COMICS CREATION USING DIGITAL TECHNOLOGIES: POSSIBLE DIALOGUES BETWEEN FEMINISM AND PROFESSIONAL AND TECHNOLOGICAL EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.22407/2176-1477/2024.v15.2411Keywords:
pedagogical practices; mobile devices; integrated hight school; feminism; autism.Abstract
The following experience report is an excerpt from the ProfEPT master's research program at the Ceres Campus of IF Goiano and describes one of the main intervention procedures: a course in creating comics (HQs). The overall aim was to promote a course in creating comic strips, using digital technologies and the theme of Feminism, for integrated high school students, with a view to critical and comprehensive training. It was developed from August 1 to October 6, 2022, on the IF Goiano Moodle platform, in four theoretical-practical modules, with tutoring, synchronous meetings on Google Meet, and a total workload of 30 hours. After covering the language of traditional comics, an introduction to feminist studies and feminism in comics, the students produced comic strips and complete comics in three online narrative development tools (Make Beliefs Comix, StoryboardThat and Pixton) and in a mobile application (Comica). The results of the research showed that the universe of comics, especially the production of comics, contributes to the critical and integral formation of students, as they use technology to decode and encode their "place of speech", highlighting and discussing social issues, such as Feminism. The effects of the intervention were noticeable in the comics and in the excerpts of discursive activities produced by the participants - including a student with autism spectrum disorder (ASD), revealing "literacy" and appropriation of the language of comics and, subsequently, their convergence into the digital environment.
References
AUAD, D. Educar meninas e meninos: relações de gênero na escola. São Paulo: Contexto, 2006.
BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. Trad. Paulo Bezerra. 4 ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003.
BAUER, M. W.; GASKELL, G. Pesquisa Qualitativa com Texto, Imagem e Som: um manual prático. Petrópolis: Vozes, 2008.
BRAGA JÚNIOR, A. X.; NOGUEIRA, N. A. S. (Org.) Gênero, Sexualidade & Feminismo nos Quadrinhos. Leopoldina: ASPAS, 2020.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Educação é a base. Brasília: Ministério da Educação, 2018.
CIAVATTA, M. O ensino integrado, a politecnia e a educação omnilateral. Por que lutamos? Trabalho & Educação, Belo Horizonte, v. 23, n. 1, p. 187-205, 2014.
DEPARTAMENTO INTERSINDICAL DE ESTATÍSTICZA E ESTUDOS SOCIOECONÔMICOS – DIEESE. Infográfico Mulheres – Inserção no mercado de trabalho. Pnad Contínua – IBGE. São Paulo: DIEESE, 2023. Disponível em: https://www.dieese.org.br/infografico/2023/infograficosMulheres2023.html. Acesso em: 20 out. 2023.
DUARTE, P. C. O.; BELLINI, N. M. C. A categorização do gênero discursivo conto de fadas tradicional sob a ótica bakhtiniana. Domínios de Lingu@gem, Uberlândia, v. 12, nº 1, p. 320-358, 2018.
EISNER, W. Narrativas Gráficas de Will Eisner (Trad. Leandro Luigi Del Manto). São Paulo: Devir, 2005.
FORTUNA, D. B. S.; ALMEIDA, M. A.; SILVA, C. A. B.; ALVES, N. C. F. (Orgs.) Dossiê. Mulheres e Arte Sequencial: elas pesquisam, elas produzem. Goiânia: Cegraf UFG, Coleção Desenredos, v.16, 2022.
FRANCO, E. S. Hqtrônicas: do suporte papel à rede Internet. 2 ed. São Paulo: Annablume, 2004.
HALLIDAY, M. A. K. An introduction to functional grammar. 2 ed. London: Edward Arnold, 1994.
LUYTEN, S. M. B. A mulher e a História em Quadrinhos: Sua produção e Retratação no Ocidente e no Oriente. In: Anais do VI Colóquio Internacional da Escola Latino Americana de Comunicação, São Paulo, 2002.
MAINGUENEAU, D. Discurso literário. Trad. Adail Sobral. São Paulo: contexto, 2006.
MCCLOUD, S. Desvendando os quadrinhos. Trad. Hélcio de Carvalho e Marisa do Nascimento Paro. São Paulo: M. Books, 2005.
MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO E DO DESPORTO – MEC. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Língua Portuguesa. Brasília, 1997.
MORAES, R. P. de. Histórias em quadrinhos eletrônicas em banners publicitários na web. In: LUIZ, L. (Org.) LUIZ, L. (Org.) Os quadrinhos na era digital: HQtrônicas, webcomics e cultura participativa. Nova Iguaçu, RJ: Marsupial Editora, 2013. Cap. 8, p. 122-140.
MOURA, M. A prima pobre das ciências sociais: entrevista com José Marques de Melo. In: Pesquisa FAPESP, n. 201. São Paulo, novembro de 2012.
PESSOA, A. R. A linguagem das histórias em quadrinhos: definições, elementos e gêneros. João Pessoa: Editora da UFPB, 2016.
PICONI, A. C.; TANAKA, E. H. A construção de histórias em quadrinhos eletrônicas por alunos autistas. In: XIV Simpósio Brasileiro de Informática na Educação – SBIE, 2003.
RAMOS, P. A leitura dos quadrinhos. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2014; 2022.
ROBBINS, T. Women in Comics: An introductory Guide. In: National Association of Comics Art Educators. 2008.
SANTOS, R. E.; VERGUEIRO, W. Histórias em quadrinhos no processo de aprendizado: da teoria à prática. ECCOS Revista Científica, São Paulo, n. 27, p. 81-95, 2012.
SOCIEDADE BRASILEIRA DE COMPUTAÇÃO – SBC. Educação Superior em Computação Estatísticas – 2020. Disponível em: https://www.sbc.org.br/documentos-da-sbc/summary/133-estatisticas/1420-educacao-superior-em-computacao-estatisticas-2020. Acesso em: 20 ago. 2023.
SILVA, E. P.; DUARTE, M. C. Elementos básicos da linguagem das histórias em quadrinhos. In: SANTOS NETO, E. S.; SILVA, M. R. P. (Org.). Histórias em quadrinhos & Educação: formação e prática docente. São Bernardo do Campo: Universidade Metodista de São Paulo, 2011.
VERGUEIRO, W. Uso das HQs no ensino. In: RAMA, A.; VERGUEIRO, W. (Orgs.). Como usar as histórias em quadrinhos na sala de aula. 4. ed., 6ª. reimp. São Paulo: Contexto, 2014; 2022.
_____ Panorama das Histórias em Quadrinhos no Brasil. São Paulo: Peirópolis, 2017.
VERGUEIRO, W.; RAMOS, P.; CHINEN, N. Os pioneiros no estudo de quadrinhos no Brasil. 1.ed. São Paulo: Criativo, 2013.
XAVIER, G. K. R. S. Histórias em Quadrinhos: Panorama Histórico, Características e Verbo-Visualidade. Darandina Revisteletrônica, Juiz de Fora, UFJF, v. 10, n. 2, p. 1-20, 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Denise Francisca de Sousa, Mirelle Amaral de São Bernardo
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
O autor responsável pela submissão representa todos os autores do artigo, e se compromete a enviar como documento suplementar uma carta de consentimento com a assinatura de todos os autores informando que tem a permissão para a submissão do texto assim como assegura que não há violação de direitos autorais e nem qualquer tipo de plágio (incluindo autoplágio).