SCIENTIFIC DISSEMINATION TO THE CHILD AND YOUTH AUDIENCE: AN ANALYSIS OF THE PEDAGOGICAL POTENTIAL
DOI:
https://doi.org/10.22407/2176-1477/2023.v14.2194Keywords:
Scientific dissemination texts, Pedagogical Resource, Science Education, Early Years of Elementary SchoolAbstract
Research in Scientific Dissemination has contributed to expand the possibilities of teaching and learning from the use of scientific dissemination magazines as a didactic strategy in the school environment. In this work, we analyzed four publications of scientific dissemination in three different periods aimed at children and adolescents. The analysis aimed at verifying the pedagogical potential of scientific dissemination texts (TDC) for Science Teaching in the Early Years of Elementary School. The selected articles dealt with related subjects, namely: pandemic, coronavirus, and vaccines. To this end, we used Ribeiro and Kawamura's (2005) TDC analysis proposals as an instrument. Our results indicate that TDCs present easy access to reading, clear, objective, and impersonal language, scientific information and concepts and varied topics, and can integrate the set of pedagogical resources to teach Science in the classroom. However, its use requires a previous and careful evaluation, in the sense of not harming the teaching and learning of science, as well as not representing a meaningless didactic activity and disconnected from the student's world. Furthermore, we conclude that the pedagogical potential of scientific dissemination texts as a complementary activity in the classroom overcomes the weaknesses observed and represents the insertion of the student in the scientific field.
References
BACHELARD, Gaston. A formação do espírito científico: contribuição para uma psicanálise do conhecimento. Tradução Estela dos Santos Abreu. Rio de Janeiro: Contraponto, 1996.
BONELLI, Raquel R. Um vírus incomoda muita gente. Revista Ciência Hoje das Crianças, Edição 308. p. 01-05, publicado em 01.04.2020. Disponível em: http://chc.org.br/artigo/um-virus-incomoda-muita-gente/. Acesso em: 08 de maio de 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC/CONSED/UNDIME, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 20 abr. 2021.
BUENO, Wilson da Costa. Jornalismo Científico: conceito e funções. Ciência e Cultura, v. 37, n. 9, p. 1420-1427, 1985. Disponível em: http://biopibid.ccb.ufsc.br/files/2013/12/Jornalismo-cient%C3%ADfico-conceito-efun%C3%A7%C3%A3o.pdf. Acesso em: 16 fev. 2021.
CARNEIRO, Maria Helena da Silva. Por que divulgar o conhecimento científico e tecnológico? Revista Virtual de Gestão de Iniciativas Sociais, Edição Especial, p. 29-33, 2009. Disponível em: http://divulgencia.blogspot.com/2014/09/por-que-divulgar-o-conhecimento.html. Acesso em: 16 abr. 2021.
CANTALICE, Aníbal da S.; MAFORT, Marcela E.; MIRANDA, Jean C. Vacinas, por que são tão importantes? Revista Ciência Hoje das Crianças, Edição 308. p. 01-05, publicado em 12.08.2020. Disponível em: http://chc.org.br/artigo/vacinas-por-que-sao-tao-importantes/. Acesso em: 16 de maio de 2021.
CASTELFRANCHI, Yurij. Por que comunicar temas de Ciência e tecnologia ao público? In: MASSARANI, Luisa (org.). Jornalismo e Ciência: uma perspectiva ibero-americana. Rio de janeiro: Fiocruz/COC/Museu da Vida, 2010. p. 13-21. Disponível em: http://www.museudavida.fiocruz.br/index.php/publicacoes/livros/725-tcc-32. Acesso em: 16 fev. 2021.
CRESWELL, John Ward. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2010.
CUNHA, Rodrigo Bastos. Do científico ao jornalístico: análise comparativa de discursos sobre saúde. Interface, Botucatu, v. 12, n. 24, p. 195-203, mar. 2008. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-32832008000100015&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 20 maio 2021.
FETTER, Giselle Liana. Variação terminológica nas pesquisas sobre divulgação científica: análise dos termos empregados por professores-pesquisadores das universidades brasileiras. Trabalhos em Linguística Aplicada, v. 61, n. 1, p. 46–59, jan. 2022.
FLICK, U. Uma introdução à pesquisa qualitativa. 3. ed. Porto Alegre: Bookman, 2008.
GATTI, Bernardete Angelina.; ANDRÉ, Marli. A relevância dos métodos de pesquisa qualitativa em educação no Brasil. In: Weller. W.; PFAFF, N. (Orgs.). Metodologias da pesquisa qualitativa em Educação: teoria e prática. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2011. P. 29-38.
GIBBS, Graham. Análise de Dados Qualitativos. Porto Alegre: Artmed, 2008.
GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2002.
GOMES, Verenna Barbosa.; MELO, Mayara Soares; SILVA, Roberto Ribeiro. Estratégias de leitura aplicadas ao texto de divulgação científica. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2019. p. 199-210 Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/344566424_Estrategias_de_Leitura_aplicas_ao_Texto_de_Divulgacao_Cientifica. Acesso em: 18 de maio de 2020.
LOPES, Alice Ribeiro Casimiro. Conhecimento Científico. In: LOPES, Alice Ribeiro Casimiro. Conhecimento Escolar: Ciência e Cotidiano. Rio de Janeiro: EdUERJ, 1999. p. 106-111.
MALET, Antoni. Divulgación y popularización científica em el siglo XVIII: entre la apología cristiana y la propaganda ilustrada. Quark, p. 13-23, 2002.
MURPHY, Kenneth. Imunobiologia de Janeway-8. Porto Alegre: Artmed, 2014.
RIBEIRO, Renata Alves; KAWAMURA, Maria Regina Dubeux. A Ciência em diferentes vozes: uma análise de textos de divulgação científica. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 5., 2005, Bauru. Atas [...]. Bauru: Unesp, 2005. Disponível em: http://abrapecnet.org.br/atas_enpec/venpec/conteudo/artigos/3/pdf/p803.pdf. Acesso em: 16 fev. 2021.
SASSERON, Lúcia Helena; DE CARVALHO, Anna Maria Pessoa. Alfabetização científica: uma revisão bibliográfica. Investigações em ensino de ciências, v. 16, n. 1, p. 59-77, 2011.
TERRAZAN, Eduardo Adolfo; GABANA, Marciela. Um estudo sobre o uso de atividade didática com texto de divulgação científica em aulas de Física. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 4., 2003, Bauru. Atas [...]. Bauru: Unesp, 2003.
VASCONCELLOS, Lucas. Por que tomar vacina é importante? Revista Recreio Online, São Paulo, publicado em 01.04.2020. Disponível em: https://recreio.uol.com.br/ciencia/qual-e-a-importancia-da-vacinacao.phtml. Acesso em: 20 de maio de 2021.
VEIGA, Giovanna S; MANTOVANI, Carolina S. Como funcionam as vacinas. Blogsunicamp, 2021. Disponível em: https://www.blogs.unicamp.br/covid-19/ciencia-para-criancas-como-funcionam-as-vacinas/. Acesso em: 12 de maio de 2021.
VERAZTO, Estéfano Vizconde; SILVA, Dirceu; MIRANDA, Nonato Assis; SIMON, Fernanda Oliveira. Tecnologia: buscando uma definição para o conceito. Revista Prisma.com, n. 7, p. 60-85, 2008. Disponível em: http://ojs.letras.up.pt/index.php/prismacom/article/view/2065. Acesso em: 16 fev. 2021.
VIECHENESKI, Juliana Pinto; CARLETTO, Marcia. Por que e para quê ensinar Ciências para crianças. Revista brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, v. 6, n. 2, 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Mércia Cristine Magalhães Pinheiro
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
O autor responsável pela submissão representa todos os autores do artigo, e se compromete a enviar como documento suplementar uma carta de consentimento com a assinatura de todos os autores informando que tem a permissão para a submissão do texto assim como assegura que não há violação de direitos autorais e nem qualquer tipo de plágio (incluindo autoplágio).