SCIENCE AND ART: THE CONSTRUCTION OF A COMICS AS A TEACHING MATERIAL IN TEACHING SPOROTRICHOSIS
DOI:
https://doi.org/10.22407/2176-1477/2024.v15.2462Keywords:
Comics; cience and art; biology and comicsAbstract
One of the biggest challenges in the classroom today is getting students interested in the content, since, in the current dynamics of the connected world, classic textual material becomes tiring. Therefore, using a different methodological approach can be an essential tool in teaching science and current affairs. Comic books work with text, language and visuals in an eye-catching and interesting way, capturing the reader's attention and facilitating student/teacher communication. Therefore, the purpose of this work is to present a comic book created with the aim of providing information about sporotrichosis in a playful way. To draw and colorize the illustrations we used a “Wacon” graphics tablet, together with the “Painted 6” software. The information present in the work was obtained through a bibliographical review of academic articles and data from websites of the Ministry of Health and the Oswaldo Cruz Foundation. As an example, the topic of sporotrichosis was chosen, a zoonosis that has been affecting domestic felines and has become a problem especially in colonies of stray cats.
References
ÁVILA, P. B. V.; ALVES, M. S. A utilização de histórias em quadrinhos como estratégia para o ensino de teorias evolutivas. Revista Multidisciplinar do Nordeste Mineiro, v. 3, n. 3, 2024.
BALBINOT, Margarete Cristina. Uso de modelos, numa perspectiva lúdica, no ensino de ciências. In: IV Encontro Ibero-Americano de Coletivos Escolares e Redes de Professores que Fazem Investigação na sua Escola; 2005.
BARROS, Monica Bastos de Lima et al. Esporotricose: a evolução e os desafios de uma epidemia. Revista Panamericana de Salud Pública, v. 27, p. 455-460, 2010.
COELHO JUNIOR, J. B. L., MEDRADO, L., SANTOS, D. P. D., & NOGUEIRA, J. M. D. R. Microbiologia em quadrinhos: uma tarde com a Escherichia coli. Revista Brasileira de Microbiologia, v. 52, n. 4, p. 328-362, 2020.
DA SILVA, Keliene Christina. Quadrinhos na sala de aula: dimensões simbólicas e ressignificação de conteúdos no processo de produção do conhecimento histórico. IV Congresso de Educação – CONEDU. 2017.
DE SANTANA, Danilo Reynan; DE SOUZA NETO, Luiz Gonzaga; DA SILVA, Luiz Augustinho Menezes. Uma proposta para construção de tirinha para o ensino de zoologia: da idealização e elaboração. Revista Ciências & Ideias, ISSN: 2176-1477, v. 11, n. 1, p. 298-322, 2020.
GREMIÃO, Isabella Dib Ferreira et al. Tratamento cirúrgico associado à terapia antifúngica convencional na esporotricose felina. Acta Scientiae Veterinariae, v. 34, n. 2, p. 221-223, 2006.
GHENO, Simara Rodrigues; DA SILVA ROCHA, Ana Gabriela; DAL-FARRA, Rossano André. Estágio supervisionado em biologia: articulando saberes na formação de professores. Pedagogia em Foco, v. 11, n. 5, p. 81-94, 2016.
GONDIM, A. L. C. L.; LEITE, A. K. A. Aspectos gerais da esporotricose em pequenos animais e sua importância como zoonose. Revista Brasileira de Educação e Saúde, v. 10, n. 2, p. 37-44, 2020.
GUIMARÃES, Edgard. História em quadrinhos como instrumento educacional. In: Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação; 2001.
Ministério da Saúde. HC cria laboratório de esporotricose. Publicado em 09/03/2017 17:25h. Disponível em: <https://www.gov.br/ebserh/pt-br/hospitais-universitarios/regiao-nordeste/hc-ufpe/comunicacao/noticias/hc-cria-ambulatorio-de-esporotricose>. Acesso em: 24/06/2021.
MOTHÉ, Gabriele Barros; DE SOUZA BAPTISTA, Andréa Regina. Felino versus fungo: o enigma da relação dos gatos com a esporotricose. AYA Editora, 2023.
JOLY, Martine. Introdução à análise da imagem. Papirus editora, 1999.
LIMA, Rebeca Mól; SILVA, William Lucas Ferreira da; LAZZARINI, Jordana de Abreu; RAPOSO, Nádia Rezende Barbosa. Esporotricose brasileira: desdobramentos de uma epidemia negligenciada. Rev. APS, abr./jun.; 22 (2): 405-422, 2019.
NARANJO, M. Quadrinhos e educação: parceria que dá certo. 2000.
PEREIRA, Sandro Antonio; SCHUBACH, Tania Maria Pacheco; GREMIÃO, Isabela Dib Ferreira; DA SILVA, Denise Torres; FIGUEIREDO, Fabiano Borges; DE ASSIS, Núbia Vieira; PASSOS, Sonia Regina Lambert. Aspectos terapêuticos da esporotricose felina. Acta Scientiae Veterinariae, v. 37, n. 4, p. 311-321, 2009.
PINTO, Aparecida Marcianinha. As novas tecnologias e a educação. Anped Sul, v. 6, p. 1-7, 2004.
RAMOS, Paulo. Histórias em quadrinhos na formação de professores: uma discussão necessária. Pereira, S. & Toscano, M. (Eds), p. 432-443, 2015.
RODRIGUES, Anderson Messias et al. Phylogenetic analysis reveals a high prevalence of Sporothrix brasiliensis in feline sporotrichosis outbreaks. PLoS Negl Trop Dis, v. 7, n. 6, p. e2281, 2013.
SANTOS, Agna Ferreira et al. Guia prático para enfrentamento da esporotricose felina em Minas Gerais. Revista Veterinária & Zootecnia em Minas, v. 137, n. 38, p. 16-27, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Raquel Marques do Couto, Fernanda Neves Siviero, Níckollas Silva do Couto, André Luiz Batouli Santos, André Ricardo de Carvalho Saraiva, Julio Cesar Coppola, João Batistas Lopes Coelho Junior
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
O autor responsável pela submissão representa todos os autores do artigo, e se compromete a enviar como documento suplementar uma carta de consentimento com a assinatura de todos os autores informando que tem a permissão para a submissão do texto assim como assegura que não há violação de direitos autorais e nem qualquer tipo de plágio (incluindo autoplágio).