SCIENTIFIC DISSEMINATION TO THE CHILD AND YOUTH AUDIENCE: AN ANALYSIS OF THE PEDAGOGICAL POTENTIAL

Authors

  • Mércia Cristine Magalhães Pinheiro Universidade de Brasília - UNB
  • Gerson de Souza Mol Universidade de Brasília - UnB

DOI:

https://doi.org/10.22407/2176-1477/2023.v14.2194

Keywords:

Scientific dissemination texts, Pedagogical Resource, Science Education, Early Years of Elementary School

Abstract

Research in Scientific Dissemination has contributed to expand the possibilities of teaching and learning from the use of scientific dissemination magazines as a didactic strategy in the school environment. In this work, we analyzed four publications of scientific dissemination in three different periods aimed at children and adolescents. The analysis aimed at verifying the pedagogical potential of scientific dissemination texts (TDC) for Science Teaching in the Early Years of Elementary School. The selected articles dealt with related subjects, namely: pandemic, coronavirus, and vaccines. To this end, we used Ribeiro and Kawamura's (2005) TDC analysis proposals as an instrument. Our results indicate that TDCs present easy access to reading, clear, objective, and impersonal language, scientific information and concepts and varied topics, and can integrate the set of pedagogical resources to teach Science in the classroom. However, its use requires a previous and careful evaluation, in the sense of not harming the teaching and learning of science, as well as not representing a meaningless didactic activity and disconnected from the student's world. Furthermore, we conclude that the pedagogical potential of scientific dissemination texts as a complementary activity in the classroom overcomes the weaknesses observed and represents the insertion of the student in the scientific field.

Author Biographies

Mércia Cristine Magalhães Pinheiro, Universidade de Brasília - UNB

Pedagoga pela Universidade Católica de Brasília (2001), Especialização em Psicopedagogia Clínica e Institucional Universidade Católica de Brasília (2009); Mestre em Educação Social e Intervenção Comunitária (2017) pelo Instituto Politécnico de Santarém/PT (reconhecido pela UFMS). Doutoranda do Programa de Pós-Graduação Educação em Ciências (PPGEduC) da Universidade de Brasília-UNB. Atualmente atua como professora efetiva da Secretaria de Educação do Distrito Federal e Pedagoga efetiva do Instituto Federal de Brasília, campus Gama. Pesquisa temas relacionados ao Ensino de Ciências e a Educação Inclusiva.

Gerson de Souza Mol, Universidade de Brasília - UnB

Bacharel e Licenciado em Química pela Universidade Federal de Viçosa, mestre em Química Analítica pela Universidade Federal de Minas Gerais e doutor em Química pela Universidade de Brasília - UnB, com posdoc na Universidade de Aveiro - Portugal. Professor do Instituto de Química da UnB. Orienta nos programas de pós-graduação em Ensino de Ciência e em Educação em Ciências da UnB, na REAMEC e no PPGECM - UEM. Editor da Revista da Sociedade Brasileira de Ensino de Química – SBEnQ. Parecerista de revistas científicas. Consultor da Capes, CNPq e agências de fomento. Ex-Presidente da Sociedade Brasileira de Ensino de Química - SBEnQ (jul/2018 - abr/2021). Pesquisa e orienta em Educação Inclusiva com foco no Ensino de Ciências.

References

BACHELARD, Gaston. A formação do espírito científico: contribuição para uma psicanálise do conhecimento. Tradução Estela dos Santos Abreu. Rio de Janeiro: Contraponto, 1996.

BONELLI, Raquel R. Um vírus incomoda muita gente. Revista Ciência Hoje das Crianças, Edição 308. p. 01-05, publicado em 01.04.2020. Disponível em: http://chc.org.br/artigo/um-virus-incomoda-muita-gente/. Acesso em: 08 de maio de 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC/CONSED/UNDIME, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 20 abr. 2021.

BUENO, Wilson da Costa. Jornalismo Científico: conceito e funções. Ciência e Cultura, v. 37, n. 9, p. 1420-1427, 1985. Disponível em: http://biopibid.ccb.ufsc.br/files/2013/12/Jornalismo-cient%C3%ADfico-conceito-efun%C3%A7%C3%A3o.pdf. Acesso em: 16 fev. 2021.

CARNEIRO, Maria Helena da Silva. Por que divulgar o conhecimento científico e tecnológico? Revista Virtual de Gestão de Iniciativas Sociais, Edição Especial, p. 29-33, 2009. Disponível em: http://divulgencia.blogspot.com/2014/09/por-que-divulgar-o-conhecimento.html. Acesso em: 16 abr. 2021.

CANTALICE, Aníbal da S.; MAFORT, Marcela E.; MIRANDA, Jean C. Vacinas, por que são tão importantes? Revista Ciência Hoje das Crianças, Edição 308. p. 01-05, publicado em 12.08.2020. Disponível em: http://chc.org.br/artigo/vacinas-por-que-sao-tao-importantes/. Acesso em: 16 de maio de 2021.

CASTELFRANCHI, Yurij. Por que comunicar temas de Ciência e tecnologia ao público? In: MASSARANI, Luisa (org.). Jornalismo e Ciência: uma perspectiva ibero-americana. Rio de janeiro: Fiocruz/COC/Museu da Vida, 2010. p. 13-21. Disponível em: http://www.museudavida.fiocruz.br/index.php/publicacoes/livros/725-tcc-32. Acesso em: 16 fev. 2021.

CRESWELL, John Ward. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2010.

CUNHA, Rodrigo Bastos. Do científico ao jornalístico: análise comparativa de discursos sobre saúde. Interface, Botucatu, v. 12, n. 24, p. 195-203, mar. 2008. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-32832008000100015&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 20 maio 2021.

FETTER, Giselle Liana. Variação terminológica nas pesquisas sobre divulgação científica: análise dos termos empregados por professores-pesquisadores das universidades brasileiras. Trabalhos em Linguística Aplicada, v. 61, n. 1, p. 46–59, jan. 2022.

FLICK, U. Uma introdução à pesquisa qualitativa. 3. ed. Porto Alegre: Bookman, 2008.

GATTI, Bernardete Angelina.; ANDRÉ, Marli. A relevância dos métodos de pesquisa qualitativa em educação no Brasil. In: Weller. W.; PFAFF, N. (Orgs.). Metodologias da pesquisa qualitativa em Educação: teoria e prática. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2011. P. 29-38.

GIBBS, Graham. Análise de Dados Qualitativos. Porto Alegre: Artmed, 2008.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2002.

GOMES, Verenna Barbosa.; MELO, Mayara Soares; SILVA, Roberto Ribeiro. Estratégias de leitura aplicadas ao texto de divulgação científica. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2019. p. 199-210 Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/344566424_Estrategias_de_Leitura_aplicas_ao_Texto_de_Divulgacao_Cientifica. Acesso em: 18 de maio de 2020.

LOPES, Alice Ribeiro Casimiro. Conhecimento Científico. In: LOPES, Alice Ribeiro Casimiro. Conhecimento Escolar: Ciência e Cotidiano. Rio de Janeiro: EdUERJ, 1999. p. 106-111.

MALET, Antoni. Divulgación y popularización científica em el siglo XVIII: entre la apología cristiana y la propaganda ilustrada. Quark, p. 13-23, 2002.

MURPHY, Kenneth. Imunobiologia de Janeway-8. Porto Alegre: Artmed, 2014.

RIBEIRO, Renata Alves; KAWAMURA, Maria Regina Dubeux. A Ciência em diferentes vozes: uma análise de textos de divulgação científica. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 5., 2005, Bauru. Atas [...]. Bauru: Unesp, 2005. Disponível em: http://abrapecnet.org.br/atas_enpec/venpec/conteudo/artigos/3/pdf/p803.pdf. Acesso em: 16 fev. 2021.

SASSERON, Lúcia Helena; DE CARVALHO, Anna Maria Pessoa. Alfabetização científica: uma revisão bibliográfica. Investigações em ensino de ciências, v. 16, n. 1, p. 59-77, 2011.

TERRAZAN, Eduardo Adolfo; GABANA, Marciela. Um estudo sobre o uso de atividade didática com texto de divulgação científica em aulas de Física. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 4., 2003, Bauru. Atas [...]. Bauru: Unesp, 2003.

VASCONCELLOS, Lucas. Por que tomar vacina é importante? Revista Recreio Online, São Paulo, publicado em 01.04.2020. Disponível em: https://recreio.uol.com.br/ciencia/qual-e-a-importancia-da-vacinacao.phtml. Acesso em: 20 de maio de 2021.

VEIGA, Giovanna S; MANTOVANI, Carolina S. Como funcionam as vacinas. Blogsunicamp, 2021. Disponível em: https://www.blogs.unicamp.br/covid-19/ciencia-para-criancas-como-funcionam-as-vacinas/. Acesso em: 12 de maio de 2021.

VERAZTO, Estéfano Vizconde; SILVA, Dirceu; MIRANDA, Nonato Assis; SIMON, Fernanda Oliveira. Tecnologia: buscando uma definição para o conceito. Revista Prisma.com, n. 7, p. 60-85, 2008. Disponível em: http://ojs.letras.up.pt/index.php/prismacom/article/view/2065. Acesso em: 16 fev. 2021.

VIECHENESKI, Juliana Pinto; CARLETTO, Marcia. Por que e para quê ensinar Ciências para crianças. Revista brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, v. 6, n. 2, 2013.

Published

2022-10-03

How to Cite

Pinheiro, M. C. M., & Mol, G. de S. (2022). SCIENTIFIC DISSEMINATION TO THE CHILD AND YOUTH AUDIENCE: AN ANALYSIS OF THE PEDAGOGICAL POTENTIAL. Revista Ciências & Ideias ISSN: 2176-1477, 14, e23142194. https://doi.org/10.22407/2176-1477/2023.v14.2194

Issue

Section

Artigos Científicos

Most read articles by the same author(s)