THE IMPORTANCE OF FINANCIAL MATHEMATICS IN ELEMENTARY EDUCATION II
DOI:
https://doi.org/10.22407/2176-1477/2024.v15.2507Keywords:
Financial math, Elementary School, Pedagogical practice, Financial education, Critical EducationAbstract
Financial mathematics is present daily in various situations in our daily lives, whether in the life of a child or an elderly person. The press fills citizens daily with information about taxes, fees and contributions, so it is important to be aware of the taxes that affect the prices of goods, private or public services and the contributions that every citizen is subject to paying. The objective of the work was to show the importance of studying Financial Mathematics in Elementary School II, seeking to analyze how the content should be transmitted, so that the student is able to diagnose, reflect and solve financial problems on a daily basis. The research methodology of this work was carried out through research and consultation of materials available on websites, articles, books, monographs and dissertations regarding Financial Mathematics. Documents such as the PCNs - National Curricular Parameters, Law of Guidelines and Base and the National Common Curricular Base in Basic Education. A questionnaire was applied to identify how Financial Mathematics is being worked on in the classroom and what pedagogical resources the teacher had at her disposal, among other information relevant to the research. The main results obtained during the work, it was noted that starting financial education from childhood, together with other curricular subjects at school, undoubtedly makes it easier for the student to reach adulthood when dealing with problems. personal finances and thus have a more financially stable life. It was clearly possible to notice that much more than the demonstration and deduction of formulas, Financial Mathematics can be used as a tool for decision-making in the environment in which students live.
References
ASSAF NETO, A. Matemática Financeira e Suas Aplicações. 12. ed. São Paulo: Atlas, 2012.
BANCO CENTRAL DO BRASIL. Caderno de Educação Financeira – Gestão de Finanças Pessoais (Conteúdo Básico). Brasília, 2013.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular do Ensino Médio. Brasília, DF, 2017. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf>. Acesso em: jun. 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais para o Ensino Fundamental. Brasília, MEC/SEF. 1997.
BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da educação nacional. Legislação, Brasília, DF, dez. 1996. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/lei9394_ldbn1.pdf>. Acesso em: jun. 2023.
DANTE, L. R. Didática da Resolução De Problemas De Matemática. 12ª edição. São Paulo. Ática, 1989.
FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: Saberes necessários à prática educativa. 25ª. Ed. São Paulo: Paz e terra, 1996.
JANISCH, A. B. L.; JELINEK, K. R. Explorando a educação financeira no ensino fundamental: um estudo de possibilidades a partir das orientações da BNCC. Brazilian Journal of Development, v. 6, n. 7, p. 48324-48342, 2020.
LEONARDO, F. M. de. Conexões: matemática e suas tecnologias. Manual do professor/organizadora Editora Moderna; obra coletiva concebida, desenvolvida e produzida pela Editora Moderna. São Paulo: Moderna, 2020.
MIRANDA, L. A. N.; PHILIPPSEN, A. S. (2014). A importância da Matemática Financeira no cotidiano e na construção da cidadania. Cadernos PDE, Paraná, 1(1), 1-17.
OCDE. Recomendação sobre Princípios e Boas Práticas de Educação e Conscientização Financeira. Recommendation of The Council. July, 2005. Disponível em:< https://www.oecd.org/finance/financial-education/35108560.pdf>. Acesso em: jun. 2024.
SANTOS A. dos. W. (2024). A importância da matemática financeira nos anos iniciais do ensino fundamental. Epitaya E-books, 1(58), 287-310.
SILVA, A. F. M. (2015). A importância da matemática financeira no ensino básico. Instituto de Matemática Pura e Aplicada. Rio de Janeiro.
SILVA, A. S. da; SANTOS, R. de A. A importância da Matemática Financeira para o exercício da cidadania através da resolução de problemas. 2016.
TEIXEIRA, S. S. A educação financeira como tema transversal na educação básica. 2020. 89 f. Dissertação (Mestrado em Matemática em Rede Nacional) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Joao Paulo Silva Lopes, Ângelo Gomes de Melo, Cátia Caixeta Guimarães Reis
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
O autor responsável pela submissão representa todos os autores do artigo, e se compromete a enviar como documento suplementar uma carta de consentimento com a assinatura de todos os autores informando que tem a permissão para a submissão do texto assim como assegura que não há violação de direitos autorais e nem qualquer tipo de plágio (incluindo autoplágio).