COMICS CREATION USING DIGITAL TECHNOLOGIES: POSSIBLE DIALOGUES BETWEEN FEMINISM AND PROFESSIONAL AND TECHNOLOGICAL EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22407/2176-1477/2024.v15.2411

Keywords:

pedagogical practices; mobile devices; integrated hight school; feminism; autism.

Abstract

The following experience report is an excerpt from the ProfEPT master's research program at the Ceres Campus of IF Goiano and describes one of the main intervention procedures: a course in creating comics (HQs). The overall aim was to promote a course in creating comic strips, using digital technologies and the theme of Feminism, for integrated high school students, with a view to critical and comprehensive training. It was developed from August 1 to October 6, 2022, on the IF Goiano Moodle platform, in four theoretical-practical modules, with tutoring, synchronous meetings on Google Meet, and a total workload of 30 hours. After covering the language of traditional comics, an introduction to feminist studies and feminism in comics, the students produced comic strips and complete comics in three online narrative development tools (Make Beliefs Comix, StoryboardThat and Pixton) and in a mobile application (Comica). The results of the research showed that the universe of comics, especially the production of comics, contributes to the critical and integral formation of students, as they use technology to decode and encode their "place of speech", highlighting and discussing social issues, such as Feminism. The effects of the intervention were noticeable in the comics and in the excerpts of discursive activities produced by the participants - including a student with autism spectrum disorder (ASD), revealing "literacy" and appropriation of the language of comics and, subsequently, their convergence into the digital environment.

Author Biographies

Denise Francisca de Sousa, Instituto Federal Goiano – Campus Ceres

Mestranda em Educação Profissional eTecnológica (ProfEPT), pelo Instituto Federalde Educação, Ciência e Tecnologia Goiano -Campus Ceres. Especialista em Administração de Sistemas de Informação (UFLA-2007),Língua Inglesa (UEG- 2004), Métodos e Técnicas de Ensino (UNIVERSO-2001). Graduada em Licenciatura em Informática (UEG-2014), Bacharelado em Sistemas deInformação (UEG-2005) e Licenciatura Plenaem Letras - Português, Inglês e suasrespectivas Literaturas (FECLITA/UEG-1997). Atualmente exerce a função de Técnica deTecnologia da Informação no Campus Ceres do IF Goiano
e Professora no ColégioEstadual José Alves Toledo.

Mirelle Amaral de São Bernardo, Instituto Federal Goiano - Campus Ceres

Doutora em Linguística pela Universidade Federal de São Carlos, mestre em Linguística Aplicada pela Universidade de Brasília (2011) e graduada em letras (Português/Inglês) pela Universidade Estadual de Goiás (2003). Atualmente é professora de Inglês/Português - INSTITUTO FEDERAL GOIANO - CAMPUS CERES, ministra cursos de português como língua de acolhimento para migrantes e tem experiência como aplicadora do Celpe Bras - Exame de proficiência em Língua Portuguesa. Professora permanente do programa de Mestrado em Educação Profissional e Tecnológica (ProfEPT). Líder do grupo de pesquisa Língua, cultura e interação (LiCultIn). Atua principalmente nos seguintes temas: Português como Língua de Acolhimento (PLAc); Português como Língua Estrangeira (PLE); Ensino Crítico de Línguas Estrangeiras; Ensino de Inglês como Língua Estrangeira; Estudos de gênero, raça e classe; Educação Profissional e Tecnológica (EPT).

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Published

2024-01-31

How to Cite

Sousa, D. F. de, & Bernardo, M. A. de S. (2024). COMICS CREATION USING DIGITAL TECHNOLOGIES: POSSIBLE DIALOGUES BETWEEN FEMINISM AND PROFESSIONAL AND TECHNOLOGICAL EDUCATION. Revista Ciências & Ideias ISSN: 2176-1477, 15(1), e24152411. https://doi.org/10.22407/2176-1477/2024.v15.2411

Issue

Section

Relato de Experiência