BUILDING A SUBMARINE: THE ANALYSIS OF SCIENTIFIC ARGUMENTS THROUGH AN INVESTIGATIVE TEACHING SEQUENCE

Authors

  • Vanessa Simões da Silva Oliveira Universidade Tecnológica Federal do Paraná
  • Vanessa Alessandra Crefta Bozza Universidade Tecnológica Federal do Paraná
  • Fabiana Pauletti Universidade Tecnológica Federal do Paraná
  • João Manuel da Silva Malheiro Universidade Federal do Pará

DOI:

https://doi.org/10.22407/2176-1477/2023.v14.2215

Keywords:

Investigative Teaching Sequence, Submarine, Density

Abstract

This paper presents the results of an experimental investigative activity conducted with 24 fourth-grade students at a public school in Curitiba, Brazil. The research aimed to analyze the students' arguments during the implementation of an Investigative Teaching Sequence (ITS) regarding the concept of density based on the operation of a submarine. The qualitative methodology involved analyzing video recordings of the teacher's inferences and the students' arguments throughout the ITS process. The sequence began with hypothesis generation, followed by the four stages proposed by Carvalho et al. (2013): 1) Material distribution and problem proposition; 2) Identification and exploration of students' ideas/predictions; 3) Development of possible action plans and experimentation of the planned activities; and 4) Writing and drawing. The analyzed data revealed that investigative experimentation promotes active knowledge acquisition as students engage in the entire process, constructing the concept of density through practical experience. The analyzed data allowed us to realize that investigative experimentation actively promotes knowledge acquisition as students engage in the entire process, constructing the concept of density through practical application. Furthermore, the Investigative Teaching Sequence (ITS) provided students with the development of scientific argumentation as their knowledge intertwined among their peers in search of a resolution to the proposed problem.

Author Biographies

Vanessa Simões da Silva Oliveira, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Mestranda no programa de pós graduação em Formação Científica, Educacional e Tecnológica na Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal do Paraná e atualmente Professora da Prefeitura Municipal de Curitiba.

Vanessa Alessandra Crefta Bozza, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Mestranda no programa de pós graduação em Formação Científica, Educacional e Tecnológica na Universidade Tecnológica Federal do Paraná.

Fabiana Pauletti, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Professora doutora da Universidade Tecnológica Federal do Paraná.

João Manuel da Silva Malheiro, Universidade Federal do Pará

Professor doutor Associado III da Universidade Federal do Pará

References

CARVALHO, A. M. P.; VANNUCCHI, A. I.; BARROS, M. A.; GONÇALVES, M. E. R.; REY, R. C. Ciências no Ensino Fundamental: o conhecimento físico. São Paulo: Scipione, 2009.

CARVALHO, A. M. P. O ensino de Ciências e a proposição de Sequências de Ensino Investigativas. In: CARVALHO, A. M. P. (org.). Ensino de Ciências por Investigação: condições para implementação em sala de aula. São Paulo: Cengage Learning, 2013.

CARVALHO, A. M. P.; SASSERON, L. H. Alfabetização científica: uma revisão bibliográfica. Investigações em Ensino de Ciências, v. 16, n. 1, p. 59-77, 2001.

COSTA, A. Desenvolver a capacidade de argumentação dos estudantes: um objeto pedagógico fundamental. Revista Ibero Americana de Educação, v. 6, n. 5, jun. 2008.

CHASSOT, A. Alfabetização científica: uma possibilidade para a inclusão social. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 22, p. 89-100, 2003.

DELIZOICOV, D.; LORENZETTI, L. Alfabetização científica no contexto das séries iniciais. Ensaio, v. 3, n. 1, jun. 2001.

KRUPCZAK, C.; LORENZETTI, L.; AIRES, J. A. Controvérsias sociocientíficas como forma de promover os eixos da alfabetização científica. Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia, v. 9, n. 1, p. 1-20, 2020.

MACHADO, V. F.; SASSERON, L. H. As perguntas em aulas investigativas de Ciências: a construção teórica de categorias. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 12, n. 2, p. 29-44, 2012.

MALHEIRO, J. M. S. Atividades experimentais no ensino de Ciências: limites e possibilidades. ACTIO: Docência em Ciência, v. 1, n. 1, p. 107-126, 2016.

MALHEIRO, J. M. S.; ROCHA, C. J. T.; ALMEIDA, W. N. C.; PAULETTI, F. Popularização da Ciência: uma análise de Atividade Experimental Investigativa em um Clube de Ciências. In: DREHMER-MARQUES, K. C.; MARQUES, J. F. Z.; RODRIGUES-MOURA, S. (org.). Iniciação Científica em Ciências da Natureza na Educação Básica: abordagens, teorias e práticas, v. 1, p. 357-378. Cruz Alta (RS): Editora Ilustração, 2021. DOI 10.46550/978-65-88362-77-8. Disponível em: https://www.editorailustracao.com.br/livro/iniciacao-cientifica-em-ciencias-da-natureza-na-educacao-basica Acesso em: 12 jun. 2023.

SASSERON, L. H. Alfabetização científica no ensino fundamental: estrutura e indicadores deste processo em sala de aula. 2008. Tese (Doutorado) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2008. SHEN, B. S. P. Scientific literacy: public understanding of science is becoming vitally needed in developing and industrialized countries alike. American Scientist, New Haven, v. 63, n. 3, p. 265-268, maio/jun. 1975.

Published

2023-08-21

How to Cite

Simões da Silva Oliveira, V., Crefta Bozza, V. A., Pauletti, F., & da Silva Malheiro, J. M. (2023). BUILDING A SUBMARINE: THE ANALYSIS OF SCIENTIFIC ARGUMENTS THROUGH AN INVESTIGATIVE TEACHING SEQUENCE. Revista Ciências & Ideias ISSN: 2176-1477, 14, e23142215. https://doi.org/10.22407/2176-1477/2023.v14.2215

Issue

Section

Relato de Experiência

Most read articles by the same author(s)