233, 2010.

BARROS, Lucas; ASSIS, Alice e LANGHI, Rodolfo. Proposta de construção de espectroscópio como alternativa para o ensino de Astronomia. Caderno Brasileiro Ensino de Física. v. 33, n.3, p. 1026-1046, 2016.

BURGGREVER, Tais e MORMUL, Najla A importância do pibid na formação inicial de professores: um olhar a partir do subprojeto de geografia da Unioeste Francisco Beltrão. Revista de Ensino de Geografia, Uberlândia-MG, v. 8, n. 15, p. 98-122, jul./dez. 2017.

CANDITO, Vanessa; BRAZ Carolina e MENEZES, Karla Mendonça. Feira de ciências e saberes: um olhar dos docentes para as contribuições da educação científica na educação básica. Olhares & Trilhas, [S. l.], v. 22, n. 3, p. 403–417, 2020.

CARVALHO, Ana Maria Pessoa de. Critérios estruturantes para o ensino das Ciências. (org.). In: CARVALHO, Ana Maria Pessoa de. Ensino de Ciências por Investigação: condições para implementação em sala de aula. São Paulo: Cengage Learning, 2013, p. 02-10.

COSTA, Larissa et al. Secagem e fragmentação da matéria seca no rendimento e composição do óleo essencial de capim-limão. Horticultura Brasileira, v. 23, p. 956-959, 2005.

DA SILVA GALLON, Mônica et al. Feiras de Ciências: uma possibilidade à divulgação e comunicação científica no contexto da educação básica. Revista Insignare Scientia, Vol. 2, n.4, Set/Dez, 2019.

DORNFELD, Carolina Buso e MALTONI, Kátia Luciene. A feira de ciências como auxílio para a formação inicial de professores de ciências e biologia. Revista eletrônica de Educação, v. 5, n. 2, p. 42-58, 2011.

DURMAZ, Hüsnüye; OGUZHAN DINÇER, Emrah e OSMANOGLU, Aslihan. Conducting science fair activities: Reflections of the prospective science teachers on their expectations, opinions, and suggestions regarding science fair. Asia-Pacific Forum on Science Learning and Teaching, Erdine, v.18, n.1, p. 1-25, 2017.

HARTMANN, Ângela Maria e ZIMMERMANN, Erika. Feira de Ciências: a interdisciplinaridade e contextualização em produções de estudantes de ensino médio. In: VII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências - ENPEC, 2009, Florianópolis. Anais… Florianópolis: ABRAPEC, 2009.

JÚNIOR, Flávio Gramolelli et al. Extração de óleos essenciais e verificação da atividade antifúngica. Revista Argumento, v. 8, n. 14, p. 49-65, 2006.

KRASILCHIK, Myriam. Pratica de Ensino de Biologia. 2. ed. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2005.

LEA, Mary R.; STREET, Brian V. Student writing in higher education: an academic literacies approach, Studies in Higher Education, v. 23, n. 2, p. 157–172, 1998.

LIMA, Maria Edite Costa. Feiras de ciências: o prazer de produzir e comunicar. In: PAVÃO, Antônio Carlos; FREITAS, Denise de (Org.). Quanta ciência há no Ensino de Ciências? São Carlos: EDUFSCAR, 2011. p. 195-205.

LUCAS, A. M. Scientific literacy and informal learning. Studies in Science Education, v.10, n.1, p. 1-36, 1983.

MOREIRA, Marco Antônio. Pesquisa em ensino: aspectos metodológicos. Actas del PIDEC: textos de apoio do Programa Internacional de Doutorado em Ensino de Ciências da Universidade de Burgos. Porto Alegre, v. 5, 2003. p. 101-136.

NAVARRETE, Alexander. et al. Improvement of essential oil steam distillation by microwave pretreatment. Industrial & Engineering Chemistry Research, v. 50, n. 8, p. 4667-4671, 2011.

NOVOA, Antônio. Professores imagens do futuro presente. Lisboa: Educa, 2009.

OLIVEIRA, Antonio José Silva e FALTAY, Paulo. Breve relato da política da divulgação científica no Brasil. In: PAVÃO, Antônio Carlos; FREITAS, Denise de (Org.). Quanta ciência há no ensino de ciências. São Carlos: EDUFSCAR, 2011 p. 181-187.

PASSOS, Blanchard Silva; VASCONCELOS, Ana Karine e SILVEIRA, Felipe Alves. Ensino de Química e Aprendizagem Significativa: uma proposta de Sequência Didática utilizando materiais alternativos em atividades experimentais. Insignare Scientia. V.5, n.1. p. 610-630, 2022.

RAMOS, Maurivan Güntzel. Educar pela pesquisa é educar para a argumentação. In: In: MORAES, Roque; LIMA, Valderez Marina do Rosário (Org.). Pesquisa em sala de aula: tendências para a educação em novos tempos. 3. ed. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2012, p. 21-38.

SANTOS, Emerson Izidoro dos e FERREIRA, Norberto Cardoso e PIASSI, Luís Paulo de Carvalho. Atividades experimentais de baixo custo como estratégia de construção da autonomia de professores de física: uma experiência em formação continuada. 2004, Anais... São Paulo: SBF, 2004.

SASSERON, Lúcia Helena. Alfabetização científica, ensino por investigação e argumentação: relações entre ciências da natureza e escola. Revista Ensaio. Belo Horizonte. v.17 n. especial. p. 49-67, novembro, 2015.

SILVA JÚNIOR, Carlos Alberto Brito; PEREIRA, Jefferson Rodrigues; DEL NERO, Jordan e MOTA, Gunar Vingre da Silva; Ensinando ciências físicas com experimentos simples no 5º ano do ensino fundamental da educação básica. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia. V.12, n.1, 175-197, 2019.

SILVEIRA, Jeniffer Cristina et al. Levantamento e análise de métodos de extração de óleos essenciais. Enciclopédia Biosfera, v. 8, n. 15, 2012.

SOARES, Joceline Maria da Costa; CARVALHO, Christina Vargas Miranda; SILVA, Luciana Aparecida Siqueira; MOREIRA, Débora Astoni; SANTOS, Juliana Carla Carvalho dos; COTA, Geisiany Soares da Costa. Diagnóstico da realidade escolar como instrumento norteador de ações do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à DOCÊNCIA (Pibid). Itinerarius Reflectionis, Goiânia, v. 12, n. 1, 2016.

TRANCOSO, Marcelo Delena et al. Projeto Óleos Essenciais: extração, importância e aplicações no cotidiano. Revista Práxis, v. 5, n. 9, 2013.

VALENTIM, João A. e SOARES, Elane C. Extração de óleos essenciais por arraste a vapor: um kit experimental para o ensino de química. Química Nova na Escola, São Paulo, v. 40, n. 4, p. 297-301, 2018.

WOLFFENBUTTEL, Patrícia Pinto; HARRES, João Batista Siqueira e DELORD, Gabriela Catani. A Formação de Professores de Física no Programa Pibid: Análise da Interação entre Escola e Universidade. Contexto & Educação. Editora Unijuí. v.28, n. 90. p 106 -133. 2013.

YIN, R. K.; TRORELL, A. Estudo de caso. Planejamento e Métodos. Bookman Companhia Ed. 3ª ed. 2005.

YUSOFF, Zakiah Mohd et al. Characterization of down-flowing steam distillation system using step test analysis. 2011. Anais... In: 2011 IEEE Control and System Graduate Research Colloquium. IEEE, p. 197-201.2011.

Published

2024-06-07

How to Cite

Krug, G. A., Pereira, G. O. dos S. de L., Zanchi, H. J., & Goldschmidt, A. I. (2024). SCIENCE FAIR: CREATING A HOMEMADE STEAM DISTILLER FOR EXTRACTING ESSENTIAL OILS. Revista Ciências & Ideias ISSN: 2176-1477, 15(1), e24152436. https://doi.org/10.22407/2176-1477/2024.v15.2436

Issue

Section

Artigos Científicos