BURNED: CONTEXTUALIZING CHEMISTRY TEACHING AND ENVIRONMENTAL EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22407/2176-1477/2024.v15.2418

Keywords:

Environmental education, Contextualization, Chemistry teaching

Abstract

Contextualization in Chemistry Teaching presents relevant contributions to the teaching and learning process by bringing chemical concepts closer to the student's daily life and reality. This contextualization can be worked on through environmental issues, in association with Environmental Education, in order to also promote students' awareness of environmental preservation. In this way, this study is based on a bibliographical review regarding Environmental Education and Contextualized Teaching in documents and educational practices in Chemistry Teaching. The objective was to present how Environmental Education is related to the teaching of Chemistry in documents and scientific works, aiming to identify the contextualization through the approach to the topic of fires. For this purpose, bibliographical research was used, searching for scientific articles and academic works in databases such as Google Scholar, CAPES Periodical Portal and Catalog of Theses and Dissertations, using the following keywords: environmental education, chemistry teaching, science teaching, contextualization and fires. Studies that addressed the topic of fires as a focus for contextualization in Science teaching and Chemistry teaching were selected, with 6 and 4 being found, respectively. It is concluded that the Burnings theme has already been addressed in academic works, however, due to the importance of this environmental issue, more discussions and work aimed at approaching the topic in teaching are still necessary.

References

ALBUQUERQUE, Anaquel Gonçalves. A importância da contextualização na prática pedagógica. Research, Society and Development, v. 8, n. 11, 2019.

ANDRADE, Jonacir Siqueira de; PORDEUS, Marcel Pereira. As dificuldades do ensino de química no 1o ano do ensino médio em uma escola pública Estadual de Fortaleza: um estudo de caso / The difficulties of teaching chemistry in the 1st year of high school in a public school in Fortaleza: a case study. Brazilian Journal of Development, v. 8, n. 3, p. 20806-20822, mar. 2022.

ARAUJO, Michel Rallyson Lima et al. Projetos Temáticos CTS e o Pibid: uma pesquisa sobre queimadas e os impactos ambientais para o solo. Ciclo Revista (ISSN 2526-8082), v. 5, n. 1, p. 268-276, 2022.

ARAUJO, Thais da Silva; RUPPENTHAL, Raquel. Abordagem da Temática Educação Ambiental no Exame Nacional do Ensino Médio (ENEM). In: DINARDI, Ailton Jesus; CUNHA, Álvaro Luis Ávila da; CUNHA, Fernando Icaro Jorge (Org.). Educação Ambiental: tecendo experiências, costurando vivências, alinhavando caminhos para construir o futuro. Tutóia: Editora Diálogos, cap. 15, p. 362- 386, 2022.

ARRIGO, Viviane; ALEXANDRE, Mara Cristina Lalli; ASSAI, Natany Dayani de Souza. O ensino de química e a educação ambiental: uma proposta para trabalhar conteúdos de pilhas e baterias. Experiências em ensino de ciências, v. 13, n. 5, p. 306-325, 2018.

BOUZON, Júlia Damazio et al. O Ensino de Química no Ensino CTS Brasileiro: Uma Revisão Bibliográfica de Publicações em Periódicos. Química Nova na Escola, v. 40, n. 3, p. 214-225, ago. 2018.

BRASIL. Lei n.o 9.795, 27 de abril de 1999. Dispõe sobre a Educação Ambiental, institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá outras providências. Brasília, 1999.

BRASIL. PCN+ Ensino Médio: Orientações Educacionais complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais — Ciências da Natureza, Matemática e suas Tecnologias. Brasília: MEC, SEMTEC, 2002.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais. Bases Legais. Brasília: Ministério da Educação, 2000.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: Ministério da Educação, 2018.

BRASIL, Parâmetros Curriculares Nacionais (PCN+). Ensino Médio: orientações educacionais complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais de Ciências da Natureza, Matemática e suas Tecnologias. Brasília: Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica, 2006.

CALDAS, Carla Dornella Tressa. Educação não formal e a construção do saber docente no ensino de química: contribuições do museu de solos do Brasil. 2021. 72 f. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e Matemática) – Instituto de Educação, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, Seropédica, 2021.

CARMO, Tânia do. Aproximações entre a educação ambiental e o movimento ciência, tecnologia e sociedade: um olhar sobre dissertações e teses no ensino de Química. 2014. 211 f. Dissertação (Mestrado) – Universidade Estadual de Maringá, Centro de Ciências Exatas, Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência e a Matemática, Maringá, 2014.

COELHO, Diana Lopes; LIMA, Sandro Martins de. As contribuições da contextualização no ensino de química. Anuário do Instituto de Natureza e Cultura-Aninc, Amazonas, v. 03, n. 02, p. 129-131, 2020.

COELHO, Euricléia Gomes. O Estágio Supervisionado de um Curso de Licenciatura em Ciências: Biologia e Química, na perspectiva do professor-pesquisador. 2021. 214 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Católica Dom Bosco, Campo Grande, 2021.

COELHO, Suelem de Freitas Ferreira et al. Ensino de Química e Educação Ambiental por meio de Pesticidas Naturais / Teaching Chemistry and Environmental Education through Natural Pesticides. Brazilian Journal of Development, Curitiba, v. 8, n. 1, p. 19–34, jan. 2022.

CORRÊA, Nilton da Silva. Educação Ambiental e queimadas: a construção de conceitos no ensino de ciências para formação de sujeitos ecológicos. 2020. 161 f. Dissertação (Mestrado em Gestão de Ensino da Educação Básica) – Universidade Federal do Maranhão, São Luís, 2020.

DIAS, Antonio Augusto Souza; DIAS, Marialice Antão de Oliveira. Educação ambiental: a agricultura como modo de sustentabilidade para a pequena propriedade rural. Revista de Direitos Difusos, v. 68, n. 2, p. 161–178, 2017.

FAGUNDES, Arthur Henrique Alvarenga et al. Tics no ensino de química em tempos de pandemia / Icts in chemistry teaching in times of pandemics. Brazilian Journal of Development, v. 7, n. 9, p. 91327-91338, set. 2021.

FERNANDES, Carolina Dos Santos; MARQUES, Carlos Alberto. Noções de contextualização nas questões relacionadas ao conhecimento químico no Exame Nacional do Ensino Médio. XVI ENEQ/X EDUQUI, 2012.

FERRO, Poliana Domingos. Estimativas de desmatamento e queimadas em tempo quase real na Amazônia sul brasileira: um passo para popularização de dados. 2021. 60 f. Dissertação (Mestrado - Programa de Pós-graduação em Gestão de Áreas Protegidas da Amazônia) – Coordenação do Programa de Pós-Graduação, INPA, Manaus, 2021.

FILHO, Ernesto Batista da Silva; TELES, Luciana de Jesus Sá; NETO, Luiz Alves dos Santos. Ocorrências de focos de calor no Estado de Rondônia em 2007. Sociedade & Natureza, v. 21, n. 2, p. 123-140, ago. 2009.

FLORENTINO, Geovanna Batista. Química dos perfumes: elaboração e aplicação de uma oficina temática para o estudo de soluções no ensino médio. 2022. 95 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Química Industrial) – Instituto de Química, Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2022.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013.

GERPE, Rosana Lima et al. Educação Ambiental e o Ensino de Química: contextualização e construção de modelos. Revista Scientiarum Historia, v. 1, n. 1, p. 1-8, 2017.

GONZÁLEZ, Carlos Vázquez Reflexiones y ejemplos de situaciones didácticas para una adecuada contextualización de los contenidos científicos en el proceso de enseñanza. Revista Eureka sobre enseñanza y divulgación de las ciencias., v. 1, n. 3, p. 213-223, 2004.

HOMMA, Alfredo Kingo Oyama et al. A Dinâmica dos Desmatamentos e Queimadas na Amazônia: uma Análise Microeconômica. In: CONGRESSO BRASILEIRO E ECONOMIA E SOCIOLOGIA RURAL, 31., 1993, Ilhéus. Desenvolvimento agrícola e desenvolvimento rural: anais. Brasília, DF: SOBER, 1993.

INPE - Instituto Nacional de Pesquisas Espaciais. Portal do Monitoramento de Queimadas e Incêndios. 2024a. Disponível em: http://queimadas.dgi.inpe.br/queimadas. Acesso em: 27 fev. 2024.

INPE - Instituto Nacional de Pesquisas Espaciais. Monitoramento dos Focos Ativos por Estado. 2024b. Disponível em: https://queimadas.dgi.inpe.br/queimadas/portal-static/estatisticas_estados/. Acesso em: 27 fev. 2024.

JUNIOR, Juscelino Reis Barbosa. Analisando como o ensino de química está articulado à educação ambiental sob a perspectiva da base nacional comum curricular (BNCC). 2019. 71 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Química) – Departamento de Química, Universidade Federal Rural de Pernambuco, Recife, 2019.

KATO, Danilo Seithi; KAWASAKI, Clarice Sumi. As concepções de contextualização do ensino em documentos curriculares oficiais e de professores de ciências. Ciência & Educação (Bauru), v. 17, n. 1, p. 35-50, 2011.

LIBÂNEO, José Carlos. Didática. São Paulo: Cortez Editora, 2006.

LIMA, Silvana Ferreira; NUNES, Enilene da Conceição; SOUZA, Ronilson Freitas de. Abordagem da Temática Queimadas por meio da Aprendizagem Baseada em Projetos no Ensino de Ciências da Natureza. Experiências em Ensino de Ciências, v. 15, n. 1, p. 96-108, set. 2020.

LOBO, Giovanna Andressa Martos. Identificação das questões com a temática ambiental no ENEM: contribuições e dificuldades da educação ambiental no ensino médio. 2019. 105 f. Dissertação (Mestrado em Ciência e Tecnologia Ambiental) – Universidade do Sagrado Coração, Bauru, 2019.

LORENZONI, Marisa Borges. Contextualização do ensino de termoquímica por meio de uma sequência didática baseada no cenário regional “queimadas” com a utilização de experimentos investigativos. 2014. 162 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências) – Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Campo Grande, 2014.

LORENZONI, Marisa Borges; RECENA, Maria Celina Piazza. Contextualização do Ensino de Termoquímica por meio de uma Sequência Didática baseada no cenário regional “Queimadas” com Experimentos Investigativos. Experiências em Ensino de Ciências, v. 12, n. 1, p. 40-65, 2017.

MACIEL, Giselly de Moura. Sequência Didática para o Ensino da Química: uma Proposta de Atendimento à Diversidade no Estudo de Ácidos e Bases sob a Luz da Teoria de Jerome Bruner. 2020. 177 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) – Universidade Federal do Amazonas, Manaus, 2020.

MIRANDA, Jussara Lopes de et al. O Antropoceno, a educação ambiental e o ensino de química. Revista Virtual de Química, v. 10, n. 6, p. 1990-2004, 2018.

MORAES, Fernando Aparecido de. As concepções de meio ambiente e natureza: implicações nas práticas de educação ambiental de professores da rede estadual de ensino no município de Aparecida de Goiânia (GO). 2009. 107 f. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e Matemática) – Universidade Federal de Goiás. Goiânia, 2009.

MOREIRA, Marco Antonio; MASINI, Elcie Aparecida Fortes Salzano. Aprendizagem Significativa: a teoria de David Ausubel. São Paulo: Moraes, 1982.

MORTIMER, Eduardo Fleury; MACHADO, Andréa Horta. Química: Ensino Médio. 2. ed. São Paulo: Scipione, 2012.

OLIVEIRA, Iara Terra de; STEIL, Leonardo José; FRANCISCO JUNIOR, Wilmo Ernesto. Pesquisa em ensino de química no Brasil entre 2002 e 2017 a partir de periódicos especializados. Educação e Pesquisa, v. 48, p. e239057, mar. 2022.

OLIVEIRA, Rosemeire de et al. Aprendizagem Significativa, Educação Ambiental e Ensino de Química: Uma Experiência Realizada em uma Escola Pública. Revista Virtual de Química, v. 8, n. 3, p. 913-925, fev. 2016.

PIVELLO, Vânia R. The Use of Fire in the Cerrado and Amazonian Rainforests of Brazil: Past and Present. Fire Ecology, v. 7, n. 1, p. 24-39, abr. 2011.

POTT, Crisla Maciel; ESTRELA, Carina Costa. Histórico ambiental: desastres ambientais e o despertar de um novo pensamento. Estudos Avançados, v. 31, p. 271-283, abr. 2017.

PRADO, Florismar Da Silva. Escape Room: recurso pedagógico para o Ensino de Química. 2022. 73 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Química) – Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Goiás: Campus Anápolis, Anápolis, 2022.

RADAELLI, Vanessa dos Santos et al. Caminhos para uma sociedade mais sustentável. In: REMPEL, Claudete; TURATTI, Luciana; DALMORO, Marlon (Eds.). Desafios da sustentabilidade. Lajeado: Ed. Univates, 2021. p. 63-73.

REIGOTA, Marcos. O que é educação ambiental. Tatuapé: Brasiliense, 2017.

RESSETTI, Rolan Roney. O Ensino de Química através de Temas Geradores Ambientais. 2013.

RIBEIRO, Marcel Thiago D.; MELLO, Irene Cristina de. Ensino de Química na Educação Básica–EJA: algumas dificuldades. XV Encontro Nacional de Ensino de Química (XV ENEQ). 2010.

RICARDO, Elio Carlos. Competências, Interdisciplinaridade e Contextualização: dos Parâmetros Curriculares Nacionais a uma compreensão para o ensino das ciências. 2005. 257 f. Tese (Doutorado em Educação Científica e Tecnológica) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2005.

ROCHA, Hoziam Hudson Xavier. A contextualização e a interdisciplinaridade no ensino de Química: uma análise de livros didáticos “Acido-Base” e das propostas pedagógicas realizadas pelos docentes diante da temática. 2013. 75 f. Dissertação (Mestrado em Química) – Centro de Ciências Exatas e da Terra, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2013.

ROSA, Bruno Ruiz da. Políticas públicas de preservação ambiental no controle de queimadas e incêndios florestais: um estudo dos governos Dilma e Bolsonaro. 2020. 49 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharel em Administração) – Escola de Administração, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2020.

RUFINO, Bianca; CRISPIM, Cristina. Breve resgate histórico da Educação Ambiental no Brasil e no mundo. In: VI Congresso Brasileiro de Gestão Ambiental, 2015.

SANTOS, Wildson L. P. et al. Práticas de educação ambiental em aulas de química em uma visão socioambiental: perspectivas e desafios. Revista Eureka sobre enseñanza y divulgación de las ciencias, v. 7, n. extra, p. 260-270, 2010.

SANTIAGO, Luana de Araújo Nogueira; LOPES, Rogério Santiago. Impactos na saúde humana devido à emissão de aerossóis causada por queimadas / Impacts on human health due to the emission of aerosols caused by burns. Brazilian Journal of Development, v. 7, n. 1, p. 9069-9075, jan. 2021.

SANTOS, Ederson Miranda dos. Educação Ambiental no Ensino de Química: propostas curriculares brasileiras. 2012. 146 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Instituto de Biociências de Rio Claro, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2012.

SANTOS, Fábio Rocha dos. A química forense como tema contextualizador no ensino de química. 2020. 91 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) – Universidade Cruzeiro do Sul, São Paulo, 2020.

SANTOS, Wildson L. P. dos; MORTIMER, Eduardo Fleury. A dimensão social do ensino de química–um estudo exploratório da visão de professores. Anais do II ENPEC–Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências. Valinhos/Porto Alegre: ABRAPEC, CD-ROM, 1999.

SCHNETZLER, Roseli P. A pesquisa em ensino de química no Brasil: conquistas e perspectivas. Química Nova, v. 25, p. 14–24, maio 2002.

SEABRA, Maxlânia Alves. O direito fundamental de acesso à água e a necessidade de aprimoramento da normatização do reúso e do aproveitamento no meio urbano: os aspectos socioambientais na sociedade hiperconsumista. 2018. 144 f. Dissertação (Mestrado em Direito) – Universidade de Caxias do Sul, Caxias do Sul, 2018.

SILVA, Márcia Regina da; PESSOA, Zoraide Souza. Educação como instrumento de gestão ambiental numa perspectiva transdisciplinar. 2011.

SILVA, Sara das Mercês et al. Ferramenta com Realidade Aumentada para o Ensino de Ciências Exatas contextualizado ao Ciclo de Queimadas na Amazônia. In: Anais do XXVIII workshop de informática na escola. SBC, nov. 2022. Disponível em: https://sol.sbc.org.br/index.php/wie/article/view/22360. Acesso em: 3 out. 2023.

SOUZA, Fernanda Cristina Vicente de. Uma Sequência Didática para o ensino de Química valorizando as culturas indígenas numa perspectiva multiculturalista. 2021. 131 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação para Ciências e Matemática) – Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Goiás, Jataí, 2021.

VERDÉRIO, Leonardo Álisson Pompermayer. O tema Queimadas no ensino de ciências do nível fundamental II: proposta de sequência didática baseada em Questões Sociocientíficas. 2021. 182 f. Dissertação (Mestrado em Educação) –Instituto de Ciências Humanas e Sociais, Universidade Federal de Mato Grosso, Rondonópolis, 2021.

WARTHA, Edson José; FALJONI-ALÁRIO, Adelaide. A contextualização no Ensino de química através do livro didático. Química Nova na Escola, v. 22, n. 2, p. 42-47, nov. 2005.

WARTHA, Edson José; SILVA, Erivanildo Lopes da; BEJARANO, Nelson Rui Ribas. Cotidiano e Contextualização no Ensino de Química. Química Nova na Escola, v. 35, n. 2, p. 84-91, maio 2013.

Published

2024-05-13

How to Cite

Lourenço, T. B. R., & Amaral, F. P. do. (2024). BURNED: CONTEXTUALIZING CHEMISTRY TEACHING AND ENVIRONMENTAL EDUCATION . Revista Ciências & Ideias ISSN: 2176-1477, 15(1), e24152418. https://doi.org/10.22407/2176-1477/2024.v15.2418

Issue

Section

Artigos de Revisão