AN INTERDISCIPLINARY APPROACH FOR CHEMISTRY AND BIOLOGY TEACHING

Authors

  • Fernanda Serpa Cardoso Universidade Federal Fluminense
  • Alfredo Weberton Lopes Conceição Universidade Federal Fluminense
  • André Luiz da Silva Christianes Instituto Nacional do Câncer
  • Gustavo Dias Azevedo Universidade Federal do Rio de Janeiro
  • Sonia Regina Alves Nogueira Universidade Federal Fluminense

DOI:

https://doi.org/10.22407/2176-1477/2023.v14.2146

Keywords:

Interdisciplinarity, High School, Health, Bimonthly planning

Abstract

Interdisciplinarity, present in various documents that guide Brazilian education, still needs to be explored in primary education, especially concerning teaching natural sciences. Furthermore, the clear separation between what is taught and its application in the social context in which students are immersed poses an obstacle to forming informed citizens. These disciplines should also pursue this goal. In this sense, a didactic-pedagogical interdisciplinary strategy was developed to promote critical analysis of the world and contribute to the formation of empowered individuals capable of questioning the naturalization of human rights violations in their everyday lives and asserting their rights. The guiding theme of this strategy is health, and it was implemented in the teaching of chemistry and biology. This article presents the pedagogical progress and outlines the various activities to be carried out in ten 50-minute chemistry classes and eleven biology classes. The research-oriented activities, experiments, and observations of the school and home environments, which also explore the sociocultural characteristics of high school students, can be adapted to different realities in which the participants find themselves. These activities were designed to foster dialogue and facilitate the development of multiple skills and competencies, such as the critical analysis of visual, audiovisual, and textual sources and materials and the living conditions of students, their families, and their neighbors. Moreover, the activities aim to stimulate reflections on the right to health and empower students to advocate for it.

References

ANASTASIOU, L. D.; ALVES, L. P. Estratégias de Ensinagem. In ANASTASIOU, L. D.; ALVES, L. P. (Orgs.), Processos de Ensinagem na Universidade Pressupostos para estratégias de trabalho em aula. 5ª ed. Florianópolis: Editora Univille, 2005. p. 67-99.

ANTUNES, J. L.; WALDMAN, E. A. Tuberculosis in the twentieth Century: Time-series mortality in São Paulo, Brazil, 1900-97. Cadernos De Saúde Pública, v. 15, n. 3, p. 463-476, 1999.

BERMUDI, P. et. al. Spatiotemporal ecological study of COVID-19 mortality in the city of São Paulo, Brazil: Shifting of the high mortality risk from areas with the best to those with the worst socio-economic conditions. Travel medicine and infectious disease, v. 39, 2021.

BOCCOLINI, C. S. Morbimortalidade por doenças crônicas no Brasil: situação atual e futura. Fundação Oswaldo Cruz. Disponível em: <https://saudeamanha.fiocruz.br/wp-content/uploads/2017/11/PJSSaudeAmanha_Texto0022_2016_v05.pdf>. Acesso em: 27 jan. 2022.

BOGGINO, N. A avaliação como estratégia de ensino. Avaliar processos e resultados. Sísifo – Revista de ciências da educação, n. 9, p. 79-86, 2009.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm>. Acesso em: 27 jan. 2022.

BRASIL. Lei n° 5.692 de 11 de agosto de 1971. Disponível em: <https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/1970-1979/lei-5692-11-agosto-1971-357752-publicacaooriginal-1-pl.html>. Acesso em: 27 jan. 2022.

BRASIL. Lei nº 8.080, de 19 de setembro de 1990. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l8080.htm>. Acesso em: 27 jan. 2022.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm>. Acesso em: 27 jan. 2022.

BRASIL. O Sistema Público de Saúde Brasileiro. Disponível em: <https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/sistema_saude.pdf>. Acesso em: 27 jan. 2022.

BRASIL. Vigilância em saúde no Brasil 2003|2019: da criação da Secretaria de Vigilância em Saúde aos dias atuais. Disponível em: <https://portalarquivos2.saude.gov.br/images/pdf/2019/setembro/25/boletim-especial-21ago19-web.pdf>. Acesso em: 27 jan. 2022.

CANDAU, V. M. Educação em Direitos Humanos no Brasil: gênese, desenvolvimento e desafios atuais. In: PAIVA, R. A (Org.). Direitos Humanos em seus desafios contemporâneos. 1ª ed. Rio de Janeiro: Pallas Editora, 2013. p. 17-34.

CHACCUR, P. Viva Bem UOL. Você costuma se automedicar? Hábito pode colocar em risco saúde do coração. Disponível em: https://www.uol.com.br/vivabem/colunas/paulo-chaccur/2023/02/19/voce-costuma-se-automedicar-habito-pode-colocar-em-risco-saude-do-coracao.htm Acesso em: 09 jun 2023.

COLLUCCI, C. Subfinanciamento limita expansão do SUS, maior sistema público de saúde do mundo. Folha de São Paulo. Disponível em: <https://www1.folha.uol.com.br/seminariosfolha/2018/04/subfinanciamento-limita-expansao-do-sus-maior-sistema-publico-de-saude-do-mundo.shtml>. Acesso em: 27 jan. 2022.

DELIZOICOV, D., ANGOTTI, J. A. Metodologia do Ensino de Ciências. 2ª ed. São Paulo: Cortez Editora, 1998.

DELORS, J., et al. Educação: Um Tesouro a Descobrir. Relatório para a UNESCO da Comissão Internacional sobre Educação para o Século XXI. 1ª ed. São Paulo: Cortez Editora, 1996.

DINIZ, M. C. P.; OLIVEIRA, T. C.; SCHALL, V. T. “Saúde como Compreensão de Vida”: Avaliação para Inovação na Educação em Saúde para o Ensino Fundamental. Revista Ensaio, v. 12, n.1, p.119-144, 2010.

DO CANTO, E. L. O que é meia-vida de um fármaco? Disponível em: <http://www.professorcanto.com.br/boletins_qui/028.pdf>. Acesso em: 27 jan. 2022.

FAZENDA, I. C. A. Integração e Interdisciplinaridade no Ensino Brasileiro: Efetividade ou Ideologia? 6ª ed. São Paulo: Edições Loyola, 2011.

FRANCISCO Jr, W. E., FERREIRA, L. H.; HARTWIG, D. R. Experimentação problematizadora: fundamentos teóricos e práticos para a aplicação em salas de aula de ciências. Química nova na Escola, n. 30, p. 34-41, 2008.

FREIRE, P. Não deixe que o medo do difícil paralise você. In FREIRE, P. Professora sim, tia não – cartas a quem ousa ensinar. 1ª ed. São Paulo: Olha D´água, 1997. p. 27-31.

INSTITUTO NACIONAL DO CÂNCER (Brasil). Onde tratar pelo SUS. Disponível em: <https://www.inca.gov.br/onde-tratar-pelo-sus>. Acesso em: 27 jan. 2022.

KOHLMANN JR. O. Tratamento medicamentoso. Revista Brasileira de Hipertensão, v. 17, n.1, p. 31-43. 2010.

LENOIR, Y. Didática e Interdisciplinaridade: uma complementaridade necessária e incontornável. In FAZENDA, I. (Org.). Didática e interdisciplinaridade. 1ª ed. São Paulo: Papirus, 1998. p. 45-76.

MELO, M. C. H.; CRUZ, G. C. Roda de Conversa: Uma Proposta metodológica para A construção de um Espaço de diálogo No Ensino Médio. Imagens Da Educação, v. 4, n. 2, p. 31-39. 2014.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO (Brasil). Base Nacional Comum Curricular. 2º Versão. Disponível em:<http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/relatorios-analiticos/bncc-2versao.revista.pdf>. Acesso em: 27 jan. 2022.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO (Brasil). Base Nacional Comum Curricular. Versão Final. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf>. Acesso em: 27 jan. 2022.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO (Brasil). Resolução nº 3, de 26 de junho de 1998. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/rceb03_98.pdf>. Acesso em: 27 jan. 2022.

MINISTÉRIO DA SAÚDE (Brasil). Hospitais Habilitados na Alta Complexidade em Oncologia no SUS. Disponível em: <https://www.gov.br/saude/pt-br/centrais-de-conteudo/imagens-1/info-mapa-cancer-mama4-jpg>. Acesso em: 27 jan. 2022.

MINISTÉRIO DA SAÚDE (Brasil). Malária 2021. Boletim Epidemiológico. Disponível em: <https://www.gov.br/saude/pt-br/centrais-de-conteudo/publicacoes/boletins/boletins-epidemiologicos/especiais/2021/boletim_epidemiologico_especial_malaria_2021.pdf>. Acesso em: 27 jan. 2022.

MINISTÉRIO DA SAÚDE (Brasil). Política Nacional de Promoção da Saúde. Disponível em: <http://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/politica_nacional_promocao_saude_3ed.pdf>. Acesso em: 27 jan. 2022.

MOHR, A.; SCHALL, V. Rumos da Educação em Saúde no Brasil e sua Relação com a Educação Ambiental. Cadernos de Saúde Pública do Rio de Janeiro, v. 8, n. 2, p. 199-203, 2012.

MORIN, E. Os Sete Saberes Necessários à Educação do Futuro. 2ª ed. São Paulo: Cortez, 2011.

NOGUEIRA, S. R. A.; NASCIMENTO FILHO, A. P.; MARQUES, L. F.; VASCONCELOS, J. M.; RODRIGUES E SILVA, I. F.; VIDINHA, I. C. S.; CAMPOS de SOUZA, G.; CORREA, G. B.; CORREA, I. B. Audiência Pública Como Estratégia Interdisciplinar Para Aquisição De Conhecimentos De Química. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE QUÍMICA, 56º, 2016, Belém – Pará. 2016. Belém – Pará. 2016.

NOGUEIRA, S. R. A.; YAMASAKI, A. A.; FERRAZ, I. R. S.; QUEIROZ, L. F. M.; VASCONCELOS, J. M. P. Reflexões sobre aprender/ensinar química: interdisciplinaridade, biotecnologia, audiovisual, cidadania e direitos humanos em sala de aula. Revista De Educação, Ciências E Matemática, v. 8. n. 3, p. 88-109, 2018.

PEDRIQUE, B. et al. The drug and vaccine landscape for neglected diseases (2000–11): A systematic assessment. The Lancet Global Health, v. 1, n.6, p. 371-379. 2013.

PRATA, P. R. A transição Epidemiológica no Brasil. Cadernos De Saúde Pública, v. 8, n.2, p. 168-175. 1992.

SÃO PAULO DAS MISSÕES. Município Em Alerta No Combate À Dengue. Disponível em: < https://www.saopaulodasmissoes.rs.gov.br/site/noticias/saude/69019-municipio-em-alerta-no-combate-a-dengue>. Acesso em: 08 jun. 2023.

SECRETARIA DE ESTADO DE EDUCAÇÃO DO RIO DE JANEIRO. Currículo Mínimo 2012. Disponível em: <https://cedcrj.wordpress.com/curriculo-minimo>. Acesso em: 27 jan. 2022.

STOTZ, E. Enfoques sobre Educação Popular e Saúde. In: Caderno de Educação Popular e Saúde. Brasília: Ministério da Educação. p. 46-57. Disponível em: <https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/caderno_educacao_popular_saude_p1.pdf>. Acesso em: 27 jan. 2022.

WORLD HEALTH ORGANIZATION. The top 10 causes of death. Disponível em: <https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/the-top-10-causes-of-death>. Acesso em: Acesso em: 27 jan. 2022.

ZICKER, F., ALBUQUERQUE, P. C.; FONSECA, B. D. Doenças tropicais negligenciadas: Uma agenda inacabada. Disponível em: <http://saudeamanha.fiocruz.br/wp-content/uploads/2019/10/PJSSaudeAmanha_Texto0035_V03.pdf>. Acesso em: 27 jan. 2022.

Published

2023-08-21

How to Cite

Serpa Cardoso, F., Lopes Conceição, A. W., da Silva Christianes, A. L., Dias Azevedo, G., & Alves Nogueira, S. R. (2023). AN INTERDISCIPLINARY APPROACH FOR CHEMISTRY AND BIOLOGY TEACHING. Revista Ciências & Ideias ISSN: 2176-1477, 14, e23142146. https://doi.org/10.22407/2176-1477/2023.v14.2146

Issue

Section

Produto Educacional