WATER: A TEACHING PROPOSAL FROM THE PERSPECTIVE OF HISTORICAL-CRITICAL PEDAGOGY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22407/2176-1477/2023.v14.2109

Keywords:

Science Teaching, Water, Progressive education, Didactic Sequence

Abstract

This article proposes a didactic sequence for teaching the theme of water from the Historical-Critical Pedagogy (PHC). ased on historical-critical theory and historical-dialectical materialism, the PHC understands the development of humankind as a historical, non-linear and contradictory movement. Thus, the teaching of water is not limited, as in traditional pedagogy, to the mechanical and decontextualized transmission of contents, but is based on the construction of knowledge based on the historical, social, environmental, political and cultural context. Therefore, we used the steps described by Saviani and Gasparin when proposing a didactic for the PHC based on five moments: initial social practice, problematization, instrumentalization, catharsis and final social practice. To support this proposal, we present a brief history of the conceptions, uses and concepts related to water over time and a discussion about social and environmental issues, from a progressive perspective. Thus, we seek to contribute with teaching that favors objectification and appropriation for oneself, committed to the critical and autonomous formation of individuals and collectives, capable of promoting social transformation.

Author Biographies

Débora Dutra Pinheiro Câmara, Universidade Federal do Mato Grosso do Sul (UFMS)

Doutoranda do Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências em Ensino de Ciências da Universidade Federal do Mato Grosso do Sul (UFMS). Docente do quadro efetivo da Prefeitura Municipal de Rondonópolis, Mato Grosso, Brasil.

Maria de Fátima Farias, Universidade Federal do Mato Grosso do Sul (UFMS)

Doutoranda do Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências em Ensino de Ciências da Universidade Federal do Mato Grosso do Sul (UFMS). Docente do quadro efetivo do Estado de Goiás e da Prefeitura Municipal de Goiânia, Goiás, Brasil.

Clair de Luma Capiberibe Nunes, Universidade Federal do Mato Grosso do Sul (UFMS)

Clair de Luma Capiberibe Nunes é Travesti, Graduada em Counicação Social e Física, Mestre Doutoranda do Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências em Ensino de Ciências da Universidade Federal do Mato Grosso do Sul (UFMS). Desenvolve pesquisas em Epistemologia Lógica, Histórica e Crítica. História da Ciência, Educação Científica, Análise Argumentativa, Física-Matemática e Teoria da Relatividade.

Wellington Pereira de Queirós, Universidade Federal do Mato Grosso do Sul (UFMS)

Doutor em Educação para a Ciência (Ensino de Física) pela Universidade Estadual Paulista (UNESP-Bauru). Professor Adjunto II da Universidade Federal do Mato Grosso do Sul (UFMS).

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Published

2023-08-21

How to Cite

Dutra Pinheiro Câmara, D., Farias, M. de F., Capiberibe Nunes, C. de L., & Pereira de Queirós, W. (2023). WATER: A TEACHING PROPOSAL FROM THE PERSPECTIVE OF HISTORICAL-CRITICAL PEDAGOGY . Revista Ciências & Ideias ISSN: 2176-1477, 14, e23142109. https://doi.org/10.22407/2176-1477/2023.v14.2109

Issue

Section

Artigos Científicos