THE DISCOVERY OF THE PI NUMBER: A TEACHING PROPOSAL FOR THE MAIN NETWORK

Authors

  • Luis Fernando Funari Gomes Universidade Estadual do Norte do Paraná (UENP) - Campus Cornélio Procópio
  • Rudolph dos Santos Gomes Pereira Universidade Estadual do Norte do Paraná (UENP) - Campus Cornélio Procópio https://orcid.org/0000-0003-0504-7329

DOI:

https://doi.org/10.22407/2176-1477/2023.v14.2014

Keywords:

Geometry, pi number, Remote teaching

Abstract

The Teaching Geometry in the Basic Education is a challenge for Mathematics teachers and because it is an accumulative content, it is necessary to create strategies so that students can assimilate it in the best possible way, solidifying the understanding of the initial concepts. With the pandemic and remote classes, this challenge became even greater. Several figures are studied and their properties assimilated, among them: the circumference. In this work, the teacher developed a proposal for teaching the discovery of the pi number to 7th grade students with activities that were applied during synchronous classes and students could use materials they had inside their homes, as well as the use of Geogebra for verification of what was measured and calculated. During data collection and discussions, the students themselves could discover the meaning of the number pi, some of which are reported in this work in order to exemplify the proposal.

Author Biographies

Luis Fernando Funari Gomes, Universidade Estadual do Norte do Paraná (UENP) - Campus Cornélio Procópio

Licenciado em Matemática; Mestrando em Ensino (UENP)

Rudolph dos Santos Gomes Pereira, Universidade Estadual do Norte do Paraná (UENP) - Campus Cornélio Procópio

Doutor em Educação (UNESP); Mestre em Ensino de Ciências e Tecnologia (UTFPR); Colegiado de Matemática (UENP)

References

ALMOULOUD, S. A. A Geometria na escola básica: que espaços e formas têm hoje? Disponível em: http://www.sbempaulista.org.br/epem/anais/mesas redondas/mr21-Saddo.doc. Acesso em: 22/04/2020.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Educação Infantil e Ensino Fundamental. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2018.

BONGIOVANNI, V.; JAHN, A. P. De Euclides às geometrias não euclidianas. Revista Iberoamericana de Educatíon Matemática, São Paulo, v. 1, n. 22, p. 37-51, jun. 2010.

DANTE, L. R. Matemática, 3. ed. São Paulo: ÁTICA, 2018.

HERSHKOWITZ, R. Aspectos psicológicos da aprendizagem da geometria. Boletim GEPEM, v. 32, p. 3-31, 1994.

PARANÁ/SEED. Referencial Curricular Paranaense – Matemática. Curitiba, 2018.

PATARO, P. M.; BALESTRI., R. Matemática Essencial, 1. ed. São Paulo: SCIPIONE, 2018.

PAVANELLO, M. R. O abandono da geometria no Brasil: Causas e Consequências. Zetetiké, Campinas, n. 1, p. 7-17, mar. 1993.

SAMPAIO, F. A. Trilhas de Matemática, 1. ed. São Paulo: SARAIVA, 2018.

SISTEMA DE GERENCIAMENTO E CONTROLE DE EXAMES OFICIAIS. Exames de Admissão para Militares de Carreira da Aeronáutica. Provas Anteriores. Disponível em: < https://ingresso.eear.aer.mil.br/>. Acesso em: 05 de jun. de 2019.

Published

2023-08-21

How to Cite

Funari Gomes, L. F., & dos Santos Gomes Pereira, R. (2023). THE DISCOVERY OF THE PI NUMBER: A TEACHING PROPOSAL FOR THE MAIN NETWORK. Revista Ciências & Ideias ISSN: 2176-1477, 14, e23142014. https://doi.org/10.22407/2176-1477/2023.v14.2014

Issue

Section

Relato de Experiência

Most read articles by the same author(s)