A DIALETIC HERMENEUTIC VIEM OF BIOLOGICAL SCIENCE GRADUATES ABOUT ENVIRONMENTAL EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22407/2176-1477/2023.v14.1996

Keywords:

Teacher’s formation, Interactive Didact Sequence, Ambiental Education

Abstract

When considering the various elements that constitute teacher education, in this study we prioritized research with the initial formation of a Licentiate Degree in Biological Sciences in a federal public institution, based on the question: How do graduates in Biological Sciences understand Environmental Education? Our objective was to understand the initial conceptions of social actors about Environmental Education. We use the Interactive Didactic Sequence as data collection that has as theoretical contributions the Complexity, Dialectics, Dialogic, Hermeneutics and Systemic Thinking. The results show that the conceptions about Environmental Education show that social actors emphasize the concept of Environmental Education equal to the concept of the environment, commenting on the relevance of awareness for its preservation and conservation of nature, in short a naturalist and conservationist view of dimension. Regarding the contextualization of Environmental Education, social actors realized the relevance of Environmental Education at all levels of education and knew how to give examples of the reality in which they live.

Author Biographies

Crislaine Maria da Silva, Universidade Federal Rural de Pernambuco

Mestranda em Ensino das Ciências e Matemática no PPGEC - UFRPE, fui representante discente dos mestrandos em Ensino das Ciências e Matemática no Colegiado de Coordenação Didática do Programa de Pós-Graduação em Ensino das Ciências (CCD-PPGEC), participa do Grupo de Hermenêutica Interdisciplinar e Formação de Professores (GHIFOP) e do projeto de pesquisa do CNPq, intitulado Sequência Didática Interativa como proposta didático-metodológica para ações inovadoras no ensino de Ciências e formação continuada de professores da educação básica. Uma das criadoras da Sequência Didática Interativa virtual (SDI virtu@l). Graduação em Licenciatura em Ciências Biológicas na Universidade Federal de Pernambuco (UFPE), atuou no laboratório do Grupo de Estudos de Morcegos do Nordeste (GEMNE) do CAV-UFPE. Participou no Projeto de extensão CAVinho, no projeto de extensão Os morcegos vão à escola: aprendendo mais sobre morcegos e outros bichos e no PIBID subprojeto Ciências. 

Maria Marly de Oliveira, Universidade Federal Rural de Pernambuco, UFRPE

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Federal de Pernambuco (1975), graduação em Curso de Filosofia pela Universidade Federal do Ceará (1971), mestrado em Educação pela Universidade Federal de Pernambuco (1987) e doutorado em Doctorat en éducation - Université de Sherbrooke (1999). Atualmente é professor permanente- PPGEC da Rede Nordeste de Ensino, professor colaborador da Universidade Federal Rural de Pernambuco e profa. mestrado-doutorado ensino das ciências da Universidade Federal Rural de Pernambuco. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Métodos e Técnicas de Ensino, atuando principalmente nos seguintes temas: educação ambiental, formação de professores, círculo hermenêuutico-dialético, metodologia interativa e ensino de ciências.

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Published

2023-08-21

How to Cite

Silva, C. M. da, & Oliveira, M. M. de. (2023). A DIALETIC HERMENEUTIC VIEM OF BIOLOGICAL SCIENCE GRADUATES ABOUT ENVIRONMENTAL EDUCATION. Revista Ciências & Ideias ISSN: 2176-1477, 14, e23141996. https://doi.org/10.22407/2176-1477/2023.v14.1996

Issue

Section

Artigos Científicos