POTENTIALITIES OF METHODOLOGICAL PLURALISM IN BACTERIOLOGY TEACHING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22407/2176-1477/2024.v15.2586

Keywords:

Innovative, Technology, Biology, Microbiology

Abstract

This research had as its central theme the use of methodological pluralism in biology teaching. Given the need to consider the heterogeneity of students concerning their ways of learning, this research proposed the use of innovative, distinct, and plural methodological strategies. Thus, we sought to reveal how methodological pluralism can contribute to teaching in the area of microbiology, especially in the topic of bacteriology. The general objective was to evaluate the contributions and potential of methodological pluralism in teaching bacteriology. The research methodology involved a qualitative approach, to the case study type. In this context, a didactic pedagogical workshop was prepared, in which pedagogical practices relating to the topic of bacteria were developed. The workshop included the use of active methodologies, experimentation, and didactic models, using digital educational technologies. Data was obtained through pre-tests and post-tests, as well as the interpretative analysis of feedback using Bardin's Content Analysis (2016). Most students demonstrated broad interest and actively participated in the development of activities, leading the teaching-learning process and building knowledge collaboratively. Based on the analysis, it was noted the importance of constantly reinventing and innovating pedagogical practice, as well as current educational paradigms, introducing new practices and perspectives in teaching, based on methodological pluralism, arguing that variability in teaching methods enhances active and innovative practice.

References

BACICH, L.; MORAN, J. Metodologia ativas para uma educação inovadora: uma abordagem téorico – prática. Porto Alegre: Penso, 2018.

BACICH, L.; NETO, A. T.; TREVISANI, F. M. Ensino híbrido: personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso, 2015.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Tradução Luís Antero Reto, Augusto Pinheiro. São Paulo: Edições 70, 2016.

CACHAPUZ, A. Educação em ciências: pensar o todo. Revista Internacional de Pesquisa em Didática das Ciências e Matemática, [S. l.], v. 4, 2023.

CAMARGO, F; DAROS, T. A sala de aula digital: estratégias pedagógicas para fomentar o aprendizado ativo, on-line e híbrido. Porto Alegre: Penso, 2021.

CAMARGO, F.; DAROS, T. A sala de aula inovadora: estratégias pedagógicas para fomentar o aprendizado ativo. Porto Alegre: Penso, 2018.

CORRÊA, Y. G.; SEIBERT, C. S. Uso do storytelling na educação ambiental para sensibilizar crianças sobre as arraias de água doce. Ambiente & Educação, v. 24, n. 1, 2019.

COSTA, J. M.; VIGINHESKI, L. V. M.; JACINSKI, E.; PINHEIRO, N. A. M. Formação em matemática de licenciandos em pedagogia: Uma análise à luz do pluralismo metodológico. Bolema - Mathematics Education Bulletin, v. 31, n. 58, p. 719–738, 2017.

FRANCISCO JR, W. E.; FERREIRA, L. H.; HARTWIG, D. R. Experimentação Problematizadora: Fundamentos Teóricos e Práticos para a Aplicação em Salas de Aula de Ciências. Pesquisa no ensino de química. 2008.

FLEMING, N. D.; MILLS, C. Not Another Inventory, Rather a Catalyst for Reflection. To Improve the Academy, v. 11, p. 137-155, 1992.

FREIRE. P. Educação como prática da liberdade. – 53ª ed. – Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2022.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

LABURÚ, C. E.; ARRUDA, S. M.; NARDI, R. Pluralismo metodológico no ensino de ciências methodological pluralism in science teachingairasian & walsh. Ciência & Educação, v. 9, n. 2, p. 247-260, 2003.

MACÊDO, J. A. de; SANTOS, Í. A. R.; LOPES, L. dos R. P. Pluralismo metodológico no ensino de trigonometria. Revista de Educação Matemática, v. 19, n. Edição Especial, p. e022052, 2022.

MADIGAN, M. T.; MARTINKO, J. M.; BENDER, K. S.; BUCKLEY, D. H. STAHL, D. A. Microbiologia de Brock. Tradução: VERSIANI, A. F., et al. – 14. ed. – Porto Alegre: Artmed, 2016.

REGNER, A. C. K. P. Feyerabend e o pluralismo metodológico. Cat.Ens.Fis., v. 13, n. 3: p. 231-247,1996.

ROCHA, D. G.; OTA, M. A.; HOFFMANN, G. Aprendizagem digital: curadoria, metodologias e ferramentas para o novo contexto educacional. Porto Alegre: Penso, 2021.

ROCHA, D. R.; MARISCO, G. Ateliê didático: um processo formativo docente para a ressignificação do ensino de microbiologia. Educitec - Revista de Estudos e Pesquisas sobre Ensino Tecnológico, Manaus, Brasil, v. 9, p. e209223, 2023.

SCHMITT, C. S.; DOMINGUES, M. J. C. S. Estilos de aprendizagem: um estudo comparativo. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas) [online]. 2016, v. 21, n. 2.

SILVA, I. A.; SANTOS, C. B.; SILVA, W. F.; SILVA. C. B.; SILVA, H. R.; SANTOS, D. S. A importância de atividades práticas no ensino de ciências como estratégia no processo de aprendizagem. Research, Society and Development, v. 11, n. 10, 2022.

SILVA, T. G; LÔBO, L.; MORBECK, B. Utilização de Modelos Didáticos como Instrumento Pedagógico de Aprendizagem em Citologia. Id on Line Rev. Mult. Psic. v. 13, N. 45. p. 594-608, 2019.

SOUTO, E. K. S. C.; SILVA, L. S.; NETO, L. S.; SILVA, F. C. L. A utilização de aulas experimentais investigativas no ensino de ciências para abordagem de conteúdos de microbiologia. Experiências em Ensino de Ciências, v. 10, n. 2, 2015.

TORTORA, G. J.; FUNKE, B. R.; CASE, C. L. Microbiologia. Tradução: SILVA, A. M., [et al]. – 10. ed. – Porto Alegre: Artmed, 2012.

UHMANN, R. I. M.; ZANON, L. B. Diversificação de estratégias de ensino de ciências na reconstrução dialógica da ação/reflexão docente. Ens. Pesqui. Educ. Ciênc., Belo Horizonte, v. 15, n. 3, p. 163-179, 2013.

Published

2024-07-09

How to Cite

Finsterbusch , T., Iantas, J., Machado, C. . J., Krawczyk, A. C. de D. B., Behrens, M. A., & Borille, J. M. (2024). POTENTIALITIES OF METHODOLOGICAL PLURALISM IN BACTERIOLOGY TEACHING . Revista Ciências & Ideias ISSN: 2176-1477, 15(1), e24152586. https://doi.org/10.22407/2176-1477/2024.v15.2586

Issue

Section

Artigos Científicos