INTEGRATIVE REVIEW ON APPLICATIONS ATTRIBUTED TO THE EMPATHY BELLY SIMULATOR

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22407/2176-1477/2024.v15.2398

Keywords:

Simulation Training, Pregnancy, Pregnancy Simulator, Empathy Belly

Abstract

When talking about pregnancy, it is noted that it can cause fear in some people and arouse great interest in others, for this reason it is important to discuss issues related to pregnancy in a light, but also conscious way. Within the scope of teaching, there are several strategies used to work on this topic and simulation is one of them. This work aimed to carry out an integrative review to investigate which types of use are being attributed to an American The Empathy Belly pregnancy simulator. To identify these publications, the Google Scholar platform was used, using keywords and predefined criteria. Twenty-three  works were obtained; however, no one  mentioning the use of the simulator in the Brazilian context, despite the authors of this article recognizing its educational use in a science museum. This educational technology is versatile and has been used for several purposes, such as an educational tool for mainly undergraduate students in the health area, it is used to stimulate empathy and even with industry officials responsible for the elaboration of products that will be offered to pregnant women. Therefore, it is necessary to invest in investigating the limitations and potential of its use in the national context.

 

References

BOTELHO, L.L.R.; CUNHA, C.C.A.; MACEDO, M. O método da revisão integrativa nos estudos organizacionais. Gestão e Sociedade. Belo Horizonte, v. 5, n. 11, p. 121-136, 2011.

BRASIL. Gravidez na adolescência. Por hora, nascem 44 bebês mães adolescentes no Brasil, segundo dados do SUS. Empresa Brasileira de Serviços Hospitalares. Maranhão, 2023. Disponível em: <https://www.gov.br/ebserh/pt-br/comunicacao/noticias/por-hora-nascem-44-bebes-de-maes-adolescentes-no-brasil-segundo-dados-do-sus#:~:text=Por%20dia%2C%201.043%20adolescentes%20se,%C3%9Anico%20de%20Sa%C3%BAde%20(SUS).> Acesso em: 22 de ago.2023.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/ Acesso em: 22 de ago. 2023.

BRASIL. Ministério da Saúde. Pré-natal e Parto. Ministério da Saúde. Brasília, 2022. Disponível em: <https://www.gov.br/saude/pt-br/assuntos/saude-de-a-a-z/s/saude-da-crianca/pre-natal-e-parto#:~:text=Os%20cuidados%20com%20o%20beb%C3%AA,necess%C3%A1rias%20ao%20acompanhamento%20da%20gesta%C3%A7%C3%A3o>. Acesso em: 22 de ago.2023.

BRASIL. Objetivos de desenvolvimento sustentável. 3. saúde e bem-estar. Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada. Brasília, 2019. Disponível em: <https://www.ipea.gov.br/ods/ods3.html>. Acesso em: 30 de ago. 2023.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais. Ministério da Educação e do Desporto: Secretaria de Educação Fundamental. Brasília, 1997.

BUSSARD, M.E.; JACOBS, L. Person-Centered Care and Clinical Judgment: Mapping the AACN Essentials with Simulation in Prelicensure Nursing Programs. Clinical Simulation in Nursing, v. 84, p. 101451, 2023.

CARVALHO NETO, C.Z.; MELO, M.T. E agora, professor? Por uma pedagogia vivencial. São Paulo: Instituto para a Formação Continuada em Educação, 2004.

COUTINHO, E.D.C.; SILVA, C.B.D.; CHAVES, C.M.B.; NELAS, P.A.B.; PARREIRA, V.B.C.; AMARAL, M.O.; DUARTE, J.C. Gravidez e parto: O que muda no estilo de vida das mulheres que se tornam mães?. Revista da Escola de Enfermagem da USP, v. 48, p. 17-24, 2014.

COUTINHO-SILVA, R.; PERSECHINI, P. M.; MASUDA, M., KUTENBACH, E. Interação museu de ciências-universidade: contribuições para o ensino não-formal de ciências. Ciência e Cultura, v. 57, n. 4, p. 24-25, 2005.

DA SILVA, B.L.; DE SOUSA, A.C.; DE ALBUQUERQUE, J.L.; DE QUEIROZ, A.M.; ARAUJO, M.R.A. Importância da enfermagem na assistência pré-natal na Estratégia Saúde da Família. ANAIS DO CBMFC, n. 12, p. 687, 2013.

DHANALAKSHMI, V; NALINI, S.J; ANITHA RANI, M. Impact of Nested Vark (Visual, Auditory, Read, Kinesthetic) Strategies on Parental Attachment, Anxiety, Maternal and Fetal Outcome Among First Time Childbearing Couples: A Randomized Controlled Trial. Cureus, v. 14, n. 9, 2022.

DIAS, E.G; DOS ANJOS, G.B; ALVES, L; PEREIRA, S.N; CAMPOS, L.M. Ações do enfermeiro no pré-natal e a importância atribuída pelas gestantes. Revista Sustinere, v. 6, n. 1, p. 52-62, 2018.

DUQUAINE, J.M. Everybody's Kids: A Research Report for Television on Parenting in Today's Culture. 1997. Disponível em: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED425799.pdf. Acesso em: 12 de ago. 2023.

EABRASU, M. What if? Fine-tuning the expectations of business simulation technology through the lens of philosophical counterfactual analysis. Organization, v. 30, n. 4, p. 694-711, 2023.

EDSTROM, G. Evaluating the Impact of an E-Simulation Module on Empathy Development in Baccalaureate Nursing Students. Southern Connecticut State University. EUA, 2022.

EMPATHY BELLY. Why Choose The Empathy Belly®?. Empathy Belly, 2016. Disponível em: https://www.empathybelly.org/why-the-belly. Acesso em: 16 de ago.2023.

FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. Editora Paz e Terra, 1967.

GAMEL, W.M.A. Effect of Pregnancy Simulator on Midwifery Nursing Students’ Experience of Physical Difficulties and Attitude toward pregnant women. Tanta Scientific Nursing Journal, v. 24, n. 1, p. 54-74, 2022.

GIORDAN, M. O papel da experimentação no ensino de ciências. Química nova na escola, v. 10, n. 10, p. 43-49, 1999.

GONÇALVES, T.J; CANAIS, E.M.D; ANDREZ, V.G.M. Depois de nascer, ajudar a crescer! Capacitar Puérperas e Famílias. Revista Ibero-Americana de Saúde e Envelhecimento, v. 4, n. 3, p. 1587, 2019.

GOSBEE, L.L; GOSBEE, J. Top 10 Ways to Easily Identify Human Factors Engineering Hazards. Human Factors Horizons 2010, v. 44, n. s1, p. 17-24, 2010.

GUNTUKU, R.K; BOINI, S; MARY, D.R; KUMMETA, R.S. Impact of Empathetic Leadership Behaviour on Organizational Outcomes: Reference to Global political leaders and Companies during COVID times. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, v. 12, n. 10, 2021.

HILLMAN, C.B. The effectiveness of an Infant Simulator as a deterrent to teen pregnancy among middle school students. Tese (Doutorado em Filosofia). University of North Texas, Estados Unidos, 2000.

JUAN, S. The Application of Virtual Simulation to Promoting Empathy in Undergraduate Nursing Students. Tese (Doutorado em Educação). Teachers College, Columbia University, EUA, 2023.

KALISH, J.A. Modeling and Simulation of Pregnant Workers. In: Proceedings of the Human Factors and Ergonomics Society Annual Meeting. p. 1825-1829. Sage CA: Los Angeles, CA: SAGE Publications, 2003.

KALISH, J.A. Modeling and simulation of pregnant employees. Tese (Doutorado em Filosofia). Purdue University, EUA, 2005.

KALISH, J.A. Simulation of Pregnant Workers Performing a Standing Assembly Task. In: Proceedings of the Human Factors and Ergonomics Society Annual Meeting. p. 1215-1219. Sage CA: Los Angeles, CA: SAGE Publications, 2009.

KENSKI, V.M. A urgência de propostas inovadoras para a formação de professores para todos os níveis de ensino. Revista Diálogo Educacional, v. 15, n. 45, p. 423-441, 2015.

LEWIS, N.T. The effects of pregnancy and weight changes on cardiovascular pathophysiology. Tese (Doutorado em Filosofia). University of Leeds, Reino Unido, 2015.

MELO, L.L; LIMA, M.A.D.S. Mulheres no segundo e terceiro trimestres de gravidez: suas alterações psicológicas. Revista Brasileira de Enfermagem, v. 53, p. 81-86, 2000.

MIQUILENA, M.E. Evasão escolar devido à gravidez na adolescência. CAF, Banco de Desenvolvimento da América Latina, 2021. Disponível em: <https://www.caf.com/pt/conhecimento/visoes/2021/01/evasao-escolar-devido-a-gravidez-na-adolescencia/>. Acesso em: 12 de ago.2023.

MOODY, L; MACKIE, E; DAVIES, S. 11 Building Empathy with the User. Human factors and ergonomics in consumer product design: Uses and applications, p. 177, 2011.

MOON, E; SCHNEIDER, S; MCDONAGH, D; MERCER, L. 13. Role-Playing Living Lab (RpLL) Method: Increasing Maker Empathy Through User-Generated Content of Role-Playing Activities. Ergonomia & Design, p. 138, 2020. Disponível em: https://www.torrossa.com/en/catalog/preview/4925432. Acesso em: 23 de ago.2023.

MOON, E; SCHNEIDER, S; MERCER, L; MCDONAGH, D. Role-playing Living Lab (RpLL) Method: Maker participation. University of Illinois at Urbana-Champaign, USA, [entre 2013 e 2023].

OLIVEIRA, S.; CAMANHO, S.S.; DE OLIVEIRA, D.S.T.; ROSA, M.M. Roteiro de mediação: Barriga da Empatia. Espaço Ciência Viva. Rio de Janeiro, 2022. Disponível em:<https://educapes.capes.gov.br/handle/capes/737458>. Acesso em: 22 de ago. 2023.

PINTO, B.R.C.C. Gravidez real: a prática da escuta sensível e da empatia. Universidade de Brasília, 2017.

REIS, G.F.F. Alterações fisiológicas maternas da gravidez. Brazilian Journal of Anesthesiology, v. 43, n. 1, p. 3-9, 2020.

ROCHA, C.A.D. Gravidez na adolescência e evasão escolar. Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Pedagogia) - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Biociências de Rio Claro, 2009.

ROSA, M.M; FONSECA, V,S; MESSINA, B.F; DE OLIVEIRA, D.S.T; OLIVEIRA, S. A Educação sexual no processo de formação dos futuros professores. Revista Presença, [S.l.], v. 9, n. 20, p. 30-34, jun. 2023. Disponível em: https://revistapresenca.celsolisboa.edu.br/index.php/numerohum/article/view/433. Acesso em: 20 de ago. 2023.

SATO, K; KATAOKA, C; SATO, S; SAKURAI, R; OYAMADA, N; TAKAHASHI, T. Effect of Pregnancy Experience Simulation by The Students. v. 7, n. 2, p. 101-108, 1998. Disponível em: https://core.ac.uk/download/pdf/235782983.pdf. Acesso em: 23 de ago.2023.

SORGINI, J; BONTEMPO, D; KOCHENOUR, K; SMINK, J; SPIEWAK, P; GRAVINESE, J. Learn, Lead, Succeed--Together. Methacton High School Program Planning Guide, 2019.

SOUSA, I.C.F. A educação intercultural na escola e o reconhecimento do outro diferente. Archivos Analíticos em políticas Educacionais 12(59). Arizona State University, Estados Unidos, 2004.

SOUZA, F.H.O; FONTELLA, C. Diga, Gérard, o que é a parentalidade?. Clínica & Cultura, v. 5, n. 1, p. 107-120, 2016.

SOUZA, L. A; CSIZMAR, V.N.F; REIS, B.M; CASTRO, S.S.D; MEIRELLES, M.C.C.C. Desconfortos físicos poderiam estar relacionados com o ganho de peso e paridade em gestantes no último trimestre?. Revista Dor, v. 18, p. 18-22, 2017.

THOMAS, V. Using Simulation Exercises to Teach Nursing Students the Concept of Empathy. ABNF Journal, v. 31, n. 2, 2020.

WALKER, M.L; GANTT, L.T. Creation of a bariatric “patient” and simulation scenario for use with student nurses. Bariatric Nursing and Surgical Patient Care, v. 5, n. 2, p. 127-135, 2010.

WAYTZ, A. The limits of empathy. Harvard Business Review, v. 94, n. 1, p. 68-73, 2016.

YU, J; CHUNG, Y; LEE, J.E; SUH, D.H; WIE, J.H; KO, H.S; PARK, I.Y; SHIN, J.C. The educational effects of a pregnancy simulation in medical/nursing students and professionals. BMC medical education, v. 19, n. 1, p. 1-9, 2019.

Published

2024-06-07

How to Cite

Oliveira, D. da S. T. de, Oliveira, S. de, Bevilacqua, G. D., & Coutinho-Silva, R. (2024). INTEGRATIVE REVIEW ON APPLICATIONS ATTRIBUTED TO THE EMPATHY BELLY SIMULATOR. Revista Ciências & Ideias ISSN: 2176-1477, 15(1), e24152398. https://doi.org/10.22407/2176-1477/2024.v15.2398

Issue

Section

Artigos de Revisão