EPISTEMIC PRACTICES AND THE STEM/STEAM APPROACH IN SCIENCE TEACHING: A SYSTEMATIC LITERATURE REVIEW

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22407/2176-1477/2024.v15.2577

Keywords:

Teaching Learning, Epistemic Movements, Didactic Strategies

Abstract

The objective of this article is to investigate, from 2018 to 2022, how epistemic practices are dissolved in science teaching, in addition to carrying out a search that relates epistemic practices to the STEM/STEAM approach, through a Systematic Literature Review (SLR). Google Scholar, Eric and Springer Link databases were used as search sources. A total of 593 articles on the subject were retrieved, of which 35 were selected. In Brazil, the results show that research in the field of Epistemic Practices and STEAM/STEM is disconnected, but abroad it is possible to see this connection, which justifies the need for future work on this line, especially in Brazil, which was not found. We also identified the main authors working from this perspective, the target audience of the research, the teaching strategies, the journals and the main themes. It can be highlighted that the topic is intertwined with research activities, teaching-learning sections and argumentation in most of the works, mainly in primary education. The main epistemic practices mentioned in the articles were also identified. It should be noted that there is plenty of room for studying the subject in both primary and higher education, and the need to understand the epistemological construction of STEAM/STEM in order to apply the epistemic practices of each discipline so that the process of interdisciplinarity is not lost.

References

ANTINK-MEYER, A.; ARIAS, A. M. Teachers’ Incorporation of Epistemic Practices in K-8 Engineering and Their Views About the Nature of Engineering Knowledge. Sci & Educ, v. 31, p. 357-382, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.1007/s11191-021-00265-4. Acesso em: 11 ago. 2022.

ARAÚJO, L. de C. R.; MENDONÇA, P. C. C. Relações entre movimentos epistêmicos e práticas epistêmicas na sala de aula de ciências: análise do episódio de uma aula sobre fotossíntese. ACTIO: Docência em Ciências, v. 7, n. 1, p. 1-20, 2022. Disponível em: https://revistas.utfpr.edu.br/actio/article/view/13474. Acesso em: 10 ago. 2022

BARCELLOS, L. da S. et al. Sequência de ensino investigativa para o estudo do tema água utilizando o microscópio de gota. REPPE - Revista de Produtos Educacionais e Pesquisas em Ensino, v. 5, n. 2, p. 4-35, 2022. Disponível em: http://www.seer.uenp.edu.br/index.php/reppe/article/view/1971/1050 Acesso em: 3 dez. 2022.

BRANCO, M. J. Diferentes padrões de mediação e suas repercussões nas aprendizagens dos alunos. Comunicações, v. 26, n. 2, p. 127-143, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.15600/2238-121X/comunicacoes.v26n2p127-143. Acesso em: 11 ago. 2022.

CAMPOS SILVA, E. P.; SILVA, F. C. Da simulação computacional ao uso das representações visuais: desenvolvendo práticas epistêmicas em aulas de Química. Educação, [S. l.], v. 47, n. 1, p. e03/ 1-25, 2022. DOI: 10.5902/1984644444488. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/44488. Acesso em: 11 ago. 2022.

CARVALHO, J. de A. et al. A elaboração de uma SEI para crianças da educação infantil: possibilitando o engajamento em práticas epistêmicas. In: XIII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências – XIII ENPEC - ENPEC em Redes – 27 de setembro a 01 de outubro 202. Disponível em: https://www.editorarealize.com.br/editora/anais/enpec/2021/TRABALHO_COMPLETO_EV155_MD1_SA110_ID798_30072021164900.pdf. Acesso em: 10 ago. 2022

COLLEY, C.; WINDSCHITL, M. Uma ferramenta para visualizar e investigar discussões de criação de sentido para toda a classe. Res Sci Educ, v. 51, p. 51-70, 2021. https://doi-org.ez20.periodicos.capes.gov.br/10.1007/s11165-020-09962-6.

CORDOVA, T.; VARGAS, I. Educação Maker SESI-SC: inspirações e concepção. In: Conferência Fablearn Brasil. 2016. p. 1-4.

ERDURAN, S. Natureza de “STEM”? Ciência e Educação, v. 29, p. 781-784, 2020. https://doi.org/10.1007/s11191-020-00150-6. Acesso em: 18 nov. 2023

FONSECA, F. A. da; SILVA, F. C. Dos conhecimentos tradicionais às práticas epistêmicas: situando conceitos químicos nos contextos dos estudantes. Interfaces da Educação, v. 13, n. 38, 2022. https://doi.org/10.26514/inter.v13i38.4536. Acesso em: 3 dez. 2022.

FREIRE, F. A.; SILVA, A. da C. T. e. Uma análise das práticas e movimentos epistêmicos desenvolvidos em uma aula virtual sobre dilatação térmica. XIII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências – XIII ENPEC - ENPEC EM REDES – 27 de setembro a 01 de outubro 2021. Disponível em: https://www.editorarealize.com.br/editora/anais/enpec/2021/TRABALHO_COMPLETO_EV155_MD1_SA107_ID543_02082021234006.pdf.

HÁ, H.; KIM, H. B. Framing Oneself and One Another as Collaborative Contributors in Small Group Argumentation in a Science Classroom. Int J of Sci and Math Educ, v. 19, p. 517-537, 2021. https://doi.org/10.1007/s10763-020-10071-z.

JESUS, D. S. de; SEDANO, L. Movimentos epistêmicos propostos por uma professora de ciências para construção de processos argumentativos no ensino de ciências por investigação. ACTIO: Docência em Ciências, v. 7, n. 1, p. 1-21, 2022. Disponível em: https://revistas.utfpr.edu.br/actio/article/view/13809. Acesso em: 11 ago. 2022.

JIMÉNEZ-ALEIXANDRE, M. P., CRUJEIRAS, B. Epistemic Practices and Scientific Practices in Science Education. In: TABER, K. S.; AKPAN, B. (Eds.). Science Education. New Directions in Mathematics and Science Education. Rotterdam: Sense Publishers, 2017. https://doi.org/10.1007/978-94-6300-749-8_5.

JUNG, K. G.; MCFADDEN, J. Student Justifications in Engineering Design Descriptions: Examining Authority and Legitimation. International Journal of Education in Mathematics, Science and Technology, v. 6, n. 4, p. 398-423, 2018. DOI:10.18404/ijemst.440342.

KELLY, G. J. Inquiry, activity and epistemic practice. In: DUSCHL, R. E. (Ed.). Teaching Scientific Inquiry: recommendations for research and implementation. Rotterdam, The Netherlands: Sense Publishers, 2008. p. 99-117.

KELLY, G. J.; LICONA, P. Epistemic Practices and Science Education. In: MATTHEWS, M. R. O. (Ed.). History, Philosophy and Science Teaching. New York, United States of America: Springer, 2018. p. 139-165.

KITCHENHAM, B. et al. Systematic literature reviews in software engineering – a systematic literature review. Information and software technology, v. 51, n. 1, p. 7-15, 2009. https://doi.org/10.1016/j.infsof.2008.09.009.

LEUNG, J. S. C. Promoting Students' Use of Epistemic Understanding in the Evaluation of Socioscientific Issues through a Practice-Based Approach. Instr Sci., v. 48, p. 591-622, 2020. https://doi.org/10.1007/s11251-020-09522-5.

LICONA, P. R.; KELLY, G. J. Translanguaging in a middle school science classroom: constructing scientific arguments in English and Spanish. Cult Stud of Sci Educ, v. 15, p. 485-510, 2020. https://doi.org/10.1007/s11422-019-09946-7.

LIN, F.; CHAN, C. K. K. Promoting elementary students’ epistemology of science through computer-supported knowledge building discourse and epistemic reflection. International Journal ff Science Education, v. 40, n. 6, p. 668-687, 2018. https://doi.org/10.1080/09500693.2018.1435923.

MANGIANTE, E. S.; GABRIELE-BLACK, K. A. Supporting Elementary Teachers' Collective Inquiry into the “E” in STEM. Science & Education, v. 29, p. 1007-1034, 2020. https://doi.org/10.1007/s11191-020-00123-9.

MELLO, P. S.; NATALE, C. C.; TRIVELATO, S. L. F.; MARZIN-JANVIER, P.; VIIEIRA, L. Q.; MANZONI-DE-ALMEIDA, D. Exploring the Inquiry-Based Learning Structure to Promote Scientific Culture in the Classrooms of Higher Education Sciences. Biochemistry and Molecular Biology Education, v. 47, n. 6, p. 672-680, nov./dec. 2019. http://dx.doi.org/10.1002/bmb.21301.

MENDONÇA, P. C. C.; VARGAS, I. B. Práticas epistêmicas e abordagem QSC com o foco no ensino explícito de ética e moral. Investigações em Ensino de Ciências, v. 27, n. 2, p. 294-311, 2022. https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2022v27n2p294.

MENEZES, V. M.; SESSA, P. da S. A Lua na sala de aula: investigando práticas epistêmicas no ensino de Astronomia. Ciência & Educação, Bauru, v. 28, 2022. https://doi.org/10.1590/1516-731320220025.

MOHAN, A.; KELLY, G. J. Nature of Science and Nature of Scientists Implications for University Education in the Natural Sciences. Science & Education, v. 29, p. 1097-1116, 2020. https://doi.org/10.1007/s11191-020-00158-y.

MOTTA, A. E. M.; MEDEIROS, M. D. F.; MOTOKANE, M. T. Práticas e movimentos epistêmicos na análise dos resultados de uma atividade prática experimental investigativa. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, v. 11, n. 2, p. 337-359, 2018. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6812486. Acesso em: 11 ago. 2022.

NATALE, C. C.; MELLO, P. S.; TRIVELATO, S. L. F.; MARZIN-JANVIER, P.; MANZONI-DE-ALMEIDA, D. Evidence of scientific literacy through hybrid and online biology inquiry-based learning activities. Higher Learning Research Communications, v. 11, p. 33-49, 2021. https://doi.org/10.5590/10.18870/hlrc.v11i0.1199.

NEVES, J. A.; PIERSON, A. H. C. Interações Discursivas, Práticas Epistêmicas e o Ensino de Relatividade Restrita. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, [S. l.], p. e33345, p. 1-31, 2022. DOI: 10.28976/1984-2686rbpec2022u225255. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/33345. Acesso em: 10 ago. 2022

NEVES, J. A.; PIERSON, A. H. C. “Uma conversa relativística”: Análise das interações discursivas e práticas epistêmicas em situação de ensino. In: XIII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências – XIII ENPEC. Caldas Novas, Goiás, 2021. Disponível em: https://www.editorarealize.com.br/editora/anais/enpec/2021/TRABALHO_COMPLETO_EV155_MD1_SA101_ID739_06072021113540.pdf. Acesso em: 11 ago. 2022.

PUGLIESE, G. O. Um panorama do STEAM education como tendência Global. In: BACICH, L.; HOLANDA, L. (Orgs.). STEAM em sala de aula: a aprendizagem baseada em projetos integrando conhecimentos na educação básica. Porto Alegre: Penso, 2020. ISBN 987-65-81334-05-5.

RAHMADANA, Arini; AGNESA, Oki Sandra. Deskripsi Implementasi STEAM (Science, Technology, Enginering, Art, Mathematic) dan Integrasi Aspek “Art” Steam pada Pembelajaran Biologi SMA. Journal on Teacher Education, v. 4, n. 1, p. 190-201, 2022.

SANTANA, U. dos S; SEDANO, L. Práticas epistêmicas em classes multisseriadas: relatos de uma professora. In: XIII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências – XIII ENPEC. Caldas Novas, Goiás, 2021. Disponível em: https://editorarealize.com.br/editora/anais/enpec/2021/TRABALHO_COMPLETO_EV155_MD1_SA105_ID1584_02082021094421.pdf. Acesso em: 10 ago. 2022.

SANTINI, J.; BLOOR, T.; SENSEVY, G. Modeling Conceptualization and Investigating Teaching Effectiveness. Sci & Educ, v. 27, p. 921-961, 2018. https://doi.org/10.1007/s11191-018-0016-6.

SANTOS, B. V. T.; LIMA, S. M. G. POE como possibilidade de desenvolvimento de práticas epistêmicas pelos licenciandos de Ciências/Química. Tecné, Episteme y Didaxis: TED, p. 1-7, 2018. Disponível em: https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/TED/article/view/9005/6760. Acesso em: 10 ago. 2022.

SASSERON, L. H.; DUSCHL, R. A. Ensino de ciências e as práticas epistêmicas: o papel do professor e o engajamento dos estudantes. Investigações em Ensino de Ciências, v. 21, n. 2, p. 52-67, 2016. https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2016v21n2p52 Acesso em: 21 mar. 2023.

SASSERON, L. H. Interações discursivas e argumentação em sala de aula: a construção de conclusões, evidências e raciocínios. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 22, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/epec/a/HXZSm3b7mGsNbHtsv9WHvXv/?format=html. Acesso em: 11 ago. 2022.

SASSERON, L. H. Práticas constituintes de investigação planejada por estudantes em aula de ciências: análise de uma situação. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 23, 2021.

SILVA, A. da C. T. Estratégias enunciativas em salas de aula de química: contrastando professores de estilos diferentes. 2008. 477 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2008. Disponível em: https://ri.ufs.br/handle/riufs/684. Acesso em: 3 nov. 2023.

SILVA, A. da C. T. Interações discursivas e práticas epistêmicas em salas de aula de ciências. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, v. 17, n. spe, p. 69-96, 2015. https://doi.org/10.1590/1983-2117201517s05.

SILVA, I. O.; ROSAB, J. E. B.; HARDOIMC, E. L.; GUARIM NETO, G. Educação Científica empregando o método STEAM e um makerspace a partir de uma aula-passeio. Lat. Am. J. Sci. Educ., v. 4, p. 1-9, out. 2017.

SILVA, M. B. e; GEROLIN, E. C.; TRIVELATO, S. L. F. A Importância da Autonomia dos Estudantes para a Ocorrência de Práticas Epistêmicas no Ensino por Investigação. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 18, n. 3, p. 905-933, 2018. https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2018183905.

SILVA, R. P.; BERTOLDO, T. A. T.; WARTHA, E. J. Padrões discursivos em rodas de conversa como estratégia de ensino. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas, v. 17, n. 39, p. 108-128, 2021. http://dx.doi.org/10.18542/amazrecm.v17i39.10693.

SIMARRO, C.; COUSO, D. Engineering practices as a framework for STEM education: a proposal based on epistemic nuances. International Journal of STEM Education, v. 8, n. 53, 2021. https://doi-org.ez20.periodicos.capes.gov.br/10.1186/s40594-021-00310-2.

SOYSAL, Y. Middle School Science Teachers’ Discursive Purposes and Talk Moves in Supporting Students’ Experiments. Sci & Educ., v. 31, p. 739-785, 2022. https://doi.org/10.1007/s11191-021-00266-3.

TYTLER, R.; PRAIN, V.; HOBBS, L. Repensando os vínculos disciplinares na aprendizagem STEM interdisciplinar: um modelo temporal. Res Sci Educ., v. 51, p. 269-287, 2021. https://doi.org/10.1007/s11165-019-09872-2.

VIEIRA, R. M.; TENREIRO-VIEIRA, C. Estratégias de ensino/aprendizagem: O questionamento promotor do pensamento crítico. Lisboa: Editorial do Instituto Piaget, 2005.

VILLANUEVA, M. G. et al. A Conceituação e Desenvolvimento da Pesquisa de Epistemologia Prática em Ciência (PESS). Res Sci Educ., v. 49, p. 635-655, 2019. https://doi-org.ez20.periodicos.capes.gov.br/10.1007/s11165-017-9629-z.

Published

2024-06-21

How to Cite

Jesus, D. S. de, & Wartha, E. J. (2024). EPISTEMIC PRACTICES AND THE STEM/STEAM APPROACH IN SCIENCE TEACHING: A SYSTEMATIC LITERATURE REVIEW. Revista Ciências & Ideias ISSN: 2176-1477, 15(1), e24152577. https://doi.org/10.22407/2176-1477/2024.v15.2577

Issue

Section

Artigos de Revisão