SUPERVISED INTERNSHIP EXPERIENCES IN THE BIOLOGICAL SCIENCES COURSE IN THE PANDEMIC

Authors

  • Ângela Silva Barros Universidade Estadual de Goiás - UEG
  • Wanessa Cristiane Gonçalves Fialho Universidade Estadual de Goiás- UEG

DOI:

https://doi.org/10.22407/2176-1477/2023.v14.2234

Keywords:

Initial teacher training, Remote Teaching, Biology, Pedagogical Methods

Abstract

A supervised internship is essential for the initial training of future biology teachers, it is the time to reconciling theory and practice, exchange information and share experiences. In view of the changes caused in education by the pandemic, it is important to identify pedagogical methods adopted in schools and the interaction of basic education students in science, elementary and biology classes, in high school. The objective of this research was to identify the internship conditions that academics of the Biological Sciences Degree course faced in the context of COVID-19. For this reason, we used a qualitative approach, based on bibliographical research, and field research, through a questionnaire applied to students of the Biological Sciences course at the State University of Goiás, Campus Sudoeste, Sede Quirinópolis, who carried out an internship in 2020/2021. The results indicated that internships during the pandemic resulted, on the one hand, in a decrease in interaction between teachers/interns/basic education students, but, on the other hand, in the use of various teaching methodologies through technologies. We conclude that the interns faced adverse conditions during the pandemic, especially with regard to the use of technologies, therefore, the need for training that enables the development of digital skills and the development of authoring skills to synthesize, produce and share knowledge so that they are able to build new knowledge with quality from the experience in remote teaching.

References

BACCON, A. L. P.; ARRUDA, S. M. Os saberes docentes na formação inicial do professor de física: elaborando sentido para o Estágio Supervisionado. Revista Ciência & Educação, Londrina, v. 16, n. 3, p. 507-524, 2010.

BARBOSA, Eduardo F. Instrumentos de coleta de dados em pesquisas educacionais. 2008.

BARREIRO, Iraíde M. de F.; GEBRAN, Raimunda A. Prática de ensino e estágio supervisionado na formação de professores. São Paulo: Ed. Avercamp, 2006.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Educação é a base. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2017.

________ Ministério da Educação. Portaria nº 343, de 17 de março de 2020. Dispões sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais. Disponível em http://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-343-de-17-de-marco-de-2020-248564376. Acesso em; 13 jan. 2021.

CARVALHO, Marília Gomes de; CASAGRANDE, Lindamir Salete. Mulheres e Ciência: desafios e conquistas. INTERthesis: Revista Internacional Interdisciplinar, ISSN-e 1807-1384, Vol. 8, nº. 2, p. 20-35, jul/dez. 2011.

CASAGRANDE, Lindamir Salete; SCHWATZ, Juliana; CARVALHO, Marilia Gomes de; LESZCZYNSKI, Sonia Ana. Mulher e ciência: pioneiras em ciência da natureza. Cadernos de artigos sobre Gênero e Tecnologia, v.1, n.1, p. 3-14, 2004.

QUALHO, V. A.; VENTURI, T. Articulação teoria e prática no estágio supervisionado remoto em biologia: vivência, formação e percepções em tempos de pandemia. Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio, [S. l.], v. 14, n. 1, p. 487-504, 2021. DOI: 10.46667/revbio. v.14i1.457. Disponível em: http://sbenbio.journals.com.br/index.php/sbenbio/article/view/457. Acesso em: 21 ago. 2021.

COSTA, P. A. G. da ; VENTURI , T. Relato de experiência sobre o estágio supervisionado em Biologia: os desafios no processo de ensino e aprendizagem de Biologia face à pandemia. Revista Brasileira de Educação em Ciências e Educação Matemática, [S. l.], v. 6, n. 2, p. 286–303, 2022. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/rebecem/article/view/28317. Acesso em: 4 jul. 2023.

FALEIROS, Fabiana. et al. Uso de questionário online e divulgação virtual como estratégia de coleta de dados em estudos científicos. Texto & Contexto Enfermagem, v. 25, n. 4, p. 16, 2016.

FIALHO, W. C. G.; SANTANA, F. A. Aprendendo sobre micro-organismos no subprojeto PIBID: uma prática realizada com materiais de baixo custo. In: Bruno Rafael Santos de Cerqueira; Diego Marques da Silva Medeiros; Leila Cristina Aoyama; Barbosa Souza; Maíra Batistone e Silva; Rena de Paula Orofino e Vitor Abrahão Cabral Bexiga. (Org.). Ensinar e Aprender Biologia em Tempos de Pandemia. 1ed.São Paulo: Pimenta Cultural, 2022, v. 1, p. 133-143.

INTERAMINENSE, Bruna de Kássia Santana. A Importância das aulas práticas no ensino da Biologia: Uma Metodologia Interativa. Id on Line Rev. Mult. Psic., 2019, vol.13, n.45 SUPLEMENTO 1, p. 342-354. ISSN: 1981-1179.

KRASILCHIK, M. Prática de Ensino de Biologia. São Paulo: Edusp, 2019.

MARTINS, A. F. P.; Estágio Supervisionado em física: o pulso ainda pulsa. Revista Brasileira de Ensino de Física, Rio Grande do Norte, v. 31, n. 3, p. 3402-3407, 2009.

MENDES, C. B.; SOBRAL DA SILVA MAIA, J.; LUIZ BIANCON, M. Impactos do ensino remoto: a questão do Estágio Supervisionado Obrigatório em Ensino de Ciências e Biologia na Universidade Estadual paranaense em tempos de pandemia. Momento - Diálogos em Educação, [S. l.], v. 30, n. 01, 2021. DOI: 10.14295/momento.301.13159. Disponível em: https://www.seer.furg.br/momento/article/view/13159. Acesso em: 25 ago. 2021.

MONTEIRO, Sandrelena da Silva.; PEREIRA, Raquel Rinco Dutra. Desafios e possibilidades em tempos de pandemia: pensando no acolhimento no contexto da educação infantil. Revista de Ciências Humanas, 2020(1).

OLIVEIRA, R.N. dos S. e TAVARES, L.B. Contribuições Dos Estágios Supervisionados E Pibid Para Formação De Professores Do Curso De Ciências Biológicas. Revista Ciências & Ideias. Volume 13, n.2- abril/junho 2022, p. 17-36.

PIMENTA, Selma G.; LIMA, Maria S. L. Estágio e docência. São Paulo: Cortez, 2012.

PIZONI, F. Perfil socioeconômico e trajetória escolar de alunos de licenciatura em Ciências Biológicas e Matemática da Unesp de São José do Rio Preto. 2014. 139 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Filosofia e Ciências de Marília, 2014. Disponível em: <http://hdl.handle.net/11449/110483>. Acesso em: Dezembro de 2020.

PRODANOV, Cleber Cristiano; FREITAS, Ernani Cesar de. Metodologia do Trabalho Científico: Métodos e Técnicas da Pesquisa e do Trabalho Acadêmico. 2ed. Novo Hamburgo: Universidade FEEVALE, 2013.

SANTOS, L. S; SANTOS, L.S; NOBRE, A.J.C.S. Educação em Tempos de Pandemia: Uma análise das metodologias e ferramentas tecnológicas usadas no ensino público remoto. Revista Espaço Crítico - NUSEC - IFG Aparecida de Goiânia, ano 2 - Vol.2 - n.2 jul. 2021.

SILVEIRA, Caio Teixeira e. O estágio supervisionado durante o ensino remoto: perspectivas de um estagiário. 2021. 29 f. Trabalho de conclusão de curso (Graduação em Ciências Biológicas) – Centro de Ciências, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2021.

UNIVERSIDADE ESTADUAL DE GOIÁS. Projeto Político Pedagógico do Curso de Ciências Biológicas: Habilitação Licenciatura. Goiás: UEG, 2023.

VENTURI, T.; LISBÔA, E. S. Estágio em tempos de pandemia: mudanças de paradigma na concepção e operacionalização no ensino superior. Cenas educacionais, v. 4, p. e 10746, 14 mar. 2021.

Published

2023-08-21

How to Cite

Barros, Ângela S., & Fialho, W. C. G. (2023). SUPERVISED INTERNSHIP EXPERIENCES IN THE BIOLOGICAL SCIENCES COURSE IN THE PANDEMIC. Revista Ciências & Ideias ISSN: 2176-1477, 14, e23142234. https://doi.org/10.22407/2176-1477/2023.v14.2234

Issue

Section

Artigos Científicos