CTSA APPROACH IN TEXTBOOKS: AN ANALYSIS OF WORKS IN THE NATURAL SCIENCE AREA OF THE NEW HIGH SCHOOL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22407/2176-1477/2024.v15.2557

Keywords:

Contextualization; CTSA; Chemistry teaching; Textbook

Abstract

This research aims to conduct an analysis of textbooks in the area of Natural Sciences and their Technologies, recommended by the Ministry of Education through the National Textbook Program (PNLD-2021), targeting High School education. The objective was to investigate how the approach of contextualizing Science, Technology, Society, and Environment is developed throughout its content when related to the Chemistry curricular component. For this, the methodological procedures were based on qualitative research, and data analysis was characterized by Content Analysis. The research was conducted by analyzing 3 units/chapters of 3 textbooks, based on the references of Marcondes et al. (2009) and Silva and Marcondes (2010). From the analyses carried out, it was identified that the books still present a less inquiry approach, and most of their contents do not show concern with factors that contemplate the scientific and technological field, as well as their social and environmental aspects, in order to articulate the teaching of Chemistry with the CTSA approach. Furthermore, few exercises demanded high cognitive efforts from students, and the experiments are mostly based on a demonstrative perspective. In this sense, although the works indicate that their contents are based on the perspective of CTSA contextualization and problematization, much still needs to be done so that this approach is fully incorporated according to the understanding of the literature in the area. This shows that we still need to advance in proposing instructional materials that help the teacher in developing a practice to promote efforts aimed at a more critical formation that transforms reality for our students.

Author Biography

Rita de Cassia Suart, Universidade Federal de Lavras

É licenciada em Química pela Universidade Estadual de Londrina (2005). É Mestre e Doutora em Ensino de Ciências, modalidade Química, pelo programa de Pós-Graduação Interunidades em Ensino de Ciências - USP. Professora Adjunta do Departamento de Química da Universidade Federal de Lavras (UFLA). Atua na área de Ensino de Química realizando pesquisas relacionadas à abordagem de Ensino por Investigação no Ensino de Química, ao desenvolvimento do penamento crítico, de habilidades cognitivas, argumentativas, alfabetização científica e formação inicial de professores de Química. É coordenadora no Núcleo de Estudos e Pesquisas em Ensino de Química - NEPEqui. 

References

ACEVEDO-DIAZ, J. A. Cambiando la práctica docente en la enseñanza de las ciencias a través de CTS. Centro de Altos Estudios Universitarios de la OEI Bravo Murillo, v. 38, n. 28015 Madrid (España), 2009. Recuperado de: https://www.researchgate.net/publication/260540112

AMABIS, J. M; et al. O Conhecimento Científico. 1ª Edição. São Paulo. Editora Moderna LTDA, 2020.

AMARAL, C.L.C.; XAVIER, E.S.; MACIEL, M.L. Abordagem das Relações Ciência/Tecnologia/Sociedade nos Conteúdos de Funções Orgânicas em Livros Didáticos de Química do Ensino Médio. Investigações em Ensino de Ciências. V. 14, n. 1, p. 101-114, 2009.

AULER, DÉCIO, BAZZO.W.A. Reflexões para a implementação do Movimento CTS no Contexto Educacional Brasileiro. Ciência & Educação, v. 7, n. 1, p. 1-13, 2001.

AUTOR 2 e colaboradores, 2009.

BARDIN, L. Análise de Conteúdo (L. de A. Rego & A. Pinheiro, Trads.). Edições 70. Lisboa, 2006.

CARVALHO, A. M. P. de, et al. Ensino de Ciências por Investigação: Condições Para Implementação em Sala de Aula. Cengage Learning, São Paulo, 2013.

GIL, A. C. Como Elaborar Projetos de Pesquisa. 4º Edição. São Paulo. Editora Atlas S.A, 2002.

HODSON, D. Realçando o papel da ética e da política na educação científica: algumas considerações teóricas e práticas sobre questões sociocientíficas. In: CONRADO, D.M., and NUNES-NETO, N. Questões sociocientíficas: fundamentos, propostas de ensino e perspectivas para ações sociopolíticas. SciELO, EDUFBA, p. 27-57, 2018. Recuperado de: https://doi.org/10.7476/9788523220174.0003

LOPES, S.; ROSSO. S. Evolução e Universo. 1ª Edição. São Paulo: Editora Moderna LTDA, 2020.

LUDKE, M.; ANDRÉ, M.E.D.A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: Editora Pedagógica Universitária, 1986.

MARCONDES, M.E.R; et al. Materiais instrucionais numa perspectiva CTSA: uma análise de unidades didáticas produzidas por professores de Química em formação continuada. Investigações em Ensino de Ciências, v. 14, n. 2, p. 281-298, 2009. Recuperado de: https://ienci.if.ufrgs.br/index.php/ienci/article/view/359

OLIVEIRA, E. C.; et al. Abordagem CTS em manuais escolares de Química do 10º ano em Portugal: um estudo de avaliação. Ciência & Educação, v. 24, n. 4, p. 891-910, 2018.

PINHEIRO, N. A. M.; MATOS, E. A. S. Á. DE; BAZZO, W. A. Refletindo acerca da ciência, tecnologia e sociedade: enfocando o ensino médio. Revista Iberoamericana de Educación, n. 44, p. 147-165, 2007.

SASSERON, L. H. Ensino de Ciências por Investigação e o Desenvolvimento de Práticas: Uma Mirada para a Base Nacional Comum Curricular. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 18, n. 3, p. 1061-1085, 2018.

SILVA, E.L.D. Contextualização no Ensino de Química: ideias e proposições de um grupo de professores. 2007. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 2007.

SILVA, E.L.D.; MARCONDES, M.E.R. Visões de contextualização de professores de química na elaboração de seus próprios materiais didáticos. Ensaio: Pesquisa em Educação em Ciência, v. 12, n. 1, p. 101-118, 2010.

SILVA, R. P. Ciência, Tecnologia, Sociedade e Meio Ambiente (CTSA) Nos Livros de Ciências do Ensino Fundamental Anos Finais. 2021. Trabalho Acadêmico de Conclusão de Curso (apresentado ao Curso de Ciências Biológicas) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa-PA, 2021.

SOUZA, I. L. N. de; LORENZETTI, L.; AIRES, J. A. A Educação Ciência, Tecnologia e Sociedade Enfatizada na Temática Ligações Químicas: Uma Análise em Livros de Química do Ensino Médio. Revista Debates Em Ensino De Química, v. 6, n. 1, p. 30–52, 2021. Recuperado de: https://www.journals.ufrpe.br/index.php/REDEQUIM/article/view/2788

SOUZA, T.P.; MÜLLER, M.G. O enfoque CTS em livros didáticos brasileiros e em manuais escolares portugueses: uma revisão das publicações em eventos do Ensino de Ciências e Química. Revista Insignare Scientia - RIS, v. 5, n. 2, p. 451-466, 2022.

THOMPSON, M.; et al. Terra e Equilíbrios. 1ª Edição. São Paulo: Editora Moderna LTDA, 2020.

Published

2024-06-07

How to Cite

Rezende, E., & Suart, R. de C. (2024). CTSA APPROACH IN TEXTBOOKS: AN ANALYSIS OF WORKS IN THE NATURAL SCIENCE AREA OF THE NEW HIGH SCHOOL. Revista Ciências & Ideias ISSN: 2176-1477, 15(1), e24152557. https://doi.org/10.22407/2176-1477/2024.v15.2557

Issue

Section

Artigos Científicos