CONTRIBUTIONS OF COMIC STORIES TO THE MOBILIZATION AND DISSEMINATION OF SCIENTIFIC KNOWLEDGE
DOI:
https://doi.org/10.22407/2176-1477/2023.v14.2187Keywords:
Scientific divulgation, Comic, Teaching mathematicsAbstract
The teaching of the sciences needs reflections, especially with regard to the mechanisms of dissemination and approximation of them. Mathematics is an example of science that has historically been difficult to understand, causing resistance to the processes of teaching and learning. Considering the aforementioned aspects, it is noticeable that many teaching methods arise from the attempt to mobilize the learning of this science. When analyzing this scenario, it was realized that Comic Books are potential methods, which, in recent decades, have contributed to the processes of knowledge, in view of its comic and attractive character that brings students closer to learning. Realizing this capacity, it was thought the elaboration of an extension project that made use of Comic Books (HQ), aiming at the mobilization and dissemination of mathematical knowledge. To this end, a sample of ten students was selected in order to go through formative processes, appropriation of the didactic instrument (HQ) and canonical knowledge, as well as dissemination of learning. Thus, to explore the results, we counted on the material produced, the feedback obtained in the media (Instagram) and with the mobilization of the knowledge of the participating students. The results obtained in the investigation were promising and it is believed that they will contribute to new research regarding the use of comics in science teaching.
References
BACHELARD, Gaston. A formação do espírito científico. Rio de Janeiro, Contraponto, 1996.
BRANDÃO, Daniel. A linguagem dos quadrinhos. Fortaleza: O Povo, 2018.
BORGES, Antônio Tarciso. Novos rumos para o laboratório escolar de ciências. Caderno Brasileiro de ensino de Física, v. 19, n. 3, p. 291-313, 2002.
BRUNER, Jerome Seymour. O processo da educação. 6. ed. São Paulo: Companhia Editorial Nacional, 1976.
DELIZOICOV, Demétrio. Problemas e problematizações. Ensino de Física: conteúdo, metodologia e epistemologia numa concepção integradora. Florianópolis: Ed. da UFSC, p. 125-150, 2001.
EISNER, Will. Narrativas gráficas. São Paulo: Devir, v. 168, 2005.
FIORENTINI, Dario. Alguns modos de ver e conceber o ensino da matemática no Brasil. Zetetiké, v. 3, n. 1, 1995.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. rev. e atual. Rio de Janeiro: Paz e Terra, p. 95-101, 2011.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Editora Paz e terra, 2014.
GUIMARÃES, Edgard. O aprendizado da linguagem da história em quadrinhos. ENCONTRO DOS NÚCLEOS DE PESQUISA INTERCOM, v. 2005, p. 1-14, 2005.
RAMA, Ângela; VERGUEIRO, Waldomiro. Como usar as histórias em quadrinhos na sala de aula. Editora Contexto, 2008.
RAMOS, Paulo; VERGUEIRO, Waldomiro. Quadrinhos na educação. Editora Contexto, 2013.
ROBB, Brian J. A Identidade Secreta dos Super-Heróis: a história e as origens dos maiores sucessos das HQs: do Super-Homem aos Vingadores. Editora Valentina, 2017.
SANTOS, Roberto Elísio; VERGUEIRO, Waldomiro de Castro Santos. Histórias em quadrinhos no processo de aprendizado: da teoria à prática. EccoS–Revista Científica, n. 27, p. 81-95, 2012.
VASCONCELOS, Cláudia Cristina. Ensino-aprendizagem da matemática: velhos problemas, novos desafios. Revista Millenium, v. 20, p. 2023-03, 2000.
VERGUEIRO, Waldomiro. A atualidade das histórias em quadrinhos no Brasil: a busca de um novo público. História, imagem e narrativas, v. 3, n. 5, p. 1-20, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Taís Oliveira Silva
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
O autor responsável pela submissão representa todos os autores do artigo, e se compromete a enviar como documento suplementar uma carta de consentimento com a assinatura de todos os autores informando que tem a permissão para a submissão do texto assim como assegura que não há violação de direitos autorais e nem qualquer tipo de plágio (incluindo autoplágio).