THE STATE OF THE ART ON COLLABORATIVE LEARNING APPLIED TO SCIENCE EDUCATION IN THE CONTEXT OF HIGH SCHOOL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22407/2176-1477/2024.v15.2562

Keywords:

State of art; Collaborative learning; Science education

Abstract

In this article, we aim to carry out a state-of-the-art review of articles, dissertations, and theses on collaborative learning applied to science education, published in Portuguese, with a focus on high school education. To achieve this, we used BUSCAd, an academic search engine in the form of a spreadsheet with various functionalities for conducting a literature review by refining data resulting from searches in academic databases. Initially, we identified 205 publications, from which we shortlisted 35, and reduced to 18 after the final selection: 3 articles, 11 dissertations, and 4 theses. Although these publications emphasize student engagement and participation, none of them mentioned the creation of educational materials by the students, despite having identified their involvement in the production of other materials and/or prototypes. This finding from the review indicates the need to encourage the collaborative creation and construction of science education materials by students.

References

ALMEIDA, Rodrigo dos Santos; PEREIRA, Marcus Vinicius; RÔÇAS, Giselle. Pelo não silenciamento - a voz dos alunos de ensino médio técnico do Instituto Federal do Rio de Janeiro. In: SOBRINHO, Sidnei Cruz; PLÁCIDO, Reginaldo Leandro. (Org.). Educação Profissional Integrada ao Ensino Médio - Série Reflexões na Educação - Volume 8. 1ed. João Pessoa: IFPB, 2020. pp. 837-877.

BACICH, Lilian; NETO, Adolfo Tanzi; TREVISANI, Fernando de Mello. Ensino híbrido: personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso, 2015.

BARION, Eliana Cristina Nogueira; MELLI, Nádia Cristina de Azevedo. Algumas reflexões sobre o ensino híbrido na educação profissional. In: XII Workshop de Pós-Graduação e Pesquisa do Centro Paula Souza: Saberes e práticas contemporâneas em gestão e inovação na Educação Profissional e em Sistemas Produtivos. São Paulo. 2017. p. 2175-1897.

BERGMANN, Jonathan; SAMS, Aaron. Sala de aula invertida: uma metodologia ativa de aprendizagem. Rio de Janeiro: LTC, 2016.

CHAKA, Chaka. Collaborative learning: leveraging concept mapping and cognitive flexibility theory. In: CANAAS, Alberto J.; REIS, Ricardo; MARCHISIO, Marina; MARTÍNEZ-LÓPEZ, Juan. (Eds.). Handbook of research on collaborative learning using concept mapping. IGI Global, 2010. p. 152-170.

DILLENBOURG, Pierre. What do you mean by collaborative learning? In: DILLENBOURG, Pierre. (Ed). Collaborative-learning: cognitive and computational approaches Cp.1-19, Oxford: Elsevier, 1999.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. São Paulo: Paz e Terra, 2011.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 2006.

MANSUR, Daniel Redinz; ALTOÉ, Renan Oliveira. Ferramenta tecnológica para realização de revisão de literatura em pesquisas científicas: importação e tratamento de dados. Revista Eletrônica Sala de Aula em Foco, v. 10, n. 1, p. 8-28, 2021.

MOURA, Maria Lúcia Seidl de; OLIVA, Angela Donato. Condições facilitadoras da aprendizagem cooperativa num ambiente de comunicação eletrônica em rede: o papel do professor. Temas em Psicologia, v. 5, n. 1, p. 119-136, 1997.

OLIVEIRA, Luiza Rodrigues de; LATINI, Rose Mary; SBANO, Valmir. As interfaces entre o ensino de ciências e a psicologia do desenvolvimento: a contribuição de Vigotski. Revista Práxis, v. 8, n. 16, 2016.

PORLAN, Rafael; MARTÍN, José. El diário del profesor: un recurso para la investigación em el aula. Madri: Díada, 2000.

ROMANOWSKI, Joana Paulin; ENS, Romilda Teodora. As pesquisas denominadas do tipo “estado da arte” em educação. Revista Diálogo Educacional, v. 6, n. 19, p. 37-50, 2006.

SACRAMENTO, Maria José dos Santos. Aprendizagem colaborativa: uma análise de atividades em grupo no ensino das leis de Newton. 2015. 106 f. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e Matemáticas) - Universidade Federal do Sergipe, São Cristóvão, 2015.

SAVIANI, Demerval. Escola e Democracia. 34. ed. Campinas: Autores Associados, 2001.

TORRES, Patrícia Lupion; IRALA, Esrom Adriano Freitas. Aprendizagem colaborativa: teoria e prática. In: ANDREOLI, Cleverson V.; TORRES, Patrícia Lupion. (Org.). Complexidade: redes e conexões na produção do conhecimento. Curitiba: Senar, 2014. pp. 61-93

VYGOTSKY, Lev Semenovich; LURIA, Alexander Romanovich; LEONTIEV, Alexei Nikolaevich. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. São Paulo: Ícone, 2005.

Published

2024-07-19

How to Cite

Almeida, R. dos S., Alves, T., Pereira, M. V. da S., & Rôças, G. (2024). THE STATE OF THE ART ON COLLABORATIVE LEARNING APPLIED TO SCIENCE EDUCATION IN THE CONTEXT OF HIGH SCHOOL. Revista Ciências & Ideias ISSN: 2176-1477, 15(1), e24152562. https://doi.org/10.22407/2176-1477/2024.v15.2562

Issue

Section

Artigos de Revisão

Most read articles by the same author(s)