TEXTBOOK, SCIENCE TEACHING AND ENVIRONMENTAL EDUCATION: A REVIEW STUDY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22407/2176-1477/2024.v15.2397

Keywords:

Environmental questions; Didactic material; Science; Curriculum.

Abstract

Environmental Education  has become a necessary subject in the school’s daily life. The school, in turn, is the place where the environmental discussions must take place in the pedagogical practice, of which the Textbook tends to be a strong ally to the curriculum, once it may leverage the work of Environmental Education within the schools. The herein research aims at analyzing how the related researches to the Sciences teaching and the Textbook concern the Environmental Education, made available at the Biblioteca Brasileira de Teses e Dissertações (Brazilian Library of Theses and Dissertations), in which the following words were used: “Environmental Education, Textbooks, Sciences and Curriculum”. 50 research were found, which from them, 15 were selected, of which were observed based in the three macrotrends from Environmental Education, the three are: conservative, pragmatic and critic. Among the 15 researches analyzed, the result was established in a proportional fashion with a Conservative predominance in 10 of 15, Pragmatic with 4 of 15 and Critic with 1 of 15. The researches which cover the Textbook, indicate the lack of environmental themes, and when present, they are shown fragmented and decontextualized.

Author Biography

Rosangela Inês Matos Uhmann, Universidade Federal da Fronteira Sul - UFFS

Doutora em Educação nas Ciências, Professora de Práticas de Ensino e Estágio Curricular Supervisionado do Curso de Química Licenciatura e do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências (PPGEC) da Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS). 

References

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1997.

BENETTI, B. O tácito e o explicito: a formação de professores de ciências naturais e biologia e a temática ambiental. 2004. 153 f. Tese (Doutorado em Educação Escolar) - Faculdade de Ciências e Letras, Universidade Estadual Paulista, Araraquara, 2004.

BRASIL. Lei nº 9.795 de 27 de abril de 1999. Brasília, 1999. Institui a Política de Educação Ambiental. Diário Oficial da União, Brasília, 28 de abril de 1999.

COELHO, F. T.; TEIXEIRA, M. da C.; SÁNCHEZ, D. S; SANTOS, F. N. dos. O Desafio da Educação Ambiental Crítica na Educação e no Trabalho do Campo. Revista Brasileira De Pesquisa Em Educação Em Ciências, e 26177, 1–28. 2021.

DIAS, V. P.; GOMES, P. C. Contribuições da Educação Ambiental Crítica para compreender a Crise Ambiental. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, São Paulo, v. 13, n. 2, p. 1-26, abr./jun. 2022.

GRETTER, T. C. P. UHMANN, R. I. M. Educação Ambiental e os Livros Didáticos de Ciências. Revista Contexto & Educação, Editora Unijuí, Ano 29, n. 94, set/dez. p. 80-14, 2014.

GÜLLICH, R. I. da C. O livro didático, o professor e o ensino de ciências: um processo de investigação-formação-ação. 2012. Tese Doutorado – Universidade Regional do Noroeste do estado do Rio Grande do Sul.

JEOVANIO-SILVA, V. R. M; JEOVANIO-SILVA, A. L; CARDOSO, S. P. Um olhar docente sobre as dificuldades do trabalho da educação ambiental na escola. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, São Paulo, v. 9, n.5, p. 256-272, out./dez. 2018.

LAYRARGUES, P. P. Para onde vai a Educação Ambiental? O cenário político-ideológico da Educação Ambiental brasileira e os desafios de uma agenda política crítica contra-hegemônica. Revista Contemporânea de Educação, nº 14, p. 398-421, ago./dez. 2012.

LAYRARGUES, P. P.; LIMA, G. F. da C. As Macrotendências Político-pedagógicas da Educação Ambiental Brasileira. Ambiente & Sociedade. São Paulo v.17, n. 1, p. 23-40, jan./mar. 2014.

LEFF, E. Epistemologia ambiental. São Paulo: Cortez, 2001.

LOUREIRO, C. F. B. Educação Ambiental Crítica: contribuições e desafios. In: MELLO, S. S.; TRAJBER, R. Vamos cuidar do Brasil: conceitos e práticas em educação ambiental na escola. Brasília: MEC/MMA, 2007. p.65-71.

LOUREIRO, C. F. B. Premissas teóricas para uma Educação Ambiental transformadora. Revista Ambiente e Educação, v. 8, p. 37-54, 2003.

LOUREIRO, C. F. B. Sustentabilidade e Educação: um olhar da ecologia política. São Paulo, Cortez, 2012.

LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em Educação: Abordagens Qualitativas. 2. ed. Rio de Janeiro: EPU, 2013.

MEGID NETO, J.; FRACALANZA, H. O livro didático de ciências: problemas e soluções. Ciência & Educação, v. 9, n. 2, p. 147-157, 2003.

MOTIN, S. D.; GONÇALVES, R. M. T.; CASSINS, D. M. S. de O.; SAHEB, D. Educação ambiental na formação inicial docente: um mapeamento das pesquisas brasileiras em teses e dissertações. Investigações em Ensino de Ciências. v. 24, n. 1, p. 81-102. 2019.

NÚÑEZ, I. B.; RAMALHO, B. L; SILVA, I. K. P. da; CAMPOS, A. P. N. A Seleção dos Livros Didáticos: um saber necessário ao professor. O caso do ensino de ciências. Revista Iberoamericana de Educación. v. 33, n. 1. 2003.

PEREIRA, F. A.; GUIMARÃES, F. M. Livro didático e educação ambiental. Ciências em Foco, v. 1, n. 3. 2013.

REIGOTA, M. Meio ambiente e representação social. 7 ed. São Paulo: Cortez, 2007.

REIGOTA, M. O que é educação ambiental. 2. ed. São Paulo: Brasiliense, 2012.

REIS, A. M. dos. A formação do professor e a educação ambiental. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação, Campinas. 2003.

REIS, P. R. Uma iniciativa de desenvolvimento profissional para a discussão de controvérsias sociocientíficas em sala de aula. Interacções, n.4, p. 64-107. 2006.

SILVA, R. H.; CENCI, D. R. Multiculturalismo e educação ambiental: reflexões acerca da construção de uma nova postura ética dos seres humanos. Revista Contexto & Educação, Editora Unijuí, Ano 30, nº 97, set/dez. p. 67-93. 2016.

SILVEIRA, M. G. de S.; SOARES, J. R.; COSTA, M. T.; PESSANO, E. F. C. Investigando a abordagem da Educação Ambiental em uma escola no município de Uruguaiana/RS. Revista Insignare Scientia – RIS, v. 3, n. 5, p. 25-44, 18 dez. 2020.

SOBRINHO JUNIOR, J. F.; MESQUITA, N. A. S. Análise da Interação entre o Leitor e o Livro Didático: Um Estudo nos Livros de Ciências dos Anos Iniciais. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, e24361, 1–24. 2021.

SORRENTINO, M. Educação Ambiental e Universidade: um estudo de caso. São Paulo, 1995. Tese (doutorado em Educação) - FEUSP, São Paulo.

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 9 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008. 325 p.

UHMANN, R. I. M. Interações e estratégias de ensino de Ciências com foco na Educação Ambiental. Curitiba: Prismas, 2013.

UHMANN, R. I. M.; VORPAGEL, F. S. Educação ambiental em foco no ensino básico. Pesquisa em Educação Ambiental, v. 13, n. 2, p. 53-68, 2019.

Published

2024-03-21

How to Cite

Beyer, E. C., & Uhmann, R. I. M. (2024). TEXTBOOK, SCIENCE TEACHING AND ENVIRONMENTAL EDUCATION: A REVIEW STUDY. Revista Ciências & Ideias ISSN: 2176-1477, 15(1), e24152397. https://doi.org/10.22407/2176-1477/2024.v15.2397

Issue

Section

Artigos de Revisão