THE INVENTORY OF DISSERTATIONS ON THE EXPANSION AND INTERIORIZATION OF FEDERAL INSTITUTES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22407/2176-1477/2023.v14.2175

Keywords:

Federal Institutes, Expansion and internalization, Technical courses

Abstract

This paper is the result of a qualitative research of the state of the art type, regarding the internalization and expansion process of the Federal Institutes, looking to verify the impact of said process in the municipalities and region where the different campuses were installed. Searches were made in the Theses and Dissertations Digital Library (TDDL) and CAPES Catalogue of Theses and Dissertations, with a time frame from 2012 to 2019, resulting in the analysis of nine works, contemplating studies from all Brazilian regions. The researches indicate that the Federal Institutes (FIs) follow the legislation, offering in the whole country 68% of the vacancies in integrated technical courses, for the Law n. 11.892/2008 stipulates that at least 50% of the vacancies offered must but from Integral High School (IHS). Professional and Technological Education becomes a welfare, inclusive policy through a professional and basic education committed to human emancipation and integral formation and local and regional development.

Author Biographies

Suelma dos Reis Pereira Alves, Instituto Federal Goiano - Campus Ceres

Licenciada em Pedagogia. Especialista em Educação Infantil. Mestranda Educação Profissional Tecnológica ProfEPT

Léia Adriana da Silva Santiago, Instituto Federal Goiano - Campus Ceres

Possui graduação em História pela Universidade Federal de Santa Catarina, mestrado em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina, doutorado em Educação pela Universidade Federal do Paraná, com estágio pós-doutoral na Universidade Autônoma de Barcelona, Espanha, financiado pela Fundação CAPES. Professora do Instituto Federal de Ciência e Tecnologia Goiano.

Marco Antônio de Carvalho, Instituto Federal Goiano Campus Ceres

Professor Titular do Instituto Federal Goiano. Possui graduação (1987) e mestrado (1992) em Administração Rural pela Universidade Federal de Lavras. Doutor em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de Goiás (Conceito CAPES 5). Pós-doutor en el currículo y la formación profesional agrícola en Catalua del Departamento de Didáctica de las Ciencias Sociales - Facultat de Educaciòn - Universistat Autonoma de Barcelona. Atua no mestrado profissional em educação profissional e tecnológica em temas relacionados à formação profissional, ensino agrícola, educação e mundo do trabalho e gestão educacional. Docente do Mestrado Profissional em Rede em Educação Profissional e Tecnológica - ProfEPT.

Rosita Camilo de Souza, Instituto Federal Goiano - Campus Ceres

Especialista em Gestão Pública e graduações em Administração Pública e Ciências Contábeis pela Universidade Estadual de Goiás. Atualmente atua na área de Gestão Escolar como Coordenadora de Registros Acadêmicos do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Goiás. Tem experiência na área de Administração Pública, com ênfase em Ciências Contábeis

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Published

2023-08-21

How to Cite

Alves, S. dos R. P., Santiago, L. A. da S., Carvalho, M. A. de, & Souza, R. C. de. (2023). THE INVENTORY OF DISSERTATIONS ON THE EXPANSION AND INTERIORIZATION OF FEDERAL INSTITUTES. Revista Ciências & Ideias ISSN: 2176-1477, 14, e23142175. https://doi.org/10.22407/2176-1477/2023.v14.2175

Issue

Section

Artigos de Revisão