GLOSSARY ON LEARNING ASSESSMENT: CONTRIBUTIONS OF AN EDUCATIONAL PRODUCT TO TEACHER TRAINING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22407/2176-1477/2024.v15.2558

Keywords:

learning assessment; science teaching; educational product; glossary

Abstract

This article aims to present an Educational Product - PE resulting from a Professional Doctorate thesis, linked to the line of research: Training of science teaching teachers. Based on the guiding question of the research that sought to investigate how learning has been assessed in undergraduate courses in chemistry and physics at a relevant federal educational institution, it was found that there are conservative practices, weaknesses in teacher training and inconsistencies in institutional documents. Given this scenario, the pedagogical-scientific Glossary of meanings related to learning assessment was developed, in e-book format, containing entries related to pedagogical practice with regard to assessment, aiming to contribute to training on the subject, by boosting between teachers who teach natural sciences degrees, discussion, reflection and learning on the topic, in addition to intending to constitute teaching material to be used with undergraduates. The Glossary has an artifact to complement it: the podcast Evaluating evaluation, which is made up of episodes that address some entries selected from the research.

References

LISBÔA, C. A. A. Ensino de ciências e prática pedagógica: A avaliação da aprendizagem no IFRJ. 2023.173f. Tese (Doutorado em ensino de ciências) - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2023.

MOREIRA, M. C. A.; et al. Produtos educacionais de um curso de mestrado profissional em ensino de ciências. R. Bras. Ens. Ci. Tecnol., Ponta Grossa, v. 11, n. 3, p. 344-363, set./dez. 2018.

BLOOM, B. S. Manual de avaliação somativa e formativa do aprendizado escolar. São Paulo: Livraria Pioneira Editora, 1983.

BLOOM, B. S. Taxonomia de objetivos educacionais. Porto Alegre: Globo, 1972.

CHASSOT, A. Saberes Populares fazendo-se saberes escolares: uma alternativa para a alfabetização científica. In: Seminário de Pesquisa em Educação da Região Sul, 5., 2004, Curitiba. Anais... Curitiba, 2004.

COUTINHO, C. P. Metodologia de investigação em ciências sociais e humanas : teoria e prática. 2ª edição. Coimbra: Almedina, 2014.

D’ÁVILA, C.; FERREIRA, L. G. Saberes estruturantes da prática pedagógica professor um repertório para a sala de aula. In: Alda Junqueira Marin ... [et al.], (Org.) Didática saberes estruturantes e formação de professores. Bahia: 2018.

DELIZOICOV, D.; ANGOTTI, J.A.; PERNAMBUCO, M. M. Ensino de Ciências fundamentos e métodos. 4. Ed. São Paulo: Cortez, 2011.

DUTRA, R. L. S., et al. Avaliação formativa usando objetos de aprendizagem. CINTED UFRGS, v.06, n.1, p. 1-11, jul. 2008.

ESTEBAN, M. T. A avaliação no cotidiano escolar. 2.ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2001.

FARIAS, M. S F.; MENDONÇA, A. P. Imagem elaborada no Grupo de Trabalho Produto Educacional da Área de Ensino da CAPES. Brasília, Set. 2019.

FERNANDES, C. O; FREITAS, L. C. Indagações sobre o currículo: Currículo e Avaliação. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica, 2008.

FRANCO, M. A. R. S. Prática pedagógica e docência: um olhar a partir da epistemologia do conceito. Rev. bras. Estud. pedagog. (on-line), Brasília, v. 97, n. 247, p. 534-551, set./dez. 2016.

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 43ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2014.

GIL, A. C. Como elaborar projetos e pesquisa. 3a ed. São Paulo: Atlas; 1995.

GLOSSÁRIO. IN: Michaelis on-line. 2023.Disponível em: https://michaelis.uol.com.br/modernoportugues/busca/portuguesbrasileiro/gloss%C3%A1rio/ Acesso em: 23/06/2023.

HOFFMANN. J. M. L. Avaliação Mediadora: uma prática em construção da pré-escola à Universidade. 27. Ed. Porto Alegre: Editora Mediação, 2003.

JORNAL EXTRA. Pandemia provoca aceleração do consumo de podcasts no Brasil, revela pesquisa. Disponível em: https://extra.globo.com/economia-e-financas/pandemia-provoca-aceleracao-do-consumo-de-podcasts-no-brasil-revela-pesquisa-25120095.html. Acesso em: 03/10/22.

LUCKESI, C. C. Avaliação da aprendizagem escolar: estudos e proposições. 19 ed. São Paulo: Cortez, 2008.

LUCKESI, C.C. Avaliação da aprendizagem: componente do ato pedagógico. 1ª ed. São Paulo: Cortez, 2019.

LUCKESI, Cipriano C. Avaliação da aprendizagem na escola: reelaborando conceitos e recriando a prática. Salvador: Malabares Comunicação e Eventos, 2003.

NÓVOA, A. Formação de professores e profissão professor. In: NÓVOA, A. (Org.). Os professores e sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992.

PERRENOUD, P. A avaliação entre duas lógicas. In: Avaliação: da excelência à regulação das aprendizagens. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2000.

RESULTADOS DIGITAIS. Podcast: O que é e como fazer. [2022]. Disponível em: https://resultadosdigitais.com.br/marketing/como-criar-um-podcast. Acesso em: 03/10/22.

RISCO. In: DICIO, Dicionário Online de Português. Porto: 7Graus, 2020. Disponível em: <https://www.dicio.com.br/risco/>. Acesso em: 27/07/2020.

RIZZATTI, I. M. et al. Os produtos e processos educacionais dos programas de pós-graduação profissionais: proposições de um grupo de colaboradores. ACTIO, Curitiba, v. 5, n. 2, p. 1-17, mai./ago. 2020.

RÔÇAS, G.; et al. Do embate à construção do conhecimento: a importância do debate científico. Ciênc. educ. (Bauru), v. 24, n. 1, p. 3-7, 2018. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516- 73132018000100003&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 04 jun. 2022.

VASCONCELLOS, C. S. Avaliação: Concepção Dialética-Libertadora do Processo de Avaliação Escolar. 14.ed. São Paulo: Libertad, 2000.

VASCONCELOS, M.L.M.C; BRITO, R.H.P. Conceito de Educação em Paulo Freire. Editora Vozes, 5ª ed., 2011.

VENTURA, M.M. O Estudo de Caso como Modalidade de Pesquisa Pedagogia Médica. Rev SOCERJ, setembro/outubro p. 383-386. 2007.

Published

2024-06-21

How to Cite

Lisbôa, C. do C. A., & Moreira, M. C. do A. (2024). GLOSSARY ON LEARNING ASSESSMENT: CONTRIBUTIONS OF AN EDUCATIONAL PRODUCT TO TEACHER TRAINING. Revista Ciências & Ideias ISSN: 2176-1477, 15(1), e24152558. https://doi.org/10.22407/2176-1477/2024.v15.2558

Issue

Section

Produto Educacional