BIOLOGY AND THEORY OF INTELLIGENT DESIGN: PERCEPTIONS AND CONSIDERATIONS OF UNIVERSITY STUDENTS IN SOUTH FLUMINENSE

Authors

  • Nicoly Faria Viana Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ
  • Luciana Cristina do Carmo Silva Carvalho Universidade Federal Fluminense - UFF

DOI:

https://doi.org/10.22407/2176-1477/2023.v14.2209

Keywords:

Science Education, Biological Sciences, University Education, Creationism

Abstract

Issues of origin and complexity of life present challenges to be addressed in science teaching, but a new field of conflicts and ideas is brought to future professional biologists and teachers in these themes: the theory of intelligent design (TID). Intelligent Design Theory argues in its studies of patterns in nature that an intelligent mind is the best known explanation for the Universe and Life. However, despite its favorable observations, it is still the subject of many controversies, being considered by many authors and entities as pseudoscience and 'creationism in disguise'. Thus, the present work aims to evaluate the perceptions and considerations of undergraduate students studying biological sciences at universities in the South of Rio de Janeiro regarding the Theory of Intelligent Design (TDI). The study was carried out using an online form from September to October 2020 with biological science students from eight higher education institutions in the South of Rio de Janeiro. The answers were organized and analyzed statistically using Microsoft Excel software. The data obtained show that a large portion of the students in this study were unaware of the theory of intelligent design, but 70% of the interviewees say that biology students need to know it. Undergraduates also, finally, associate it with a type of creationism and an alternative to the synthetic theory of evolution. The research in focus presents itself as an initial diagnosis on the theory of intelligent design in the South Fluminense, exploring data from private and private higher education, but it is necessary that new research be done to understand how this theory has advanced in region.

Author Biographies

Nicoly Faria Viana, Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ

Licenciada em Ciências Biológicas (UFRJ) e bacharel em ciências biológicas (UniFOA).

Luciana Cristina do Carmo Silva Carvalho, Universidade Federal Fluminense - UFF

Mestre em Tecnologia Ambiental (UFF) e licenciada em Ciências Biológicas (UFRJ). Atua como tutora do curso de ciências biológicas pela UFRJ através do polo CEDERJ/VRE.

References

ALMEIDA, Enézio Eugênio Almeida Filho. I Simpósio de Design Inteligente do Nor-deste - 10-11 Nov 2017 Fac. Direito – UFC. Novembro de 2017. Disponível em: < http://pos-darwinista.blogspot.com/2017/11/i-simposio-de-design-inteligente-do.html >. Acessado em: nov. 2020.

ALMEIDA, Enézio Eugênio Almeida Filho. Alguns aspectos do mérito científico da Te-oria do design inteligente. 2009. Disponível em: < https://www.researchgate.net/publication/267714922 >. Acessado em: abr. 2020.

ALVES, Everton Fernando (Editor). Os principais tipos de modelos das Origens. Origem em Revista, v. 1, n. 1, p. 19-31, 2018.

ALVES, Everton Fernando. Teoria do design inteligente. Clinical & Biomedical Rese-arch, Porto Alegre, n. 4, p. 250-251, 2015.

ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE ENSINO DE BIOLOGIA (SBEnBio). Nota de esclarecimen-to – criacionismo. Janeiro de 2020. Disponível em: < https://www.sbenbio.org.br/geral/nota-de-esclarecimento-criacionismo/ >. Acessado em: out. 2020.

ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE JURISTAS EVANGÉLICOS (ANAJURE). Durante congresso realizado em Campinas, TDI-Brasil emite manifesto sobre o ensino do Design Inteligente e Evolução. Novembro de 2014. Disponível em: < https://anajure.org.br/durante-congresso-realizado-em-campinas-tdi-brasil-emite-manifesto-sobre-o-ensino-do-design-inteligente-e-evolucao/ >. Acessado em: nov. 2020.

BARONE, Isabelle. “Há uma onda que está varrendo o planeta, e ela se chama De-sign Inteligente”, diz cientista. Fevereiro de 2020. Disponível em: < https://www.gazetadopovo.com.br/vida-e-cidadania/ha-uma-onda-que-esta-varrendo-o-planeta-e-ela-se-chama-design-inteligente-diz-cientista/ >. Acessado em: nov. 2020.

BEHE, Michael J. Irreducible Complexity: Obstacle to Darwinian Evolution. 2004. Disponível em: < https://www.semanticscholar.org/paper/Irreducible-Complexity%3AObstacle-to-Darwinian-Behe/32c5ffe6eebf6d971f23efbd489b8c365a5af3cc#citingpapers >. Acessado em: nov. 2020.

BERNARDES, Júlio. Design inteligente não é ciência e não deve ser ensinado nas escolas. Fevereiro de 2020. Disponível em: < https://jornal.usp.br/radio-usp/design-inteligente-nao-e-ciencia-e-nao-deve-ser-ensinado-nas-escolas/ >. Acessado em: nov. 2020.

BIDINOTO, Vanessa Minuzzi. Concepções de futuros professores de ciências e bio-logia sobre a teoria de evolução de Darwin: tensões e desafios. 2015. Tese (Dou-torado em Educação) – Universidade Metodista de Piracicaba, Piracicaba, 2015.

BORGES, Emanuela dos Santos. Direito educacional e ciência: o ensino da teoria do design inteligente nas disciplinas de ciências e biologia nas escolas públicas, à luz do direito fundamental do livre acesso à informação e dos princípios que norteiam o direito educacional. 2018. Monografia (Bacharelado em Direito) - Universi-dade Estadual de Santa Catarina, 2018.

BOSCO, Gian Paolo. A universidade como pilar na produção do conhecimento. Revista Jus Navigandi, Teresina, n. 5304, 2018.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. 2018. Disponível em: < http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf >. Acessado em: nov. 2020.

BRASIL. Referenciais Curriculares Nacionais dos Cursos de Bacharelado e Licen-ciatura. 2010. Disponível em: https://www.dca.ufrn.br/~adelardo/PAP/ReferenciaisGraduacao.pdf. Acessado em: nov.2020.

BRASIL. Parecer CNE/CES 1.301/2001 - Diretrizes Curriculares Nacionais para os Cursos de Ciências Biológicas. Novembro de 2001. Disponível em: < http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CES1301.pdf >. Acessado em: nov. 2020.

CARVALHO, Rodolfo. Avaliação dos futuros professores em ciências biológicas sobre a polêmica criacionismo e evolucionismo. 2010. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e Matemática) – Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2010.

CONSELHO FEDERAL DE BIOLOGIA (CFBIO). Resolução nº 10, de 5 de julho de 2003. Disponível em: < https://www.crbio01.gov.br/media/view/2016/01/resoluc_a_o_cfbio_n_2003-10_-_atividades_a_reas_e_suba_reas_70.pdf >. Acessado em: nov. 2020.

DEMBSKI, William. Design Inteligente. In: COPAN, Paul; LONGMAN, Tremper III; REESE, Christopher L.; STRAUSS, Michael G. (Org). Dicionário de cristianismo e ciência. Rio de Janeiro: Tomas Nelson Brasil, 2018, p. 164.

DORVILLÉ, Luís Fernando Marques; SELLES, Sandra Lúcia Escovedo. Criacionismo: trans-formações históricas e implicações para o ensino de ciências e biologia. Cadernos de Pesquisa, v. 46, n. 160, p. 442-465, 2016.

DISCOVERY INSTITUTE (DIN). The Definition of Intelligent Design. 2020. Disponível em: https://intelligentdesign.org/whatisid/. Acessado em: ago. 2020.

DISCOVERY INSTITUTE (DIN). The College Student’s Back to School Guide to Intel-ligent Design. 2014. Disponível em: < https://www.discovery.org/m/2018/12/College-Student-Back-to-School-Guide.pdf >. Acessado em: nov. 2020.

EBERLIN, Marcos. Foresight: How the Chemistry of Life Reveals Planning and Purpose. Seattle: Discovery Institute Press, 2019, p. 172.

FARIAS, Sávio Torres de. Refutando as pseudobiociências: as ciladas do design inteligente e do “criacionismo científico”. Ribeiro Preto: Sociedade Brasileira de Ge-nética, 2019, p. 53.

FIGUEIREDO FILHO, Dalson Britto; SILVA JÚNIOR, José Alexandre da. Desvendando os Mistérios do Coeficiente de Correlação de Pearson (r). Revista Política Hoje, v. 18, n. 1, p. 115-146, 2009.

G1. Novo presidente da Capes gera polêmica ao defender o criacionismo. Janeiro de 2020. Disponível em: < https://g1.globo.com/jornal-nacional/noticia/2020/01/28/novo-presidente-da-capes-gera-polemica-ao-defender-criacionismo.ghtml >. Acessado em: mai. 2020.

HAM, Ken. Resposta do Criacionismo da Terra Jovem. In: HAM, Ken; ROSS, Hugh; HA-ARSMA, Deborah B.; MEYER, Stephen C. A origem. Rio de Janeiro: Tomas Nelson Brasil, 2019. p. 270-277.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE). População residente por religião. 2010. Disponível em: < https://www.ibge.gov.br/estatisticas/sociais/populacao/9662-censo-demografico2010.html?edicao=9749&t=destaques >. Acessado em: nov. 2020.

MEYER, Stephen C. Design Inteligente. In: HAM, Ken; ROSS, Hugh; HAARSMA, Deborah B.; MEYER, Stephen C. A origem. Rio de Janeiro: Tomas Nelson Brasil, 2019. p. 270-277.

MEYER, Diogo.; EL-HANI, Charbel N. “O que está em jogo no confronto entre criacionis-mo e evolução”. Filosofia e História da Biologia, v. 8, n. 2, p. 211-222, 2013.

NASCIMENTO, Pollyana. MEC diz que criacionismo não é tema para aula de ciên-cias. Dezembro de 2008. Disponível em: < https://www.fefd.ufg.br/n/7428-mec-diz-que-criacionismo-nao-etema-para-aula-de-ciencias?locale=en >. Acessado em: nov. 2020.

NATIONAL ASSOCIATION OF BIOLOGY TEACHERS (NABT). Position Statements - NABT Position Statement on Teaching Evolution. Março de 2019. Disponível em: < https://nabt.org/Position-Statements-NABT-Position-Statement-on-Teaching-Evolution >. Acessado em: out. 2020.

NICOLAIDIS, Rafael. A pseudociência do design inteligente. Clinical & Biomedical Re-search, Porto Alegre, n. 1, p. 56-57, 2016.

OLIVEIRA, Maxwell Ferreira de. Metodologia científica: um manual para a realiza-ção de pesquisas em Administração. Catalão: Universidade Federal de Goiás, 2011. p.72.

PALETTA, Francisco Carlos; SILVA, Leonardo Gonçalves; SANTOS, Thamyres Vieira. A universidade como agente de geração e difusão de informação, ciência e tecnologia. Pesquisa Brasileira em Ciência da Informação e Biblioteconomia, n. 2, p. 62-81, 2014.

PINHEIRO, José de Queiroz; GUNTHER, Hartmut. Métodos de pesquisa nos estudos pessoa-ambiente. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2008. p. 396.

RIDLEY, Mark. Evolução. 3.ed. Porto Alegre: Editora Artmed, 2006. p. 752.

RIOS, Gilma Maria; GHELLI, Kelma Gomes Mendonça; SILVEIRA, Ludiana Martins. Quali-dades de um professor universitário: perfil e concepções de prática educativa. Ensino em Revista, v. 23, n. 1, p. 135-154, 2016.

ROSS, Hugh. Resposta do Criacionismo (Progressivo) da Terra Antiga. In: HAM, Ken; ROSS, Hugh; HAARSMA, Deborah B.; MEYER, Stephen C. A origem. Rio de Janeiro: To-mas Nelson Brasil, 2019. p. 270-277.

SCHALL, Brunah; FERNANDES, Victor; CASTELFRANCHI, Yurij. “Não estou aqui para discu-tir aspectos religiosos”: a defesa do criacionismo com argumentos tecnocientíficos. Reli-gião e Sociedade, v. 39, n. 3, p. 197-220, 2019.

SCOTT, Eugene C.; MATZKE, Nicholas J. Biological design in science classrooms. Procee-dings of the National Academy of Sciences, v. 104, n. 1, p. 8669-8676, 2007.

SOCIEDADE BRASILEIRA DE DESIGN INTELIGENTE (TDI BRASIL). Conheça a TDI. Dis-ponível em: https://www.tdibrasil.com/conheca-a-tdi/. Acessado em: ago. 2020.

SOCIEDADE BRASILEIRA DE GENÉTICA (SBG). Ciência e criacionismo. Março de 2021. Disponível em: < https://interd.net.br/ciencia-e-criacionismo/07/03/2021/ >. Acessado em: julho. 2022.

TEIXEIRA, Pedro. Evolução x criacionismo na escola: quais os objetivos do ensino de bio-logia? In.: XVII ENDIPE. Anais...Fortaleza: EdUECE, 2016.

THAXTON, Charles B.; BRADLEY, Walter L.; OLSEN, Roger L. The mystery of life's ori-gin. Dallas: Lewis and Stanley, 1984. p. 220.

THORVALDSEN, Steinar; ØHRSTRØM, Peter. Darwin’s Perplexing Paradox intelligent design in nature. Perspectives in Biology and Medicine, v. 56, n. 1, p. 78–98, 2013.

TOLLINI, Craig; WHITE, Jess. College Students’ Perceptions of Intelligent Design. Evolu-tion: Education & Outreach, v. 3, p. 595–604, 2010.

ZANON, Sibélia. “Entre a gota e o oceano. ” Novembro de 2014. Disponível em: < https://correiodoestado.com.br/artigos-e-opiniao/entre-a-gota-e-o-oceano/232927 >. Acessado em: julho. 2022.

WELLS, Jonathan. Intelligent Design Is Flourishing in Brazil. Dezembro de 2017. Disponível em: < https://evolutionnews.org/2017/12/intelligent-design-is-flourishing-in-brazil/ >. Acessado em: nov. 2020.

Published

2023-09-22

How to Cite

Viana, N. F., & Carvalho, L. C. do C. S. (2023). BIOLOGY AND THEORY OF INTELLIGENT DESIGN: PERCEPTIONS AND CONSIDERATIONS OF UNIVERSITY STUDENTS IN SOUTH FLUMINENSE. Revista Ciências & Ideias ISSN: 2176-1477, 14, e23142209. https://doi.org/10.22407/2176-1477/2023.v14.2209

Issue

Section

Artigos Científicos