CINEMA AS A MULTIMODAL PEDAGOGICAL TOOL FOR TEACHING SCIENCE AND BIOLOGY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22407/2176-1477/2024.v15.2543

Keywords:

multi-modal representations; cinema; science teaching.

Abstract

This theoretical paper proposes an integrated reading between the frameworks of Representational Multimodality and Cinema, discussing their contributions as a pedagogical tool in the teaching of Science and Biology. The central problems examined are how the integration of multiple modes of representation in Cinema, facilitated by semiotic syncretism, can improve students’ understanding of complex scientific concepts, and also how this integration can improve students’ engagement in learning such concepts. An integrative literature review methodology was used to analyze studies on Representational Multimodality and Cinema. It is concluded that Cinema, by combining visual, auditory and textual elements, offers a dynamic platform for learning, overcoming the limitations of traditional approaches. The integration of the theories of Representational Multimodality and Cinema provides an innovative and relevant approach to science education. Based on the review conducted, it can be concluded that cinema is a multimodal teaching tool with great potential for promoting learning in science and biology students.

References

AINSWORTH, Sharoon. The functions of multiple representations. Computers & Education, Nottingham, v. 33, n. 1, p. 131-152, 1999.

ARAÚJO, Suely Amorim de. Possibilidades pedagógicas do cinema em sala de aula. Revista Espaço Acadêmico, Rio de Janeiro, v. 33, n. 79, p. 1-4, 2007.

ARROIO, Agnaldo. Context based learning: A role for cinema in science education. Science Education International, Konak, Turquia, v. 21, n. 3, p. 131-143, 2010.

ARROIO, Agnaldo; DINIZ, Manuela; GIORDAN, Marcelo. A utilização do vídeo educativo como possibilidade de domínio da linguagem audiovisual pelo professor de ciências. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS (ENPEC), 5, 2005, Bauru. Atas […]. Bauru: Abrapec, 2005. p. 1-10.

AUMONT, Jacques. A Imagem. 16. ed. Campinas: Papirus, 1993.

BASTOS, Raquel Ribeiro Carvalho; ZOMPERO, Andreia de Freitas. A Utilização de vídeos e filmes nas disciplinas de Ciências e Biologia: revisão em bases de dados. In: EDUCERE - CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 25., 2021, Curitiba. Anais […]. Curitiba: Inspirações, espaços e tempos da educação, 2021. p. 5917-5927.

BAZIN, Andre. et al. What Is Cinema? Berkeley: University of California Press, 2004.

BEZERRA, Thiago Brito Monteiro Santos; AQUINO, Kátia Aparecida da Silva; CAVALCANTE, Patrícia Smith. A produção audiovisual como ferramenta para construção do conhecimento na perspectiva de uma aprendizagem significativa. Revista Cadernos de Estudos e Pesquisa na Educação Básica, Recife, v. 2, n. 1, p. 341-348, 2016.

BORDWELL, David. A arte do cinema. São Paulo: Unicamp, 2013.

BRITO, Daniel Azevedo de. A Produção de vídeos como estratégia pedagógica no ensino de biologia. 2010. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) – Centro de Ciências, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2010.

CAMARGO FILHO, Paulo Sérgio de. Estratégia de ensino multirepresentacional aplicada para o desenvolvimento do conceito de medição. 2014. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências e Educação Matemática) – Centro de Ciências Exatas, Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2014.

CARLOS, Erenildo João. Sobre o uso pedagógico da imagem fílmica na escola. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, v. 19, n. 2, p. 550-569, 2017.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Qu’est-ce que la phisolophie? Paris: Les Éditions de Minuit, 1991.

EISENSTEIN, Sergei. A forma do filme. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2002.

FABRIS, Elí Henn. Cinema e Educação: um caminho metodológico. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 33, n. 1, p. 117-133, 2008.

FANTIN, Mônica. Mídia-Educação e cinema na escola. Revista Teias, Rio de Janeiro, v. 8, n. 14-15, p. 13, 2007.

FERREIRA, Adriana Ribeiro; LABURU, Carlos Eduardo. Os multimodos no ensino e aprendizagem de biologia com abordagem ambiental para os conteúdos de animais vertebrados. Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, Barcelona, n. Extra, p. 1367-1374, 2017.

FIORIN, José Luiz. O projeto hjelmsleviano e a semiótica francesa. Galáxia. Revista do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Semiótica, São Paulo, n. 5. p. 19-52, 2003.

GOMBRICH, Ernst. Art and Ilusion. 7. ed. London: Phaidon Press, 1984.

GOWIN, D. Bob. Educating. New York: Cornell University Press, 1981.

GUIRADO, Natália Ciporalo. Um sistema semiótico sincrético: a linguagem cinematográfica. 2013. Tese (Doutorado em Semiótica e Lingüística Geral) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2013.

HOUAISS, Antônio. Houaiss Eletrônico – Dicionário Houaiss da Língua Portuguesa. Versão monousuário 3.0. Rio de Janeiro: Objetiva, jun. 2009.

JENKINS, Henry. Convergence Culture: where old and new media collide. New York: New York University Press, 2008.

JEWITT, Carey et al. Exploring learning through visual, actional and linguistic communication: the multimodal environment of a science classroom. Educational Review, London, v. 53, n. 1, p. 5-18, 2001.

JEWITT, Carey et al. Teaching and learning: beyond language. Teaching Education, London, v. 11, n. 3, p. 327-341, 2000.

KRESS, Gunther et al. Multimodal teaching and learning: the Rhetorics of the Science Classroom. London: Continuum, 2001.

KRESS, Gunther.; OGBORN, Jon; MARTINS, Isabel. A satellite view of language: some lessons from science classrooms. Language Awareness, London, v. 7, n. 2-3, p. 69-89, 1998.

LABURÚ, Carlos Eduardo; BARROS, Marcelo Alves; SILVA, Osmar Henrique. Multimodos e múltiplas representações, aprendizagem significativa e subjetividade: três referenciais conciliáveis da educação científica. Ciência & Educação, Bauru, v. 17, n. 2, p. 469-487, 2011

LABURÚ, Carlos Eduardo; SILVA, Osmar Henrique. Multimodos e múltiplas representações: fundamentos e perspectivas semióticas para a aprendizagem de conceitos científicos. Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegre, v. 16, p. 7-33, 2011.

LEMKE, Jay. Multiplying meaning: visual and verbal semiotics in scientific text. In: MARTIN, James Robert; VEEL Robert. (ed.) Reading Science: functional perspectives on discourses of science. London: Routledge, 1998b. p. 1-20.

LEMKE, Jay. Teaching all the languages of science: words, symbols, images, and actions. In: CONFERENCE ON SCIENCE EDUCATION. 1998, Barcelona. Anais […]. Barcelona, 1998a. p. 1-21.

MONTOYA, Adrian Oscar. Piaget: imagem mental e construção do conhecimento. São Paulo: Unesp, 2010.

MORTIMER, Eduardo Fleury; QUADROS, Ana Luíza. Multimodalidade no ensino superior. Ijuí: Unijuí, 2018.

NAPOLITANO, Marcos. Como usar o cinema na sala de aula. 5. ed. São Paulo: Contexto, 2003.

NOVAK, Joseph Donald. Uma teoria de educação. Tradução de Marco Antônio. Moreira. São Paulo: Pioneira, [1977] 1981.

PANTIDOS, Panagiotis; KALIAMPOS, George; RAVANIS, Konstantinos. Narration and Multimodality: The Role of the Human Body and Material Objects in Science Teaching. International Journal of Evaluation and Research in Education, Yogyakarta, Indonesia , v. 11, n. 2, p. 611-624, 2022. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/360236894. Acesso em: 25 maio 2024.

PICCININI, Cláudia; MARTINS, Isabel. Comunicação multimodal na sala de aula de Ciências: construindo sentidos com palavras e gestos. Ensaio, Belo Horizonte, v. 6, n. 1, p. 24-37, jan./jun. 2004.

PRAIN, Vaughan; WALDRIP, Bruce. An exploratory study of teachers’ and students’ use of multi-modal representations of concepts in primary science. International Journal of Science Education, London, v. 28, n. 15, p. 1843-1866, Dec. 2006.

ROSA, Paulo Ricardo da Silva. O uso dos recursos audiovisuais e o ensino de ciências. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, v. 17, n. 1, p. 33-49, 2000.

SÁNCHEZ-AUÑÓN, Estefanía; FÉREZ-MORA, Pedro Antonio; MONROY-HERNÁNDEZ, Fuensanta. The use of films in the teaching of English as a foreign language: a systematic literature review. Asian-Pacific Journal of Second and Foreign Language Education, Berlin, v. 8, n. 10, p. 1-17, 2023. Disponível em: https://sfleducation.springeropen.com/counter/pdf/10.1186/s40862-022-00183-0.pdf. Acesso em: 25 maio 2024.

SANTOS, José Nunes. Filmes como recurso mediador nas aulas de ciências: uma discussão sobre sua potencialidade a partir das interações. 2018. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências e Matemática) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2018.

SANTOS, Marcelo Moreira. Cinema e semiótica: a construção sígnica do discurso cinematográfico. Fronteiras – estudos midiáticos, São Leopoldo, v. 13, n. 1, p. 11-19, 2011.

SILVA, Nelson Nolasco da; SANTOS, Joana Mara. O ensino de ciências através do cinema. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS – ENPEC, 5., v. 1, 28 nov.-03 dez. 2005, Bauru. Atas […]. Bauru: ABRAPEC, 2005. p. 1-10.

SCOPARO, Tania Regina Montanha Toledo. A linguagem multissemiótica do cinema: uma proposta para o ensino. Revista Educação e Linguagens, Campo Mourão, v. 10, n. 20, p. 38-69, 2021.

SIRY, Christina. Dialogic Pedagogies and Multimodal Methodologies: Working Towards Inclusive Science Education and Research. Asian-Pacific Science Education, Berlin, v. 6, n. 2, p. 346-360, 2020. Disponível em: https://brill.com/view/journals/apse/6/2/article-p346_5.xml. Acesso em: 25 maio 2024.

UNSWORTH, Len; TYTLER, Russell; FENWICK, Lisl; HUMPHREY, Sally; CHANDLER, Paul; HERRINGTON, Michele; PHAM, Lam. Multimodal Literacy in School Science: Transdisciplinary Perspectives. Abingdon, England: Routledge, 2022.

VIEIRA, Sebastião da Silva. A contribuição da produção de vídeos digitais por discentes de uma escola municipal na construção do conhecimento contextualizado no ensino de ciências. 2017. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática e Tecnológica) – Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2017.

VYGOTSKY, Lev Semyonovich. Pensamento e linguagem. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2008.

ZOMPERO, Andreia de Freitas; LABURÚ, Carlos Eduardo. As relações entre aprendizagem significativa e representações multimodais. Ensaio: Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 12, n. 3, p. 31-40, 2010.

Published

2024-06-14

How to Cite

Bastos, R. R. de C., Frasson, F., & Zompero , A. de F. (2024). CINEMA AS A MULTIMODAL PEDAGOGICAL TOOL FOR TEACHING SCIENCE AND BIOLOGY. Revista Ciências & Ideias ISSN: 2176-1477, 15(1), e24152543. https://doi.org/10.22407/2176-1477/2024.v15.2543

Issue

Section

Artigos Científicos

Most read articles by the same author(s)