A LOOK AT BIOEXHIBITIONS AND SCIENTIFIC DIVULGATION IN A VISITOR AQUARIUM IN RIO DE JANEIRO, RJ, BRAZIL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22407/2176-1477/2023.v14.2141

Keywords:

communication, non formal spaces, marine biodiversity exhibitions, aquariums

Abstract

Aspects of interpretation and communication are essential in the context of scientific divulgation in non-formal spaces, thus becoming important elements to understand the educational and communication role of exhibitions in museums. Therefore, this research sought to carry out a qualitative analysis of the exhibitions and communication strategies of the educational objects and informative texts of the Aquário Marinho do Rio de Janeiro (AquaRio). The results found emphasize the importance of educational objects in scientific divulgation of the AquaRio exhibitions, which promote the popularization of various aspects of biology, biodiversity and marine conservation, thus enabling the construction of knowledge about living beings and marine ecosystems. The work also highlights the importance of AquaRio for science teaching and divulgation activities

Author Biographies

Mariana Vallis, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

Possui graduação no curso de Licenciatura Plena em Ciências Biológicas, pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (2019). Atualmente é mestranda do Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação em Ciências e Matemática (PPGEduCIMAT) na Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, onde realiza pesquisas em espaços não formais de educação, assim como na inserção das tecnologias no contexto educacional.

Benjamin Carvalho Teixeira Pinto, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

Professor Associado lotado no Departamento de Teoria e Planejamento de Ensino (DTPE), Instituto de Educação da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, Seropédica, Rio de Janeiro, Brasil. Professor Pesquisador no Mestrado Profissional do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática.

References

ARAÚJO, Elaine S. Nicolini Nabuco de. Ensino de Biologia em espaços não formais. In: CALDEIRA, Ana Maria de Andrade; ARAÚJO, Elaine S. Nicolini Nabuco de. (Org.). Introdução à didática da biologia. (pp. 348-371) São Paulo: Escrituras. 2009.

BALLANTYNE, Roy; PACKER, Jan; HUGHES, Karen; DIERKING, Lynn. Conservation learning in wildlife tourism settings: lessons from research in zoos and aquariums, Environmental Education Research, v. 13, p. 367-383, 2007. DOI: 10.1080/13504620701430604

BEETLESTONE, John G; JOHNSON, Colin H.; QUIN, Melanie; WHITE, Harry. The Science Center Movement: contexts, practice, next challenges. Public Understanding of Science, v. 7, p. 5-26, 1998.

BRUNNER, Bernd. The ocean at home: an illustrated history of the aquarium. New York: Princeton University Press. 2005.

BUENO, Wilson Costa. Comunicação científica e divulgação científica: aproximações e rupturas conceituais. Informação & Informação, v. 15, n. esp, p. 1–12. 2010.

CAZELLI, Sibele; MARANDINO, Martha; STUDART, Denise Coelho. Educação e Comunicação em Museus de Ciências: aspectos históricos, pesquisa e prática. In: Educação e Museu: a construção social do caráter educativo dos museus de ciências ed. Rio de Janeiro: FAPERJ, Editora Access, 2003.

CHELINI, Maria-Júlia Estefânia; LOPES, Sônia Godoy Bueno de Carvalho. Exposições em museus de ciências: reflexões e critérios para análise. Anais do Museu Paulista: História e Cultura Material, v. 16, n. 2, São Paulo, São Paulo, Brasil, 2008.

COLLINS, Courtney; CORKERY, Ilse; MCKEOWN, Sean; MCSWEENEY, Lynda; FLANNERY, Kevin; KENNEDY, Declan; O’RIORDAN, Ruth. Quantifying the long-term impact of zoological education: a study of learning in a zoo and an aquarium. Environmental Education Research, v. 26, n. 7, p. 1008-1026, 2020.

BIONDO, Franco Gomes; OLIVEIRA, Vinícius Peruzzi de. Abordagem expositiva das Ciências do Mar e da Educação Ambiental em um aquário de visitação. REMEA - Revista Eletrônica Do Mestrado Em Educação Ambiental, v. 38, n. 2, p. 115–140, 2021.

HOOPER-GREENHILL, Eilean. Education, communication and interpretation: towards a critical pedagogy in museums. In: HOOPER-GREENHILL, Eilean. (org.). The educational role of the museum. London: Routledge, (pp. 3-25). 1994.

JACOBUCCI, Daniela Franco Carvalho. Contribuições dos espaços não formais de educação para a formação da cultura científica. Em extensão, v. 7, p. 55-66, 2008.

LAYRARGUES, Philippe Pomier; LIMA, Gustavo Ferreira da Costa. As macrotendências político-pedagógicas da educação ambiental brasileira. Ambiente & Sociedade, v. 17, n. 1, p. 23-40, 2014.

MARANDINO, Martha. O conhecimento biológico nos museus de ciências: análise do processo de construção do discurso expositivo. 2001. Tese (Doutorado em Educação) –Universidade de São Paulo, São Paulo. Disponível em: <http://www.geenf.fe.usp.br/v2/wp-content/uploads/2012/09/marandino_2001.pdf> Acesso em: 08 de fevereiro de 2022. 2001.

MARANDINO, Martha. Enfoques de educação e Comunicação nas bioexposições de museus. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 3, p. 103–109, 2003.

MARANDINO, Martha. Transposição ou recontextualização? Sobre a produção de saberes na educação em museus de ciências. Revista Brasileira de Educação, v. 26, p. 95-108, 2004.

MARANDINO, Martha. A pesquisa educacional e a produção de saberes nos museus de ciência. História, Ciências, Saúde – Manguinhos, 12(suplemento), p. 161-81, 2005.

MARANDINO, Martha; IANELLI, Isabela Tacito. Modelos de Educação em ciências em museus: análise da visita orientada. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, v. 14, n. 1, 17-33, 2012.

MARANDINO, Martha; LAURINI, Carolina. A compreensão da biodiversidade por meio dioramas de museus de zoologia: um estudo com público adulto no Brasil e na Dinamarca. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, v. 20, p. 1-19, 2018.

MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Metodologia científica. São Paulo: Atlas. 2010.

MCMANUS, Paulette. Educação em museus: pesquisa e prática. MARANDINO, MARTHA; MONACO, LUCIANA (Orgs.) São Paulo: FEUSP, 97p. 2013. Disponível em: <http://www.geenf.fe.usp.br/v2/wp-content/uploads/2013/03/Educa%C3%A7%C3%A3o-em-Museus-versao-web.pdf.pdf> Acesso em: 08 de fevereiro de 2022.

MURTA, Paula Fernanda Oliveira; CARVALHO, Maísa Gonçalves; ARAÚJO, Ramon Teixeira Nascimento de. No mundo das águas: contribuição de um espaço não-formal para o ensino de biologia marinha. e-Scientia, v. 4, p. 59–68, 2011

SALGADO, Mauricio de Mattos. A transposição museográfica da biodiversidade no aquário de Ubatuba: estudo através de mapas conceituais. 2011. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências) – Universidade de São Paulo, São Paulo. 2011. Disponível em: <http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/81/81133/tde-25072011-135504/.> Acesso em: 04 de julho de 2013.

SALGADO, Mauricio de Mattos; MARANDINO, Martha. O mar no museu: um olhar sobre a educação nos aquários. História, Ciências, Saúde – Manguinhos, Rio de Janeiro, v. 21, n. 3, p. 867-882, 2014.

SZPILMAN, Marcelo. AquaRio– A história de superação para realizar um sonho. 1ed. Rio de Janeiro: Mayad X. 2019.

TRILLA, Jaume. El universo educativo y los adjetivos de la educación. En La educación fuera de la escuela, [S.l: s.n.]. p. 21–30, 1997.

VIEIRA, Valéria; BIACONI, M. Lucia; DIAS, Monique. Espaços não-formais de ensino e o currículo de ciências. Ciência e Cultura, v. 57, p. 21–23, 2005.

Published

2023-08-21

How to Cite

Vallis, M., & Pinto, B. C. T. (2023). A LOOK AT BIOEXHIBITIONS AND SCIENTIFIC DIVULGATION IN A VISITOR AQUARIUM IN RIO DE JANEIRO, RJ, BRAZIL . Revista Ciências & Ideias ISSN: 2176-1477, 14, e23142141. https://doi.org/10.22407/2176-1477/2023.v14.2141

Issue

Section

Artigos Científicos