LANGUAGE IN SCIENCE TEACHING: AN ANALYSIS IN BRAZIL’S OFFICIAL DOCUMENTS
DOI:
https://doi.org/10.22407/2176-1477/2024.v15.2400Keywords:
Public Educational Policies, Science Teaching, Interdisciplinarity, Language, Scientific KnowledgeAbstract
This text is based on the understanding that in the teaching of Science, interdisciplinary activities, involving language and scientific knowledge, are important for the development of students' learning in these two areas of knowledge: Languages and Natural Sciences. Thus, in this work, the objective of the research is to analyze how the Brazilian educational legislation can contribute to an interdisciplinary teaching in Science classes, involving language and scientific knowledge, in the early years of Elementary School. In this sense, throughout the text, we seek to answer the following question: How are language practices present in science teaching, based on an analysis of the official documents of Brazilian education? That said, regarding the methodology adopted in the research, this study presents a qualitative approach and is classified as a bibliographic and documentary research; In addition, in the analyses performed, the techniques of Discursive Textual Analysis were used. So, the results of the study point to the understanding that the documents that make up the Brazilian educational legislation, related to the curriculum and the textbook, present weaknesses when it comes to interdisciplinarity in science teaching; At the same time, this work has highlighted the Pnaic Notebook of Natural Sciences, as a very rich material for theoretical and methodological discussions on interdisciplinarity in science teaching, involving language and scientific knowledge, in the early years.
References
ALBUQUERQUE, Rielda Karyna de; LEAL, Telma Ferraz; PESSOA, Ana Cláudia Rodrigues Gonçalves. O tempo escolar em propostas interdisciplinares de ensino: a leitura como elo integrador do ensino. In: BRASIL. Ministério da Educação. Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa. Interdisciplinaridade no ciclo de alfabetização. Caderno 03 / Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, Diretoria de Apoio à Gestão Educacional. – Brasília: MEC, SEB, 2015.
ANTUNES, Irandé. Língua, texto e ensino: outra escola possível. São Paulo: Parábola Editorial, 2009.
BRASIL. Ministério da Educação. Resolução nº 7, de 14 de dezembro de 2010. Fixa Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Fundamental de 9 (nove) anos. Brasília: MEC, 2010. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/rceb007_10.pdf>. Acesso em: 02 abr. 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa. – Brasília: MEC, 2012.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Articulação com os Sistemas de Ensino. Planejando a próxima década: conhecendo as 20 metas do Plano Nacional de Educação. – Brasília: MEC, 2014.
BRASIL. Ministério da Educação. Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa. Ciências da Natureza no ciclo da alfabetização. Caderno 08 / Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, Diretoria de Apoio à Gestão Educacional. – Brasília: MEC, SEB, 2015a.
BRASIL. Ministério da Educação. Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa. Interdisciplinaridade no ciclo de alfabetização. Caderno 03 / Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, Diretoria de Apoio à Gestão Educacional. – Brasília: MEC, SEB, 2015b.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: educação é a base. –Brasília: MEC, 2017a.
BRASIL. Ministério da Educação. Decreto nº 9.099, de 18 de julho de 2017. Dispõe sobre o Programa Nacional do Livro e do Material Didático. Brasília: Ministério da Educação, 2017b. Disponível em: < https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/decreto/d9099.htm>. Acesso em: 02 abr. 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Edital de Convocação nº 01/2021 – CGPLI Edital de convocação para o processo de inscrição e avaliação de obras didáticas, literárias e pedagógicas para o Programa Nacional do Livro e do Material Didático – PNLD 2023. Brasília: Ministério da Educação, 2021. Disponível em: <https://www.gov.br/fnde/pt-br/acesso-a-informacao/acoes-e-programas/programas/programas-do-livro/consultas-editais/editais/edital-pnld-2023-1/Edital_PNLD_2023___2__Retificacao_08_07_2021.pdf>. Acesso em: 07 fev. 2023.
CARVALHO, Anna Maria Pessoa de. Fundamentos teóricos e metodológicos do ensino por investigação = Theoretical and methodological fundamentals of investigative teaching. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 18, n. 3, p. 765–794, dez. 2018.
CARVALHO, Anna Maria Pessoa de. Ensino por investigação: as pesquisas que desenvolvemos no LaPEF. Experiências em Ensino de Ciências, v. 16, n. 3, p. 1-19, 2021.
CELLARD, André. A análise documental. In: POUPART, J. (org.). A pesquisa qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos. Tradução de Ana Cristina Nasser. 3. ed. – Petrópolis, RJ: Vozes, 2012. p. 295-316.
COLOMER, Teresa; CAMPS, Anna. Ensinar a ler, ensinar a compreender. Teresa Colomer e Anna Camps; trad. Fátima Murad – Porto Alegre: Artmed, 2002.
COSCARELLI, Carla Viana. Entendendo a leitura. Revista de Estudos da Linguagem. Belo Horizonte: UFMG. v. 10, n. 1, p.7-27, jan./jun. 2002.
FLÔR, Cristhiane Cunha; CARNEIRO, Reginaldo Fernando. A ciência no universo das leituras. In: BRASIL. Ministério da Educação. Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa. Ciências da Natureza no ciclo da alfabetização. Caderno 08 / Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, Diretoria de Apoio à Gestão Educacional. – Brasília: MEC, SEB, 2015.
GARCÍA, Miguel Ángel García; DUARTE, Mayra Alejandra Arévalo; SUÁREZ, César Augusto Hernándes. La comprensión lectora y el rendimiento escolar. Cuadernos de Lingüística Hispánica, n. 32, p. 155-174, Jul./Dec., 2018.
JÚNIOR, Eduardo Brandão Lima et. al. Análise documental como percurso metodológico na pesquisa qualitativa. Cadernos da FUCAMP, v. 20, n. 44, 2021.
LANES, Karoline Goulart et. al. O ensino de Ciências e os temas transversais: práticas pedagógicas no contexto escolar. Revista Contexto & Educação, v. 29, n. 92, p. 21-51, 2015.
LEAL, Telma Ferraz; LIMA, Juliana de Melo. Materiais didáticos no ciclo de alfabetização. In: BRASIL. Secretaria de Educação Básica. Diretoria de Apoio à Gestão Educacional. Pacto nacional pela alfabetização na idade certa: planejamento escolar: alfabetização e ensino de língua portuguesa: ano 1: unidade 2/ Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, Diretoria de Apoio à Gestão Educacional. – Brasília: MEC, SEB, 2012.
LIMA, Telma Cristiane Sasso de; MIOTO, Regina Célia Tamaso. Procedimentos metodológicos na construção do conhecimento científico: a pesquisa bibliográfica. Revista Katálysis, v. 10, n. spe, p. 37-45, 2007.
LORENZETTI, Leonir; DELIZOICOV, Demétrio. Alfabetização científica no contexto das séries iniciais. Ensaio. Belo Horizonte, v. 03, n. 01, p. 45-61, jan./jun. 2001.
MARQUES, Amanda Cristina Teagno Lopes; MARANDINO; Martha. Alfabetização científica, criança e espaços de educação não formal: diálogos possíveis. Educ. Pesqui., São Paulo, v. 44, p. 1-19, 2018.
MENDES, Adelma Barros; GOMES, Rosivaldo; SILVA, Josenir Sousa da. A interdisciplinaridade no ciclo da alfabetização. In: BRASIL. Ministério da Educação. Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa. Interdisciplinaridade no ciclo de alfabetização. Caderno 03 / Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, Diretoria de Apoio à Gestão Educacional. – Brasília: MEC, SEB, 2015.
MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise textual discursiva. 3. ed. Revista e ampliada. – Ijuí: Ed. Unijuí, 2016.
NIGRO, Rogério Gonçalves. Textos e leitura na educação em ciências: contribuições para a alfabetização científica em seu sentindo mais fundamental. 2007. 290p. Tese (Doutorado) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2007.
NIGRO, Rogério Gonçalves; TRIVELATO, Silvia L. F. Leitura de textos de Ciências de diferentes gêneros: um olhar cognitivo-processual. Investigações em Ensino de Ciências, v. 15, n. 3, p. 553-573, 2010.
NORRIS, Stephen P; PHILLIPS, Linda M. How literacy in its fundamental sense is central to scientific literacy. Science education, v. 87, n. 2, p. 224-240, 2003.
OLIVEIRA, Carla Marques Alvarenga de. O que se fala e se escreve nas aulas de ciências? In: CARVALHO, Anna Maria Pessoa de (Org.). Ensino de ciências por investigação: condições para implementação em sala de aula. São Paulo: Cengage Learning, 2013.
PIZZANI, Luciana et. al. A arte da pesquisa bibliográfica na busca do conhecimento. RDBCI: Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação, v. 10, n. 2, p. 53-66, 2012.
PORTO, Amélia; PORTO, Lízia. Ensinar ciências da natureza por meio de projetos: anos iniciais do ensino fundamental. – Belo Horizonte: Rona, 2012.
RODRIGUES, Elisabete Aparecida. Viajando com as borboletas. In: BRASIL. Ministério da Educação. Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa. Ciências da Natureza no ciclo da alfabetização. Caderno 08 / Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, Diretoria de Apoio à Gestão Educacional. – Brasília: MEC, SEB, 2015.
ROJO, Roxane. Letramentos múltiplos, escola e inclusão social. São Paulo: Parábola Editoral, 2009.
ROMANATTO, Mauro Carlos; VIVEIRO, Alessandra Aparecida. Alfabetização científica: um direito de aprendizagem. In: BRASIL. Ministério da Educação. Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa. Ciências da Natureza no ciclo da alfabetização. Caderno 08 / Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, Diretoria de Apoio à Gestão Educacional. – Brasília: MEC, SEB, 2015.
SAMPIERI, Roberto Hernández; COLLADO, Carlos Fernández; LUCIO, Maria del Pilar Baptista. Metodologia de pesquisa. Tradução de Daisy Vaz de Moraes. – 5 ed. Porto Alegre: Penso, 2013.
SANTOS, Wildson Luiz Pereira dos. Educação científica na perspectiva de letramento com prática social: funções, princípios e desafios. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 12, n. 36, p. 474-550, set./dez. 2007.
SANTOS, Luciane Mulazani dos. Práticas de professores alfabetizadores e alfabetização científica. In: BRASIL. Ministério da Educação. Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa. Ciências da Natureza no ciclo da alfabetização. Caderno 08 / Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, Diretoria de Apoio à Gestão Educacional. – Brasília: MEC, SEB, 2015.
SASSERON, Lúcia Helena; MACHADO, Vítor Fabrício. Alfabetização científica na prática: inovando a forma de ensinar física. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2017.
SEDANO, Luciana. Compreensão leitora nas aulas de ciências. 2010. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade de São Paulo, Faculdade de Educação, Programa de Pós-graduação da Faculdade de Educação de São Paulo, São Paulo, 2010.
SEDANO, Luciana. Ciências e leitura: um encontro possível. In: CARVALHO, Anna Maria Pessoa de (org.). Ensino de ciências por investigação: condições para implementação em sala de aula. São Paulo: Cengage Learning, 2013. p. 77-92.
SEDANO, Luciana; SOUZA, Caroline Batista Silva de; VAILLANT, Frédéric André Robert. Leitura e ensino de ciências nos anos iniciais: análise das pesquisas do ENPEC (1997-2017). ACTIO: Docência em Ciências, Curitiba, v. 4, n. 3, p. 610-628, set./ dez. 2019.
SILVA, Tamiris de Almeida. Ensino de ciências por investigação: contribuições da leitura para a alfabetização científica nos anos iniciais. 2020. Dissertação (Mestrado em ensino de Ciências e da Matemática) – Centro de Educação, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2020.
SILVA, Tamiris de Almeida; SOUZA, Silvana Paulina de; FIREMAN, Elton Casado. Ensino de ciências por investigação: contribuições da leitura para a alfabetização científica nos anos iniciais. ACTIO: Docência em Ciências, Curitiba, v. 4, n. 3, p. 346-366, set./dez. 2019.
SILVA, Tamiris de Almeida; SOUZA, Silvana Paulina de; FIREMAN, Elton Casado. Gêneros textuais no ensino de ciências: levantamento dos estudos publicados em revistas especializadas (2008-2018). Revista Ciências & ideias, v. 11, n. 2, p. 185-200, mai./ago. 2020.
SILVA, Tamiris de Almeida; SOUZA, Luciana Sedano de; FIREMAN, Elton Casado. A linguagem no ensino de Ciências: uma análise a partir da BNCC. In: Encontro de Pesquisa em Educação de Alagoas (EPEAL), X.; 2023, Maceió/AL. Anais do X EPEAL: lutas, resistências e desafios. Maceió/AL, Universidade Federal de Alagoas (UFAL), 2023.
SILVA, Arthur Rezende da; MARCELINO, Valéria de Souza. Procedimentos da análise textual discursiva: considerações iniciais. In: SILVA, Arthur Rezende da; MARCELINO, Valéria de Souza (org.). Análise textual discursiva (ATD): teoria na prática. Campos dos Goytacazes, RJ: Encontrografia Editora, 2022.
SOARES, Magda. Letramento: um tema em três gêneros / Magda Soares. – 3. ed. – Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2009.
SOARES, Magda. Alfaletrar: toda criança pode aprender a ler e a escrever / Magda Soares. – 1. ed., 2ª reimpressão. – São Paulo: Contexto, 2021.
SOUZA, Ivane Pedrosa de. Relações entre apropriação do sistema de escrita alfabética e letramento nas diferentes áreas do conhecimento. In: BRASIL. Secretaria de Educação Básica. Diretoria de Apoio à Gestão Educacional. Pacto nacional pela alfabetização na idade certa: planejando a alfabetização: integrando diferentes áreas do conhecimento: projetos didáticos e sequências didáticas: ano 01: unidade 06/ Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, Diretoria de Apoio à Gestão Educacional. – Brasília: MEC, SEB, 2012.
XAVIER, Rosa Seleta de Souza Ferreira; BARTHOLO, Tiago Lisboa. Os impactos do Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa: uma revisão sistemática. Educação em Revista, v. 35, n. 1, p. 1-32, 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Tamiris de Almeida Silva, Luciana Sedano, Elton Casado Fireman
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
O autor responsável pela submissão representa todos os autores do artigo, e se compromete a enviar como documento suplementar uma carta de consentimento com a assinatura de todos os autores informando que tem a permissão para a submissão do texto assim como assegura que não há violação de direitos autorais e nem qualquer tipo de plágio (incluindo autoplágio).