CONCEPT MAPS IN SCIENCE TEACHING: SYSTEMATIC REVIEW OF THE INTERNATIONAL CONFERENCE ON CONCEPT MAPS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22407/2176-1477/2024.v15.2495

Keywords:

Meaningful Learning Theory; Qualitative and Quantitative Analysis; International Conference on Concept Mapping

Abstract

With the purpose of deepening the understanding of the use of Concept Mapping (MC) in the teaching of Natural Sciences, a Systematic Review (RS) study was carried out, using the proceedings of the years 2004, 2006, 2008, 2010, 2012, 2014, 2016 and 2018, of the International Conference on Conceptual Mapping (CMC) as a database. The research guiding questions were: i) What is the predominance of publications in the area of ​​Natural Sciences (Chemistry, Physics and Biology)? ii) What is the level of education identified in these publications? iii) What is the main focus of research in each area? iv) Which theoretical references prevail? v) For what purpose are MC used? Initially, 1007 articles were available for analysis, after establishing the inclusion and exclusion criteria, 142 articles constituted the research corpus. The analyzes revealed a predominance of publications for Sciences and Biology and a concentration of research aimed at "initial training" in comparison to "continuous training. The preponderant theoretical reference in the publications was the Meaningful Learning Theory (TAS), consolidating itself as the main reference in research that addresses MC. In the context of Natural Sciences, the study showed wide application of MC as elements of teaching planning, with emphasis on learning assessment material and teaching strategy. Sciences and Biology stood out for their diversity of uses as well as exclusivity between areas, in the use of MC as a research instrument.The results suggest specific areas for future investigations, particularly with regard to continued training and deepening the applications of MC in different educational contexts and areas of knowledge.

References

ALVES, M.; BEGO, A. M. A celeuma em torno da temática do planejamento didático-pedagógico: Definição e caracterização de seus elementos constituintes. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 20, p. 71-96, 2020. DOI: https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2020u7196. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/14625/20102. Acesso em: 09 ago. 2023.

ANDRÉ, W. C. S.; SILVA, I. M. Contribuições e limitações de sequências de ensino na forma de unidades de ensino potencialmente significativas: Uma revisão sistemática da literatura. Investigações em Ensino de Ciências, v. 27, n. 3, p. 270-290, 2022. DOI: http://dx.doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2022v27n3p270. Disponível em: https://ienci.if.ufrgs.br/index.php/ienci/article/view/3069/827. Acesso em: 09 ago. 2023.

AUSUBEL, D. P. Aquisição e Retenção de Conhecimentos: Uma Perspectiva Cognitiva. Corroios: Plátano Edições Técnicas, 2003.

BEBER, S. Z. C. Aprendizagem significativa, Mapas Conceituais e Saberes Populares: Referencial teórico e metodológico para o ensino de conceitos químicos. 2018. Orientador: José Claudio Del Pino. 2018. 391 f. Tese (Doutorado em Educação em Ciências Química da Vida e Saúde) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, Rio Grande do Sul, 2018.

BRASIL, Resolução CNE/CP Nº 2, de 22 de dezembro de 2017. Institui e orienta a implantação da Base Nacional Comum Curricular, a ser respeitada obrigatoriamente ao longo das etapas e respectivas modalidades no âmbito da Educação Básica. Diário Oficial da União, Brasília: Imprensa Nacional, 2017.

BUZAN, T. Mapas Mentais. Rio de Janeiro: Sextante, 2009.

CORREIA, P. R. M.; AGUIAR, J. G. Mapas conceituais no ensino de ciências: Estagnação ou crescimento? Investigações em Ensino de Ciências, v. 27, n. 3, p. 198-218, 2022. DOI: http://dx.doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2022v27n3p198. Disponível em: https://ienci.if.ufrgs.br/index.php/ienci/article/view/2990/823. Acesso em: 09 ago. 2023.

CORREIA, P. R. M.; SILVA, A. C.; ROMANO JUNIOR, J. G. Mapas conceituais como ferramenta de avaliação na sala de aula. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 32, n. 4, p. 4402-1-4402-8, 2010. DOI: https://doi.org/10.1590/S1806-11172010000400009. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbef/a/rvxvxkJd9wC49BkvyT5p5yw/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 09 ago. 2023.

COSTA, A. B.; ZOLTOWSKI, A. P. C. Como escrever um artigo de revisão sistemática. In: KOLLER, S. H.; COUTO, M. C. P. P.; VON HOHENDORFF, J. (org.). Manual de Produção Científica. Porto Alegre: Penso Editora, 2014.

FAZENDA, I. C. A. Integração e Interdisciplinaridade no Ensino Brasileiro: Efetividade ou Ideologia. 6.ed. São Paulo: Edições Loyola, 2011.

FENNIAK, M. PyPDF2 Documentation. Disponível em: https://pypdf2.readthedocs.io/_/downloads/en/latest/pdf/. Acesso em: 21 ago. 2023.

FERREIRA, L. H.; MATEUS, P. G.; MORETTI, A. A. S. A Teoria da Aprendizagem Significativa em pesquisas na área de Ensino de Ciências da Natureza: Uma revisão sistemática da literatura. Revista Espaço Pedagógico, v. 29, n. 2, p. 444-468, 2022. DOI: https://doi.org/10.5335/rep.v29i2.12999. Disponível em: https://seer.upf.br/index.php/rep/article/view/12999/114116784. Acesso em: 07 ago. 2023.

GALVÃO, M. C. B.; RICARTE, I. L. M. Revisão sistemática da literatura: Conceituação, produção e publicação. LOGEION – Filosofia da Informação, v. 6, n. 1, p. 57-73, 2019. DOI: https://doi.org/10.21728/logeion.2019v6n1.p57-73. Disponível em: https://revista.ibict.br/fiinf/article/view/4835/4187. Acesso em: 07 jul. 2023.

JARGAS, A. M. Expressões Regulares: Uma abordagem divertida. 5. ed. São Paulo: Novatec Editora, 2016.

MOREIRA, M. A. Aprendizagem Significativa, Organizadores prévios, Mapas Conceituais, Diagramas V e Unidades de Ensino Potencialmente Significativas. Porto Alegre, 2012. Disponível em: https://silo.tips/download/aprendizagem-significativa-organizadores-previos-mapas-conceituais-diagramas-v-e. Acesso em: 07 ago. 2023.

MOREIRA, M. A. Ensino e Aprendizagem Significativa. São Paulo: Livraria da Física, 2017.

MOREIRA, M. A. Mapas Conceituais e Aprendizagem Significativa. São Paulo: Centauro, 2010.

MOREIRA, M. A. Metodologias de pesquisa em ensino. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2011.

NOVAK, J. D.; CAÑAS, A. J. A teoria subjacente aos mapas conceituais e como elaborá-los e usá-los. Práxis Educativa, v. 5, n. 1, p. 9-29, 2010. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/1298/944. Acesso em: 07 jul. 2023.

NOVAK, J. D.; CAÑAS, A. J. The origins of the concept mapping tool and the continuing evolution of the tool. Information Visualization, v. 5, n. 3, p. 175-184, 2006. DOI: https://doi.org/10.1057/palgrave.ivs.9500126. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/10.1057/palgrave.ivs.9500126. Acesso em: 07 jul. 2023.

NOVAK, J. D.; GOWIN, D. B. Learning how to learn. 1. ed. New York: Cambridge University Press, 1984.

PYTHON SOFTWARE FOUNDATION. The Python Language Reference. Disponível em: https://docs.python.org/3.8/reference/index.html. Acesso em: 21 ago. 2023.

QUEIROZ, A. C. S.; BIZERRA, A. M. C. Mapas conceituais como ferramenta avaliativa no ensino de ciências naturais: O que diz a literatura brasileira. ACTIO, v. 6, n. 3, p. 1-27, 2021. DOI: http://dx.doi.org/10.3895/actio.v6n3.14401. Disponível em: https://revistas.utfpr.edu.br/actio/article/view/14401/8666. Acesso em: 07 jul. 2023.

SOUZA, N. A.; BORUCHOVITCH, E. Mapas conceituais: Estratégia de ensino/aprendizagem e ferramenta avaliativa. Educação em Revista, v. 26, n. 3, p. 195-218, 2010. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-46982010000300010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/LyJBCdDvGvdzmn6tRQv5JJL/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 07 jul. 2023.

STREAMLIT. Streamlit documentation. Disponível em: https://docs.streamlit.io. Acesso em: 21 ago. 2023.

TAVARES, R. Construindo mapas conceituais. Ciências & Cognição, v. 12, p. 72-85, 2007. Disponível em: https://www.cienciasecognicao.org/revista/index.php/cec/article/view/641/423. Acesso em: 07 jul. 2023.

Published

2024-06-04

How to Cite

Kunzler, K. R., Figueira, E. P. P., Beber, S. Z. C., Kunzler, K. K., Chesca, D. S., Hennrich Junior, E. J., Miranda, P. G. e, Tambarussi, C. M., & Vasata, D. (2024). CONCEPT MAPS IN SCIENCE TEACHING: SYSTEMATIC REVIEW OF THE INTERNATIONAL CONFERENCE ON CONCEPT MAPS. Revista Ciências & Ideias ISSN: 2176-1477, 15(1), e24152495. https://doi.org/10.22407/2176-1477/2024.v15.2495

Issue

Section

Artigos de Revisão