LANGUAGE IN SCIENCE TEACHING: AN ANALYSIS IN BRAZIL’S OFFICIAL DOCUMENTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22407/2176-1477/2024.v15.2400

Keywords:

Public Educational Policies, Science Teaching, Interdisciplinarity, Language, Scientific Knowledge

Abstract

This text is based on the understanding that in the teaching of Science, interdisciplinary activities, involving language and scientific knowledge, are important for the development of students' learning in these two areas of knowledge: Languages and Natural Sciences. Thus, in this work, the objective of the research is to analyze how the Brazilian educational legislation can contribute to an interdisciplinary teaching in Science classes, involving language and scientific knowledge, in the early years of Elementary School. In this sense, throughout the text, we seek to answer the following question: How are language practices present in science teaching, based on an analysis of the official documents of Brazilian education? That said, regarding the methodology adopted in the research, this study presents a qualitative approach and is classified as a bibliographic and documentary research; In addition, in the analyses performed, the techniques of Discursive Textual Analysis were used. So, the results of the study point to the understanding that the documents that make up the Brazilian educational legislation, related to the curriculum and the textbook, present weaknesses when it comes to interdisciplinarity in science teaching; At the same time, this work has highlighted the Pnaic Notebook of Natural Sciences, as a very rich material for theoretical and methodological discussions on interdisciplinarity in science teaching, involving language and scientific knowledge, in the early years.

Author Biographies

Tamiris de Almeida Silva, Universidade Federal de Alagoas

Doutoranda em Educação pela Universidade Federal de Alagoas (UFAL), sendo integrante do Grupo de Pesquisa Formação de Professores e Ensino de Ciências (GPFPEC). Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL) e mestrado em Ensino de Ciências e Matemática, subárea de concentração Pedagogia, pela UFAL. Atualmente, é professora efetiva na Secretaria Municipal de Educação de Arapiraca/AL, atuando como docente nos anos iniciais do Ensino Fundamental.

Luciana Sedano, Universidade Estadual de Santa Cruz

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade de São Paulo (USP), mestrado e doutorado em Educação pela Universidade de São Paulo (USP). Possui experiência na docência da Educação Infantil e anos iniciais do Ensino Fundamental. Possui experiência também na docência em Educação de Jovens e Adultos e em Coordenação Pedagógica do Ensino Fundamental e Médio. Atua em diferentes projetos de formação de professores. Professora de cursos de especialização em ensino de ciências, educação infantil e anos iniciais do Ensino Fundamental. Foi membro do Conselho Editorial da Editus - Editora da UESC. Pesquisadora Associada à Associação Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências (ABRAPEC) e à Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPED). Atualmente é Professora Titular do Departamento de Ciências da Educação da Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC/BA), Docente Permanente do Programa de Mestrado Profissional em Educação: Formação de Professores da Educação Básica (PPGE), onde cumpriu a vice coordenação do Colegiado do Programa; e do Programa de Mestrado Acadêmico em Educação em Ciências e Matemática (PPGECM). Pesquisa principalmente nas seguintes áreas temáticas: didática; organização da prática pedagógica, ensino de Ciências, ensino por investigação e formação de professores.

Elton Casado Fireman, Universidade Federal de Alagoas

Possui graduação em Física Bacharelado pela Universidade Federal de Alagoas (1995), mestrado em Física da Matéria Condensada pela Universidade Federal de Alagoas (1997) e doutorado em Física pela Universidade Federal de São Carlos (2002). Atualmente é professor titular da Universidade Federal de Alagoas. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Métodos e Técnicas de Ensino, atuando principalmente nos seguintes temas: formação de professores, ensino de ciências, anos iniciais, educação matemática e alfabetização científica.

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Published

2024-06-05

How to Cite

Silva, T. de A., Sedano, L., & Fireman, E. C. (2024). LANGUAGE IN SCIENCE TEACHING: AN ANALYSIS IN BRAZIL’S OFFICIAL DOCUMENTS. Revista Ciências & Ideias ISSN: 2176-1477, 15(1), e24152400. https://doi.org/10.22407/2176-1477/2024.v15.2400

Issue

Section

Artigos Científicos