SOCIAL REPRESENTATIONS OF BASIC EDUCATION TEACHERS ABOUT DIGITAL INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22407/2176-1477/2024.v15.2424

Keywords:

TDICS. Representações Sociais. Práticas Educativas. Direitos humanos.

Abstract

This article presents the research carried out with teachers from the school system in the state of São Paulo. The objectives involved knowing and analyzing social representations about the use of digital information and communication technologies (ICTs) in the context of educational practices in public and private schools of basic education. Social representations and discourse analysis contributed to the realization of the focus group in the pandemic period, with a focus on human rights in the process of teaching-learning. Emphasis was given to the narratives of two teachers, one from a public school and one from a private school, who revealed aspects of social inequality, lack of democratization of access, lack of knowledge and unpreparedness related to the use of ICTs, and insufficiency of public policies. The public school is on the periphery of the positive experience, and the private school occupies a space of privilegie, developing and increasing the process with innovation, adaptation and overcoming the challenges emerging from the new teaching dynamics. The social representations identified were social justice, discourses of equality, as well as the need to re-signify education.

References

ARROYO, Miguel. Formar educadores e educadoras de jovens e adultos. In: SOARES, Leôncio José Gomes (org.). Formação de educadores de jovens e adultos. Belo Horizonte: Autêntica, 2006. p. 17-32.

BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 2006.

BARRETO, R. G. Formação de professores, tecnologias e linguagens: mapeando velhos e novos (des) encontros. São Paulo: Loyola, 2002.

BONILLA, Maria Helena Silveira. Inclusão digital nas escolas. In: PINHEIRO, Antonio Carlos Ferreira; ANANIAS, Mauricéia (org.). Educação, direitos humanos e inclusão social: histórias, memórias e políticas educacionais. 1. ed. João Pessoa: Editora UFPB, 2009. v. 2. p. 183-200.

BONILLA, Maria Helena Silveira; PRETTO, Nelson De Luca. (org.). Inclusão digital: polêmica contemporânea [online]. Salvador: EDUFBA, 2011. ISBN 978-85-232-1206-3.

BRAIT, Beth. Bakhtin, dialogismo e construção do sentido. São Paulo: Editora Unicamp, 2015.

BRASIL. Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios Contínua. Brasília, DF: IBGE, 2019.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP). Iniciativas descontinuadas/seb. Brasília, DF: INEP, 2020. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/assuntos/iniciativas-descontinuadas/seb. Acesso em: 01 ago. 2023.

CAMARGO, Brigido Vizeu. ALCESTE: um programa informático de análise quantitativa de dados textuais. In: Moreira, A. S. P; Camargo, B. V; Jesuíno, J. C; Nóbrega, S. M. (ed.) Perspectivas teórico-metodológicas em representações sociais. João Pessoa: Editora UFPB. p. 511-539.

CANDAU, Vera Maria. Direitos humanos, educação e interculturalidade: as tensões entre igualdade e diferença. Revista Brasileira de Educação, [s. l.], v. 13, n. 37, jan./abr. 2008. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/5szsvwMvGSVPkGnWc67BjtC/?lang= pt & format=pdf. Acesso em: 01 out. 2021.

CANDAU, Vera Maria; MOREIRA, Flávio. Educação escolar e cultura(s): construindo caminhos. Revista Brasileira de Educação, [s. l.], n. 3, maio/ago. 2003.

CASTELLS, Manuel. Prólogo: a rede e o ser. In: CASTELLS, Manuel. A sociedade em rede. Tradução: Roneide Venâncio Majer. São Paulo: Paz e terra, 1999. v. 1. p. 21-47

CHARLOT, Bernard. Educação ou barbárie? Uma escolha para a sociedade contemporânea. São Paulo: Cortez, 2020.

FEENBERG, Andrew. A teoria crítica: racionalização democrática, poder e tecnologia. Ricardo T. Neder (org.). – 2. ed. Brasília, DF: Observatório do Movimento pela Tecnologia Social na América Latina, 2013. (Série Cadernos - Primeira Versão).

FONTANA, Fabiana Fagundes; CORDENONSI, Andre Zanki. TDIC como mediadora do processo de ensino-aprendizagem da arquivologia. ÁGORA, Florianópolis, v. 25, n. 51, p. 101-131, jul./dez. 2015.

FREIRE, Paulo. Educação e mudança. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1995.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro; São Paulo: Paz e Terra, 2019.

GATTI, Bernadette Angelina. Grupo focal na pesquisa em ciências sociais e humanas. Brasília, DF: Liber Livro, 2005. (Série Pesquisa em Educação, v. 10).

JODELET, Denise. Représentations sociales: un domaine en expansion. In: Jodelet, D. (ed.). Les représentations so-ciales. Tradução: Tarso Bonilha Mazzotti. Paris: PUF, 1989. p. 31-61.

JOVCHELOVITCH, Sandra. Os contextos do saber. Rio de Janeiro: Vozes, 2011. (Coleção Psicologia Social).

KENSKI, Vani Moreira. Aprendizagem mediada pela tecnologia. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 4, n. 10, p. 47-56, set./dez. 2003.

LATOUR, Bruno. Reagregando o social: uma introdução à Teoria do Ator-Rede. Salvador: EDUFBA, 2012.

LÉVY, Pierre. Cibercultura. São Paulo: Editora 34, 1999.

MOSCOVICI, Sergi. La Psicanalyse, son image et son public. Paris: Presse Universitaire de France, 1976.

MOSCOVICI, Sergi. Representações sociais: investigações em psicologia social. 6. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009.

MORAN, José Manuel. Novas tecnologias e mediação pedagógica. 10. ed. Campinas, SP: Papirus, 2000.

MORAN, José. A educação que desejamos: novos desafios e como chegar lá. Campinas, SP: Papirus, 2012.

MOREIRA, Antônio Flávio Barbosa; CANDAU, Vera Maria. Multiculturalismo: diferenças culturais e práticas pedagógicas. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008.

MOREIRA, Antonio Flavio; KRAMER, Sonia. Contemporaneidade, educação e tecnologia. Educação e Sociedade, Campinas, v. 28, n. 100, p. 1037-1057, out. 2007. Disponível em: https://cedes.unicamp.br. Acesso em out de 2021.

MOREIRA, José António; SCHLEMMER, Eliane. Por um novo conceito e paradigma de educação digital online. Revista UFG, Goiás, v. 20, e63438, 2020.

MOUFFE, Chantal. Art and democracy: art as an agnostic intervention in public space. Open, [s. l.], n. 14, 2008.

OLIVEIRA, Dallila Andrade. As políticas de formação e a crise da profissionalização docente: por onde passa a valorização? Revista Educação em Questão, Natal, v. 46, n. 32, p. 51-74, maio/ago. 2013.

PRENSKY, Marc. Digital natives, digital immigrants. On the Horizon, Bradford, v. 9, n. 5, p. 2-6, out. 2001

SAMPAIO, Marisa Narcizo; LEITE, Ligia Silva. Alfabetização tecnológica do professor. Petrópolis, RJ: Vozes, 1999.

SANTOS, Boaventura de Sousa; CHAUÍ, Marilena. Direitos Humanos, democracia e desenvolvimento. São Paulo: Cortez, 2013.

TARDIF, Maurice; LESSARD, Claude. O trabalho docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. 9. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.

Published

2024-06-26

How to Cite

Silva, A. M. T. B. da, Silva, A. M. B. de S. da, Farias, D. L. G. de, & Ferreira, R. S. (2024). SOCIAL REPRESENTATIONS OF BASIC EDUCATION TEACHERS ABOUT DIGITAL INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES. Revista Ciências & Ideias ISSN: 2176-1477, 15(1), e24152424. https://doi.org/10.22407/2176-1477/2024.v15.2424

Issue

Section

Artigos Científicos