SCIENCE AND ART: THE CONSTRUCTION OF A COMICS AS A TEACHING MATERIAL IN TEACHING SPOROTRICHOSIS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22407/2176-1477/2024.v15.2462

Keywords:

Comics; cience and art; biology and comics

Abstract

One of the biggest challenges in the classroom today is getting students interested in the content, since, in the current dynamics of the connected world, classic textual material becomes tiring. Therefore, using a different methodological approach can be an essential tool in teaching science and current affairs. Comic books work with text, language and visuals in an eye-catching and interesting way, capturing the reader's attention and facilitating student/teacher communication. Therefore, the purpose of this work is to present a comic book created with the aim of providing information about sporotrichosis in a playful way. To draw and colorize the illustrations we used a “Wacon” graphics tablet, together with the “Painted 6” software. The information present in the work was obtained through a bibliographical review of academic articles and data from websites of the Ministry of Health and the Oswaldo Cruz Foundation. As an example, the topic of sporotrichosis was chosen, a zoonosis that has been affecting domestic felines and has become a problem especially in colonies of stray cats.

Author Biographies

Raquel Marques do Couto, Centro universitário FAEL

Degree in biological sciences, from Faculdade Unilagos, Araruama. Postgraduate student in Clinical Analysis and Toxicology, from Centro Universitário Unifael.

 

Fernanda Neves Siviero, Universidade Federal do Rio de Janeiro

He has a bachelor's degree in Biological Sciences from the State University of Rio de Janeiro (1999), a degree in Biological Sciences from the State University of Rio de Janeiro (2002), a master's degree in Geology from the Federal University of Rio de Janeiro (2002) and a doctorate in Biology Navy from the Fluminense Federal University. He is currently a professor at Faculdade União Araruam de Ensino. He has experience in the area of Oceanography, with an emphasis on Interaction between Marine Organisms and Environmental Parameters, working mainly on the following topics: population ecology, marine invertebrates, climate change. He has experience in taxonomy of Devonian paleoinvertebrates (Conularias) and scientific dissemination projects.

Níckollas Silva do Couto, Colégio Futuro

Graduated in Biological Sciences from Faculdade União Araruama de Ensino and professor at Colégio Futuro (Araruama unit)

André Luiz Batouli Santos, Programa de Ensino em Biociências e Saúde – FIOCRUZ

Graduado em Ciências Biológicas pela Universidade Gama Filho, possui mestrado em saúde pública concluído na Escola Nacional de Saúde Pública - ENSP/FIOCRUZ, e atualmente é doutorando no Programa de Pós-Graduação em Ensino em Biociências e Saúde, do Instituto Oswaldo Cruz - IOC/FIOCRUZ. É professor da disciplina de Biologia na Secretaria de Estado de Educação do Rio de Janeiro - SEEDUC e na Fundação de Apoio à Escola Técnica - FAETEC, vinculada à Secretaria de Estado de Ciência, Tecnologia e Inovação do Estado do Rio de Janeiro - SECTI, onde orienta alunos de pré-iniciação científica. Tem experiência na área de educação, ecologia e saúde pública, atuando em pesquisas e projetos de extensão relacionados à saúde dos ecossistemas, ensino em biociências e educação ambiental.

André Ricardo de Carvalho Saraiva, Universidade de Vassouras

Doutor em Sistemas de computação pela Universidade Federal Fluminense (UFF) desde 2017, mestre em Sistemas de Computação pela Universidade Federal Fluminense (UFF) Brasil, pós-graduando em Arquitetura e Projeto de Cloud Computing na Universidade Estácio de Sá (UNESA), graduado em Tecnologia de Sistemas de Computação pela Universidade Federal Fluminense (UFF) Brasil e Licenciado em Matemática na Universidade Norte Paraná (UNOPAR). Credenciado pela EXEED com certificação EXIN Information Security Foundation based on ISO/IEC 27001.Desenvolvo pesquisas na área de Redes de Sensores Sem Fio, com foco especial em eficiência energética e roteamento. Participação no Projeto de Pesquisa e Desenvolvimento de Infraestrutura Virtualizadas para Cidades Inteligentes da Universidade Federal Fluminense em parceria com a Dell-EMC e membro do Laboratório de Pesquisa MídiaCom para Comunicação de Dados Multimídia, do Instituto de Computação da Universidade Federal Fluminense (UFF). Tutor a distância do Curso de Tecnologia de Sistemas de Computação da Universidade Federal Fluminense através do consórcio UAB/CECIERJ/CEDERJ desde 2019 e professor assistente II do curso de Engenharia de Software da Universidade de Vassouras nos Campus de Maricá e plo de Saquarema desde 2022, membro do Núcleo Docente Estruturante (NDE) do Curso de Engenharia de Software do Campus Maricá da Universidade de Vassouras e Coordenador do Curso de Engenharia de Software da Universidade de Vassouras, polo de Saquarema - RJ.

Julio Cesar Coppola, Fundação de Apoio à Escola Técnica do Estado do Rio de Janeiro, ETE Helber Vignoli Muniz

Graduado em Português/Literatura. Mestre e Doutor em Literatura Brasileira pela UFRJ. 

João Batistas Lopes Coelho Junior, Universidade de Vassouras

PhD in Sciences from the Postgraduate Program in Bioscience and Health Teaching, Instituto Oswaldo Cruz, FIOCRUZ, researching the reflections of professors and university students on the use of new technologies in teaching through immersion in virtual reality developed in rotoscopy. Master in Ocean and Earth Dynamics from the Universidade Federal Fluminense (UFF). Graduated with a degree in Biological Sciences (Ferlagos) and a degree in Information Technology (Uniasselvi). Evaluator of higher education institutions, member of the Bank of Evaluators of the National Higher Education Assessment System - BASis. ORDINANCE No- 365, OF JUNE 1, 2020. OFFICIAL GAZETTE OF THE UNION.

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Published

2024-06-26

How to Cite

Couto, R. M. do, Siviero, F. N., Couto, N. S. do, Santos, A. L. B., Saraiva, A. R. de C., Coppola, J. C., & Coelho Junior, J. B. L. (2024). SCIENCE AND ART: THE CONSTRUCTION OF A COMICS AS A TEACHING MATERIAL IN TEACHING SPOROTRICHOSIS. Revista Ciências & Ideias ISSN: 2176-1477, 15(1), e24152462. https://doi.org/10.22407/2176-1477/2024.v15.2462

Issue

Section

Produto Educacional