DIDACTICS FOR THE TEACHING OF MATHEMATICS ACCORDING TO THE BNCC
DOI:
https://doi.org/10.22407/2176-1477/2024.v15.2428Keywords:
BNCC, Teaching mathematics, Playfulness, Early YearsAbstract
This article presents the Educational Product from the Master's thesis presented at the Postgraduate Program in Science 2023. The product resulting from this research consists of three didactic sequences for the second year of elementary school based on the Common National Curriculum Base and using playfulness as a methodology, and based on a curatorship, portrayed in this article, carried out through a case study, the needs of students and the difficulties of pedagogical teachers in teaching through interdisciplinarity and playfulness. A brief explanation is given of the skills to be developed in accordance with the legislation. In addition, the text is based on authors such as Ocsana Danyluk talking about mathematical literacy and Marques Lima talking about pedagogical practices, among other authors. Thus, reorganizing knowledge and the dialectical relationship between theory and practice.
References
ALVES, Luana Leal. O papel da formação e das crenças no desenvolvimento da professoralidade de professoras polivalentes para o ensino de Matemática. Orientador: Prof. Dr. Antônio Maurício Medeiros Alves. 2019. 113 p. Dissertação (Mestrado em ciências e matemática) - Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2019. Disponível em: http://bdtd.ibict.br/vufind/Record/UFPL_3b88e5488acf92a55ee50b7ac99ad58e. Acesso em: 12 abr. 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.
DANYLUK, Ocsana Sônia. Alfabetização matemática: as primeiras manifestações da escrita infantil. 5. ed. Passo Fundo: Universidade de Passo Fundo, 2015. 248 p. ISBN 9788575158890.
LIMA, Simone Marques. Práticas pedagógica de professores no ensino de matemática nos anos iniciais do ensino fundamental e a resolução de problemas. Orientador: Dr. José Carlos Miguel. 2017. 257 p. Tese (Doutor em Educação) - Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho"–UNESP, Marília, 2017. Disponível em: http://bdtd.ibict.br/vufind/Record/UNSP_79eaf7c6606ef1091095ac184eb2ba3f. Acesso em: 12 abr. 2021.
LOPES, Daniel de Queiroz; SOMMER, Luis Henrique; SCHIMIDT, Saraí. Professor-propositor: A curadoria como estratégia para a docência on-line. Educação & Linguagem, [s. l.], v. 17, n. 2, p. 54-72, 2014. DOI https://doi.org/10.15603/2176-1043/el.v17n2p54-72. Disponível em: https://www.metodista.br/revistas/revistas-metodista/index.php/EL/article/view/5331. Acesso em: 3 jan. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Suelem Vaz da Silva Alves, Lui Nörnberg
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
O autor responsável pela submissão representa todos os autores do artigo, e se compromete a enviar como documento suplementar uma carta de consentimento com a assinatura de todos os autores informando que tem a permissão para a submissão do texto assim como assegura que não há violação de direitos autorais e nem qualquer tipo de plágio (incluindo autoplágio).