SCIENTIFIC THEATER AS A METHODOLOGICAL STRATEGY FOR THE STUDY OF ANIMALS

Authors

  • Letícia Sousa dos Santos Ferreira Universidade Federal do Piauí
  • Wedson de Medeiros Silva Souto Universidade Federal do Piauí
  • Patrícia Maria Martins Nápolis Universidade Federal do Piauí

DOI:

https://doi.org/10.22407/2176-1477/2023.v14.2158

Keywords:

Encenação, Animais silvestres, Ensino de Ciências., Divulgação Científica

Abstract

Differentiated approaches to the study of animals in basic education are widely discussed in Brazilian research. Despite this, few studies report theater as a viable strategy for teaching and learning about fauna, especially wild species that suffer from anthropic actions. In this sense, the present study presents results of an experience with the staging of stories produced by high school students about wild animals. This is a qualitative study with a descriptive approach. The experience took place during the Workshop “Theater: Transforming the imagination into reality”, held in an Extension Project on knowledge of native fauna in the Mid-North of Brazil. A total of 63 students participated in the plays. In their presentations, they highlighted “characters” such spix's-macaw (Cyanopsita spixii), jaguar (Panthera onca) and capybara (Hydrochoerus hydrochaeris). Their stories were focused on animal trafficking, burning, deforestation and bushmeat. We conclude that the use of theater as a methodological strategy, like the plays produced in the reported experience, favors students' learning, in addition to contributing to training and awareness of environmental problems that affect fauna and other living organisms.

Author Biographies

Letícia Sousa dos Santos Ferreira, Universidade Federal do Piauí

Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento e Meio Ambiente da Universidade Federal do Piauí (UFPI). Subcoordenadora do Grupo de Pesquisa em Etno e Educação Ambiental (GPEEA).

Wedson de Medeiros Silva Souto, Universidade Federal do Piauí

Docente na Universidade Federal do Piauí (UFPI). Possui graduação em Ciências Biológicas pela Universidade Estadual da Paraíba (UEPB). Mestrado em Desenvolvimento e Meio Ambiente e Doutorado em Ciências Biológicas (Zoologia) pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB).

Patrícia Maria Martins Nápolis, Universidade Federal do Piauí

Doutorado em Ciências pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Professora do curso de Ciências da Natureza da Universidade Federal do Piauí. Professora no Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento e Meio Ambiente da Universidade Federal do Piauí. Coordenadora do Grupo de Pesquisa em Etno e Educação Ambiental (GPEEA).

References

ARAÚJO, A. F.; PASQUARELLI-JÚNIOR, V. Teatro e educação ambiental: um estudo sobre ambiente, expressão estética e emancipação. REMEA-Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, v. 18, 2007.

BEHLING, G. M.; ISLAS, C. A. Extensão universitária, educação ambiental e ludicidade na preservação de animais silvestres. Revista Conexão UEPG, v. 10, n. 1, p. 128-139, 2014.

BELOTTI, S. H. A.; FARIA, M. A. Relação professor/aluno. Saberes da Educação, v. 1, n. 1, p. 01-12, 2010.

BERLINCK, C. N.; LIMA, L. H. A. Identificação de rastros de animais, educação ambiental e valorização da fauna local no entorno do parque estadual de Terra Ronca (GO). Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, v. 18, 2007.

BERNARDES, L. S. et al. Uso de metodologias alternativas no ensino de Ciências: um estudo realizado com o conteúdo de serpentes. Ensino, Saúde e Ambiente, v. 9, n. 1, 2016.

BRASIL. Ministério da Agricultura. Lei nº 5.197, de 3 de janeiro de 1967. Dispõe sobre a proteção à fauna e dá outras providências. Brasília, 1967. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L5197.htm#:~:text=1%C2%BA.,%2C%20destrui%C3%A7%C3%A3o%2C%20ca%C3%A7a%20ou%20apanha. Acesso em: 22 de ago. 2020.

BRASIL. Ministério do Meio Ambiente. Lei nº 9.605, de 12 de fevereiro de 1998. Dispõe sobre Crimes Ambientais. Disponível em: https://www.jusbrasil.com.br/topicos/11335070/artigo-29-da-lei-n-9605-de-12-de-fevereiro-de-1998/artigos. Acesso em: 22 de ago. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/wp-content/uploads/2018/02/bncc-20dez-site.pdf. Acesso em: 27 ago. de 2020.

CAMPANINI, B. D.; ROCHA, M. B. Ciência e arte: contribuições do teatro cientifico para o ensino de ciências em atas do ENPEC. Atas... XI Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências–XI ENPEC, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, SC, 2017.

CAMPANINI, B. D.; ROCHA, M. B. Contribuições do teatro científico para o ensino de Ciências um levantamento em dissertações e teses brasileiras. Revista Ciências & Ideias, v. 9, n. 3, p. 140-152, 2019.

CAMPANINI, B. D.; ROCHA, M. B. O teatro na educação brasileira para a construção do pensamento científico: um estudo na formação inicial de professores. Ciência & Educação, v. 27, 2021.

CAVASSIN, J. Perspectivas para o teatro na educação como conhecimento e prática pedagógica. Revista Científica/FAP, v. 3, n. 1, p. 39-52, 2008.

DAL’AVA, F. A Evolução da Legislação Brasileira de Proteção à Fauna. In: RENCTAS. Vida à venda. Brasília: VGArte, 2003.

DELIZOICOV, D.; ANGOTTI, J. A.; PERNAMBUCO, M. M. Ensino de ciências fundamentos e métodos. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

DIAS, T. M.; PUHL, C. S. Tráfico de animais silvestres: um debate com estudantes do Ensino Fundamental. Educere Revista da Educação da UNIPAR, v. 20, n. 1, p. 229-248, 2020.

DINIZ, L. P. et al. “A Fauna está acabando, a camada de ozônio está furada...”: Percepção e Conscientização Ambiental por crianças de duas escolas públicas do Sertão de Pernambuco. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, v. 29, p. 1-15, 2012.

FACHÍN-TERÁN, A.; SEIFFERT-SANTOS, S. C. Reflexão sobre o ensino de ciências a partir do estudo do ensino de zoologia com docentes escolares e universitários em Manaus-AM. In: FACHÍN-TERÁN, A.; SEIFFERT-SANTOS, S. C. Temas Sobre ensino de ciências em espaços não formais: Avanços e perspectivas. Manaus: UEA Edições, 2016.

FRANCISCO-JÚNIOR, W. E. et al. O teatro científico como ferramenta para a formação docente: uma pesquisa no âmbito do PIBID. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 14, n. 3, p. 79-100, 2014.

KRASILCHIK, M. Prática de Ensino de Biologia. 4. ed. rev. São Paulo, SP: Editora da Universidade de São Paulo, 2004.

LIMA, R. J. P.; BARBOSA, E. D. O.; CHAVES, M. Atividades de caça no semiárido potiguar sob a perspectiva de estudantes. Ambiente & Sociedade, v. 21, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1809-4422asoc0019r2vu18L4AO. Acesso em: 12 jan. 2022.

MELO, M. R. Ensino de Ciências: uma participação ativa e cotidiana. Net. Maceió, 2000.

MONTENEGRO, B. et al. O papel do teatro na divulgação científica: A experiência da Seara da Ciência. Revista Ciência e Cultura, v. 57, n. 4, p. 31-32, 2005.

MOREIRA, L. M.; MARANDINO, M. Teatro de temática científica: conceituação, conflitos, papel pedagógico e contexto brasileiro. Bauru, 2015.

OLIVEIRA, M. E.; STOLTZ, T. Teatro na escola: considerações a partir de Vygotsky. Educar em revista, n. 36, p. 77-93, 2010.

OLIVEIRA, C. M. et al. Etnozoologia e educação ambiental como ferramenta para a conservação dos animais. REVEXT- Revista de Extensão da Universidade Estadual de Alagoas-UNEAL, v. 3, n. 2, p. 9-16, 2018.

PINTO, G. A.; MOREIRA, L. M. A presença do teatro científico em periódicos listados no WEBQualis CAPES. In: Anais... X Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 2015.

PNUD-ONU. Atlas do Desenvolvimento Humano no Brasil. Perfil de Lagoa Alegre, PI. Disponível em: http://www.atlasbrasil.org.br/2013/pt/perfil_m/lagoa--alegre_pi. Acesso em: 20 ago. 2020.

REIS, N. A.; MOREIRA, L. M.; SILVA, E. L. Teatro, experimentação e divulgação científica na educação básica: uma tríade possível para a alfabetização científica. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, v. 10, n. 1, p. 209-227, 2019.

SARAIVA, C. C. Teatro científico e ensino da química. Dissertação (Mestrado em Química para o Ensino) – Faculdade de Ciências, Universidade do Porto, Porto, 2007. 170p.

SASSERON, L. H.; CARVALHO, A. M. P. Alfabetização científica: uma revisão bibliográfica. Investigações em Ensino de Ciências, v. 16, n. 1, p. 59-77, 2011.

SICK, H. Ornitologia Brasileira: uma introdução. 3ª ed. Brasília: Editora UnB, 1988.

SILVA, T. P.; PIASSI, L. P. C. Teatro de fantoches no ensino de ciências para a compreensão de conteúdos ecológicos. In: Atas... VIII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências. Campinas – SP, 05 a 09 de novembro, 2011.

SILVA, A. I. F.; ROCHA, E. C.; TCHAICKA, L. O animal preferido nos desenhos infantis e sua relação com a conservação da fauna. Brazilian Journal of Development, v. 6, n. 7, p. 47590-47603, 2020.

SILVEIRA, A. F.; SILVA, A. P. B.; RIBEIRO, F. A. A divulgação da ciência através do teatro: um estudo em Copenhague de Michael Frayn. In: Atas... VII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências. Florianópolis – SC, 08 a 13 de novembro de 2009.

SORRENTINO, M. et al. Educação ambiental como política pública. Educação e pesquisa, v. 31, p. 285-299, 2005.

SOUTO, W. M. S. et al. Singing for Cages: The Use and Trade of Passeriformes as Wild Pets in an Economic Center of the Amazon-NE Brazil Route. Tropical Conservation Science, v. 10, p. 1-19, 2017.

SOUTO, W. M. S.; LIMA, R. N.; SOUSA, B. F. C. F. Illegal bushmeat hunting and trade dynamics in a major road-hub region of the Brazilian Mid North. Indian Journal of Traditional Knowledge, v. 18, n. 2, p. 402-411, 2019.

VIGOSTKI, L. S. A formação social da mente. 7. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1991.

Published

2023-09-18

How to Cite

Sousa dos Santos Ferreira, L., Souto, W. de M. S., & Nápolis, P. M. M. (2023). SCIENTIFIC THEATER AS A METHODOLOGICAL STRATEGY FOR THE STUDY OF ANIMALS. Revista Ciências & Ideias ISSN: 2176-1477, 14, e23142158. https://doi.org/10.22407/2176-1477/2023.v14.2158

Issue

Section

Relato de Experiência