WALKING THE PATH IN NATURAL SCIENCES FROM TRAINING TO THE BEGINNING OF TEACHING: A LOOK AT BRAZILIAN RESEARCH

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22407/2176-1477/2024.v15.2587

Keywords:

Science Teaching, Teaching constitution, Professional Development of Teaching, Beginning teacher

Abstract

The present work aims to understand the he beginning of teaching in Natural Sciences considering the challenges, potentialities and teaching professionalism. To become a professional, it is necessary to follow paths that have been found since initial training and permeate subjectivity, as the training process is intertwined with the life path. The theoretical assumptions are the discussion about career, initial and continuing training, Science Teaching and Professional Development in Teaching (DPD). This is a qualitative study of the bibliographic review type. The empirical data were collected in the collection of the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD) of the Brazilian Institute of Information in Science and Technology (IBICT), without a time frame, and the material was analyzed through Content Analysis. As a result, two categories were found: I professional challenges, which deal with the personal, structural and social challenges of the teaching profession, and II teaching professionalization which deals with issues of initial training and insertion into the profession, among others. To summarize, we highlight the importance of initial training for teachers, participation in work groups, sharing experiences among peers, assistance and support at the time of professional insertion.

Author Biographies

Vanessa de Souza, Universidade Federal da Fronteira Sul

Formação no Curso Normal (2014) pelo Instituto Visconde de Cairu, graduação em Psicologia (2019) na Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul, formação em Tanatologia (2019) pela Rede Nacional de Tanatologia, pós-graduada (2022) em Psicologia da Educação pelo Centro de Estudos de Especialização e Extensão, pós-graduada (2022) em Gestão de Recursos Humanos pela Faculdade Focus, em formação (2022) ao Curso Superior de Formação Pedagógica de Professores para Educação Profissional pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Farroupilha em Santa Rosa/RS e mestranda em Ensino de Ciências (PPGEC) na linha de pesquisa Formação de Professores e Práticas Pedagógicas pela Universidade Federal Fronteira Sul/ Campus Cerro Largo - RS. Membro do grupo de pesquisa GEPECIEM.

Eliane Gonçalves dos Santos, Universidade Federal da Fronteira Sul

Licenciada em Ciências Biológicas pela Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões (2002). Especialização em Interdisciplinaridade pela FACIPAL (2003). Mestrado em Ensino Científico e Tecnológico (2011) pela URI. Doutora em Educação nas Ciências (UNIJUÍ), com período sanduíche na Universidade do Minho (Braga, Portugal). Já atuou como professora da Educação Básica. Atualmente professora de Prática de Ensino e Estágio Supervisionado em Ciências e Biologia da Universidade Federal da Fronteira Sul - Campus Cerro Largo e docente permanente do Programa de Programa de Pós-graduação no Ensino de Ciências (PPGEC), atuando na pesquisa, extensão e docência, principalmente nos temas: formação inicial e continuada de professores, cinema e o ensino de ciências/biologia, educação em saúde, práticas pedagógicas. Coordenou o PIBID/CAPES, Subprojeto Ciências Biológicas, Residência Pedagógica/CAPES, Subprojeto Multidisciplinar 2018/2020 e atualmente coordena o Residência Pedagógica, Subprojeto Biologia, Física, Química. Membro do grupo de pesquisa GEPECIEM e Coordenadora Adjunta da Pesquisa e Pós-Graduação do campus Cerro Largo, RS (CAPPG-CL/UFFS).

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Published

2024-05-02

How to Cite

Souza, V. de, & Santos, E. G. dos. (2024). WALKING THE PATH IN NATURAL SCIENCES FROM TRAINING TO THE BEGINNING OF TEACHING: A LOOK AT BRAZILIAN RESEARCH. Revista Ciências & Ideias ISSN: 2176-1477, 15(1), e24152587. https://doi.org/10.22407/2176-1477/2024.v15.2587

Issue

Section

Artigos de Revisão