THE DISCOVERY OF THE PI NUMBER: A TEACHING PROPOSAL FOR THE MAIN NETWORK
DOI:
https://doi.org/10.22407/2176-1477/2023.v14.2014Keywords:
Geometry, pi number, Remote teachingAbstract
The Teaching Geometry in the Basic Education is a challenge for Mathematics teachers and because it is an accumulative content, it is necessary to create strategies so that students can assimilate it in the best possible way, solidifying the understanding of the initial concepts. With the pandemic and remote classes, this challenge became even greater. Several figures are studied and their properties assimilated, among them: the circumference. In this work, the teacher developed a proposal for teaching the discovery of the pi number to 7th grade students with activities that were applied during synchronous classes and students could use materials they had inside their homes, as well as the use of Geogebra for verification of what was measured and calculated. During data collection and discussions, the students themselves could discover the meaning of the number pi, some of which are reported in this work in order to exemplify the proposal.
References
ALMOULOUD, S. A. A Geometria na escola básica: que espaços e formas têm hoje? Disponível em: http://www.sbempaulista.org.br/epem/anais/mesas redondas/mr21-Saddo.doc. Acesso em: 22/04/2020.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Educação Infantil e Ensino Fundamental. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2018.
BONGIOVANNI, V.; JAHN, A. P. De Euclides às geometrias não euclidianas. Revista Iberoamericana de Educatíon Matemática, São Paulo, v. 1, n. 22, p. 37-51, jun. 2010.
DANTE, L. R. Matemática, 3. ed. São Paulo: ÁTICA, 2018.
HERSHKOWITZ, R. Aspectos psicológicos da aprendizagem da geometria. Boletim GEPEM, v. 32, p. 3-31, 1994.
PARANÁ/SEED. Referencial Curricular Paranaense – Matemática. Curitiba, 2018.
PATARO, P. M.; BALESTRI., R. Matemática Essencial, 1. ed. São Paulo: SCIPIONE, 2018.
PAVANELLO, M. R. O abandono da geometria no Brasil: Causas e Consequências. Zetetiké, Campinas, n. 1, p. 7-17, mar. 1993.
SAMPAIO, F. A. Trilhas de Matemática, 1. ed. São Paulo: SARAIVA, 2018.
SISTEMA DE GERENCIAMENTO E CONTROLE DE EXAMES OFICIAIS. Exames de Admissão para Militares de Carreira da Aeronáutica. Provas Anteriores. Disponível em: < https://ingresso.eear.aer.mil.br/>. Acesso em: 05 de jun. de 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Luis Fernando Funari Gomes, Rudolph dos Santos Gomes Pereira
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
O autor responsável pela submissão representa todos os autores do artigo, e se compromete a enviar como documento suplementar uma carta de consentimento com a assinatura de todos os autores informando que tem a permissão para a submissão do texto assim como assegura que não há violação de direitos autorais e nem qualquer tipo de plágio (incluindo autoplágio).