CONSTRUCTION AND VALIDATION OF A DIDACTIC SEQUENCE WITH THE THEME QUEIMADAS BASED ON SOCIO-SCIENTIFIC QUESTIONS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22407/2176-1477/2024.v15.2450

Keywords:

Critical training; Science-Technology-Society-Environment; Teacher training.

Abstract

The proposal for a didactic sequence elaborated and validated in this study arises as a result of the large number of fires recorded in the state of Mato Grosso in recent years. Its objectives are: a) to build and evaluate a didactic sequence on fires for the final years of Elementary School, based on fundamentals of Science-Technology-Society-Environment (STSE) education and socio-scientific issues; and b) contribute to the training of science teachers and the formation of students' critical thinking about the practice of Burned. Methodologically, this research, with a qualitative approach, is characterized as bibliographic and field research. The didactic sequence was elaborated based on the dimensions of the content (conceptual, procedural and attitudinal), being composed by a case about Burned, guiding questions for the proposed meetings and objectives to be worked with the students. The teachers who analyzed and validated the didactic sequence signaled positively in relation to the feasibility potential of the sequence, presenting suggestions and contributions to further improve the didactic proposal. It is hoped that this study can contribute to the process of contextualized science teaching, since it is a topic that is part of the reality of students and teachers in Mato Grosso.

Author Biography

Leila Cristina Aoyama Barbosa Souza, Universidade Federal de Rondonópolis

Licenciada em Ciências Biológicas pela Universidade Federal de Mato Grosso (2004), Mestre em Ensino de Ciências pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (2010), Doutora em Educação Científica e Tecnológica pela Universidade Federal de Santa Catarina (2016). Pós-doutorado em Filosofia pela Universidade Federal de Santa Catarina (2017-2018). Vencedora do Prêmio CAPES de Tese - Edição 2017 - Área Ensino. Membra da Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio), Diretora da Regional 1 (SBEnBio/R1 - gestão 2023-2025). Membra da Associação Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências (ABRAPEC).É professora da área de Biologia na Escola Técnica Estadual de Educação Profissional e Tecnológica de Rondonópolis (MT), vinculado à Secretaria de Estado de Ciência e Tecnologia de Mato Grosso - SECITEC/MT, desde 2005. Líder do Grupo de Estudos em Tecnologias Educacionais e Robótica (GETER/ ETERondonópolis). Pesquisadora colaboradora dos grupos de pesquisa: Grupo de Investigação no Ensino de Química (GIEQ/UFSC) e Formação Humana, Teorias Educacionais e Políticas Públicas - FORTEP (UFMT/CUR; UFR). Professora credenciada do Programa de Pós Graduação em Educação (PPGEdu) da Universidade Federal de Rondonópolis (UFR).Desenvolve pesquisas no campo dos estudos CTS/CTSA (ciência, tecnologia, sociedade e ambiente). Coordena projeto de pesquisa sobre uso de drones como ferramenta educacional, sob financiamento da Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de Mato Grosso (FAPEMAT), período 2022-2023.

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Published

2024-04-21

How to Cite

Verdério, L. Álisson P., & Souza, L. C. A. B. (2024). CONSTRUCTION AND VALIDATION OF A DIDACTIC SEQUENCE WITH THE THEME QUEIMADAS BASED ON SOCIO-SCIENTIFIC QUESTIONS. Revista Ciências & Ideias ISSN: 2176-1477, 15(1), e24152450. https://doi.org/10.22407/2176-1477/2024.v15.2450

Issue

Section

Artigos Científicos