A STUDY ON THE PERCEPTION OF HIGH SCHOOL STUDENTS ABOUT TRANSIT EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22407/2176-1477/2023.v14.2110

Keywords:

High school, Traffic Education, Students' perceptions

Abstract

The Traffic theme can be developed at different levels of education. The question to be answered in this research is: How do high school students perceive the development of this theme in their school? The objective is to understand how high school students perceive traffic and its rules, how this knowledge is built from school and what is the importance of this theme in their perception. The research was carried out in two public schools in the municipality of Caçapava do Sul, RS. The methodology adopted has a quantitative and qualitative approach. It constituted an exploratory study, as it aimed to produce data to subsidize the development of the theme traffic in the school environment. For the production of data, an electronic questionnaire was applied to classes of the 3rd year of high school. As a result, it is pointed out that the respondents demonstrate that they have not studied the Traffic theme, but consider it important to be studied in the school context, including in High School, to improve traffic behavior in general and to reduce accidents. Thus, it appears that this should be treated in the school curriculum from an interdisciplinary perspective.

Author Biographies

Everaldo Antônio Goi, Universidade Federal de Pelotas

Atualmente é gerente comercial da Monzan Transportes LTDA. Atua na área de transportes rodoviários de cargas desde 1994. É graduado do curso Superior de Tecnologia em Transportes Terrestres da Universidade Federal de Pelotas, UFPEL.

Clara Natália Steigleder, Universidade Federal de Pelotas - UFPEL

Doutora em Planejamento Urbano e Regional pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul, graduada em Ciências Sociais e mestre em Sociologia pela mesma Universidade, pesquisando sobre conflitos na circulação urbana. Professora Adjunta na Universidade Federal de Pelotas na área de Tecnologia em Transporte Terrestre e professora colaboradora na Universidade Estadual do Rio Grande do Sul na área de Gestão Pública e Administração de Sistemas de Saúde. Membro do Grupo de Pesquisa Urbanismo no Brasil/CNPq, do GPTrans - Grupo de Pesquisa em Trânsito e Transportes/CNPq e do Grupo de Pesquisa Políticas, Gestão Pública e Desenvolvimento da UERGS/CNPq. Coordenadora dos Projetos de Pesquisa "Dos Bondes ao BRT: mudanças no desenvolvimento da sociabilidade, um olhar a partir do transporte coletivo" e "Olhares sobre a cidade: práticas, sociabilidades e ressignificações do/no espaço de circulação". Membro do Laboratório de Estudos Avançados Multidisciplinar - UERGS, no qual é coordenadora do Núcleo Temático Planejamento e Mobilidade Urbana. Pesquisadora na área de Sociologia Urbana, nos seguintes temas: mobilidade e sustentabilidade, sociabilidades públicas e conflitos no uso do espaço de circulação.

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Published

2023-08-21

How to Cite

Goi, E. A., & Steigleder, C. N. (2023). A STUDY ON THE PERCEPTION OF HIGH SCHOOL STUDENTS ABOUT TRANSIT EDUCATION. Revista Ciências & Ideias ISSN: 2176-1477, 14, e23142110. https://doi.org/10.22407/2176-1477/2023.v14.2110

Issue

Section

Artigos Científicos

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