DIDACTICS FOR THE TEACHING OF MATHEMATICS ACCORDING TO THE BNCC

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22407/2176-1477/2024.v15.2428

Keywords:

BNCC, Teaching mathematics, Playfulness, Early Years

Abstract

This article presents the Educational Product from the Master's thesis presented at the Postgraduate Program in Science 2023. The product resulting from this research consists of three didactic sequences for the second year of elementary school based on the Common National Curriculum Base and using playfulness as a methodology, and based on a curatorship, portrayed in this article, carried out through a case study, the needs of students and the difficulties of pedagogical teachers in teaching through interdisciplinarity and playfulness. A brief explanation is given of the skills to be developed in accordance with the legislation. In addition, the text is based on authors such as Ocsana Danyluk talking about mathematical literacy and Marques Lima talking about pedagogical practices, among other authors. Thus, reorganizing knowledge and the dialectical relationship between theory and practice.

References

ALVES, Luana Leal. O papel da formação e das crenças no desenvolvimento da professoralidade de professoras polivalentes para o ensino de Matemática. Orientador: Prof. Dr. Antônio Maurício Medeiros Alves. 2019. 113 p. Dissertação (Mestrado em ciências e matemática) - Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2019. Disponível em: http://bdtd.ibict.br/vufind/Record/UFPL_3b88e5488acf92a55ee50b7ac99ad58e. Acesso em: 12 abr. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

DANYLUK, Ocsana Sônia. Alfabetização matemática: as primeiras manifestações da escrita infantil. 5. ed. Passo Fundo: Universidade de Passo Fundo, 2015. 248 p. ISBN 9788575158890.

LIMA, Simone Marques. Práticas pedagógica de professores no ensino de matemática nos anos iniciais do ensino fundamental e a resolução de problemas. Orientador: Dr. José Carlos Miguel. 2017. 257 p. Tese (Doutor em Educação) - Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho"–UNESP, Marília, 2017. Disponível em: http://bdtd.ibict.br/vufind/Record/UNSP_79eaf7c6606ef1091095ac184eb2ba3f. Acesso em: 12 abr. 2021.

LOPES, Daniel de Queiroz; SOMMER, Luis Henrique; SCHIMIDT, Saraí. Professor-propositor: A curadoria como estratégia para a docência on-line. Educação & Linguagem, [s. l.], v. 17, n. 2, p. 54-72, 2014. DOI https://doi.org/10.15603/2176-1043/el.v17n2p54-72. Disponível em: https://www.metodista.br/revistas/revistas-metodista/index.php/EL/article/view/5331. Acesso em: 3 jan. 2023.

Published

2024-04-23

How to Cite

Alves, S. V. da S., & Nörnberg, L. (2024). DIDACTICS FOR THE TEACHING OF MATHEMATICS ACCORDING TO THE BNCC. Revista Ciências & Ideias ISSN: 2176-1477, 15(1), e24152428. https://doi.org/10.22407/2176-1477/2024.v15.2428

Issue

Section

Produto Educacional