LEARNING BY TEACHING AS A DIDACTIC STRATEGY TO APPROACH THERMAL PHYSICS CONCEPTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22407/2176-1477/2024.v15.2513

Keywords:

Learning by Teaching, Vygotsky, Physics Teaching, Thermology, Following teaching

Abstract

This article aims to present the validation study of an educational product associated with a didactic sequence for the study of Thermal Physics, supported by Learning by Teaching and Vygotsky's Cultural-Historical Theory. The problematized reflection in this study is associated with the little emphasis given by teaching strategies to the possibility that the student can learn from the moment he teaches. To this end, a didactic sequence was organized emphasizing the processes of learning by teaching and social interaction, producing a support material for High School Physics teachers. The research developed deals with the evaluation of this material by a group of teachers who work in the mentioned discipline and level of schooling. As a result, the study points out the didactic feasibility of the material and its respective didactic sequence, as well as its potential in the search to promote a conducive environment to learning.

Author Biographies

Jean Carlos Nicolodi, Universidade de Passo Fundo

Graduado em Física- Licenciatura, Mestre em Ensino de Ciências e Matemática e doutorando em Educação, ambos pela Universidade de Passo Fundo, RS. Bolsista Capes

Cleci Teresinha Werner da Rosa, Universidade de Passo Fundo

Doutora em Educação Científica e Tecnológica pela Universidade Federal de Santa Catarina. Pós-doutorado na Universidad de Burgos – Espanha; Docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação; Docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática; Professora do Curso de Física-L; Universidade de Passo Fundo, Passo Fundo, RS.

Luiz Marcelo Darroz, Universidade de Passo Fundo

Doutor em Educação em Ciências (UFRGS); Mestre em Ensino de Física (UFRGS); Licenciatura em Matemática (UPF); Licenciatura em Física (UFSM); Docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação; Docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática; Professor do Curso de Física-L; Universidade de Passo Fundo, RS.

References

ÁLVARES, Flor; RODRÍGUEZ-PEREZ, Jose R.; SANZ-ABLANEDO, Enoc; FERNÁNDEZ-MARTÍNEZ, Marta. Aprender Enseñando: Elaboración de Materiales Didácticos que facilitan el Aprendizaje Autónomo. Formación Universitaria, v. 1 n. 6, p. 19-28, 2008.

ABREU, José Ricardo Pinto de. Contexto Atual do Ensino Médico: Metodologias Tradicionais e Ativas - Necessidades Pedagógicas dos Professores e da Estrutura das Escolas. 2011. 105 f. Dissertação (Programa de Pós-Graduação em Ciências da Saúde) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, 2009.

CARBERRY, Adam R.; OHLAND, Matthew W. A Review of Learning-by-Teaching for Engineering Educators. Advances in Engineering Education, V. 3, n. 2, 2012.

COSTA, Joabio Alekson Cortez; OLIVEIRA, Júlia Diniz de; DANTAS, Denis Rodrigues. Metodologias ativas e suas contribuições no processo de ensino-aprendizagem. In: Série Educar: Prática Docente. Belo Horizonte: Poisson, v. 40, 2020. cap. 1. p. 8-14.

DIESEL, Aline; BALDEZ, Alda Leila Santos; MARTINS, Silvana Neumann. Os princípios das metodologias ativas de ensino: uma abordagem teórica. Revista Thema, Pelotas, v. 14, n. 1, p. 268–288, 2017.

DUARTE, Rosália. Entrevistas em pesquisas qualitativas. Educar em Revista, v. 20, n.24, p. 213-225, 2004.

DURAN, David. Learning-by-teaching. Evidence and implications as a pedagogical mechanism. Innovations in education and teaching international, v. 54, n. 5, p. 476–484, 2016.

FIORELLA, Logan; MAYER, Richard E. Role of expectations and explanations in learning by teaching. Contemporary educational psychology. Santa Barbara, United States, v. 39, p. 75–85, 2014.

GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 1987.

KORNER, Marianne; HOPF, Martin. Cross-Age Peer Tutoring in Physics: Tutors, Tutees, and Achievement in Electricity. International Journal of Science and Mathematics Education, 2014.

MADEIRA, Miguel Carlos. Situações em que a aula expositiva ganha eficácia. In: EDUCERE – CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 12., 2015. Anais. Curitiba: PUCPR, 2015. p. 36015-36029.

MESQUITA, Silvana Soares de Araujo; LEIS, Isabel Alice Oswaldo Monteiro. O Cenário do Ensino Médio no Brasil. Ensaio: aval. pol. públ. Educ., Rio de Janeiro, v.23, n. 89, p. 821-842, out./dez. 2015.

MINAYO, Maria Cecília de Souza (Org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 21 ed. Petrópolis: Vozes, 2002.

MOREIRA, Marco A. Teorias de aprendizagem. 2 ed. São Paulo: E.P.U., 2015.

MUIS, Krista R.; PSARADELLIS, Cynthia; CHEVRIER, Marianne; DI LEO, Ivana; LAJOIE, Susanne P. Learning by Preparing to Teach: Fostering Self-Regulatory Processes and Achievement During Complex Mathematics Problem Solving. Journal of Educational Psychology, v. 108, n. 4, p. 474–492, 2016.

RUIZ-GALLARDO, José-Reyes; REAVEY, Duncan. Learning Science Concepts by Teaching Peers in a Cooperative Environment: A Longitudinal Study of Preservice Teachers. Journal of the Learning Sciences, v. 28, 2019, n. 1, p. 73-107, 2018.

SOUZA, Solange J. Infância e Linguagem: Bakhtin, Vygotsky e Benjamin. Campinas, São Paulo: Papirus, 1994.

THIOLLENT, Michel. Metodologia da pesquisa-ação. São Paulo: Cortez, 1985.

VYGOTSKY, Lev S. Pensamento e linguagem. Edição eletrônica: Ed. Ridendo Castigat Mores, 2001.

Published

2024-05-22

How to Cite

Nicolodi, J. C., Rosa, C. T. W. da, & Darroz, L. M. (2024). LEARNING BY TEACHING AS A DIDACTIC STRATEGY TO APPROACH THERMAL PHYSICS CONCEPTS. Revista Ciências & Ideias ISSN: 2176-1477, 15(1), e24152513. https://doi.org/10.22407/2176-1477/2024.v15.2513

Issue

Section

Produto Educacional

Most read articles by the same author(s)