FROM THE CRIME SCENE TO THE LABORATORY: FORENSIC SCIENCE AS A TEACHING METHODOLOGY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22407/2176-1477/2024.v15.2378

Keywords:

Forensic Science, Case Study, Active Methodologies

Abstract

Contextualizing the teaching of science for students allows for a greater understanding of the content. Adopting active methodologies that assist educators in their classes and, at the same time, allow students to act as active participants in their learning is an innovative approach to teaching and learning. Thus, this study proposes a case study, divided into five stages and guided by active methodologies and interdisciplinary approaches in the teaching of exact sciences, using forensic science and criminal investigation as the theme to demonstrate the application of sciences in solving crimes. The activity was based on the active participation of students in the entire process of collecting and analyzing data identified at a crime scene, recreated based on the evidence from the "Isabella Nardoni" case, who was murdered in 2008. The objective is for students to investigate and analyze the evidence of the possible crime, applying their knowledge of exact sciences for this purpose. In this sense, it is important to emphasize that the theoretical and experimental classes conducted in the context of this practice aimed to engage students and promote the development of their cognition regarding the concepts of exact sciences and their real-life applications. Thus, we can conclude that the implementation of active methodologies, coupled with forensic investigative practice, has proven to be effective in the teaching process of exact sciences. Students were encouraged to acquire knowledge actively, resulting in a better understanding of the scientific theories discussed.

References

ANASTASIOU, Léa das Graças Camargos; ALVES, Leonir Pessati. Processo de ensinagem na universidade: pressupostos para estratégias de trabalho em aula. 10. ed. Joinville, SC: Univille, 2012.

ANDRADE, Mariel José Pimentel de Andrade; COUTINHO, Clara Pereira. A sala de aula invertida e suas implicações para o ensino. Revista Científica da Educação a distância, v.10, n. 17, 2017. Disponível em: https://periodicos.unimesvirtual.com.br/index.php/paideia/article/view/810. Acesso em: 10 jan. 2023.

AUSUBEL, David Paul. A aprendizagem significativa: a teoria de David Ausubel. São Paulo: Moraes, 1982.

BACICH, Lilian. Ensino Híbrido: Proposta de formação de professores para uso integrado das tecnologias digitais nas ações de ensino e aprendizagem. In: Anais do Workshop de Informática na escola, p.679, 2016. Acesso em: https://doi.org/10.5753/cbie.wie.2016.679. Acesso em: 15 dez. 2022.

BACICH, Lilian. Metodologias Ativas: desafios e possibilidades. Revista Pátio, n. 81, p.37-39, 2017. Disponível em: https://lilianbacich.com/2018/07/24/metodologias-ativas/. Acesso em: 10 dez. 2022.

BERBEL, Neusi Aparecida Navas. As metodologias ativas e a promoção da autonomia de estudantes. Seminario: Ciências Humanas e Sociais, Londrina, 2011. Disponível em: https://doi.org/10.5433/1679-0383.2011v32n1p25. Acesso em: 20 jan. 2023.

BERGMANN, Jonathan; SAMS, Aaron. Sala de aula invertida, uma metodologia ativa na aprendizagem. Tradução Afonso Celso da Cunha Serra. - 1. ed. - Rio de Janeiro: LTC, 2018.

CAVALCANTE, Kiany. S. B. ; SOUSA, Francisco R. S. ; MONTEIRO, João P. D. ; SOUZA, Jane da P. P. ; NASCIMENTO, Alexandre W. V. ; AGUIAR, Andreia S. S. e FONSECA, Adriano S. Investigação Criminal e Química Forense: espaço não formal de aprendizagem investigativa. Revista Química Nova Escola, vol. 42, n° 2, p. 129-135, São Paulo, 2020. Disponível em: http://dx.doi.org/10.21577/0104-8899.20160198. Acesso em: 20 jan. 2023.

CHEMELLO, Emiliano. Ciência forense: impressões digitais. Química virtual. 2006.

CHRISTENSEN, Clayton M.; HORN, Michael B; STAKER, Heather. Ensino Híbrido: uma Inovação Disruptiva? Uma introdução à teoria dos híbridos, Clayton Christensen Institute, maio, 2013.

DEWEY, John. Democracia e educação: introdução à Filosofia da Educação. 3 ed. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1959.

DEWEY, John. Experiência e Educação. 2. ed. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1976.

DORNELES, Pedro Fernando Teixeira. Integração entre atividades computacionais e experimentais como recurso instrucional no ensino de eletromagnetismo em física geral. Repositório Digital da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2010. Disponível em: http://hdl.handle.net/10183/60658. Acesso em: 10 jan. 2023.

ECKERT, Willian; JAMES, Stuart. Interpretação de Evidências de Manchas de Sangue em Cenas de Crime. 2 Ed. CRC Press, 14 de jul. de 1998.

FARIAS, Pablo Antonio Maia de; MARTIN, Ana Luiza de Aguiar Rocha; CRISTO, Cinthia Sampaio. Aprendizagem Ativa na Educação em Saúde: Percurso Histórico e Aplicações. Rev. Bras. Educ. Méd., v.39, n.1, 2015. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1981-52712015v39n1e00602014. Acesso em: 15 fev. 2023.

FREIRE, Paulo. Desafios da educação de adultos ante a nova reestruturação tecnológica. In: Pedagogia da Indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: UNESP, 2003.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: Saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

MACEDO, Kelly Dandara da Silva, et. al. Metodologias ativas de aprendizagem: caminhos possíveis para inovação no ensino em saúde. Escola Anna Nery, v.22, n.3, e20170435, 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ean/a/XkVvYBMtbgRMLxQvkQGqQ7z/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 30 jan. 2024.

NEUENFELDT, Adriano Edo; RODRIGUES, Ariane Wollenhoupt da Luz. Interdisciplinaridade na Escola: Limites e Possibilidades: uma possibilidade a partir do texto como eixo organizador de unidades didáticas interdisciplinares. Revista Ibero-americana de Educação, v.54, n.5, 2011. Disponível em: https://rieoei.org/historico/expe/4031Neuenfeldt.pdf. Acesso em: 30 jan. 2024.

FREITAS, Raquel Aparecida Marra da Madeira. Ensino por problemas: uma abordagem para o desenvolvimento do aluno. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 38, n. 2, p. 403- 418, abr./jun. 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/sk8JPtqzGPdVN4jyTXyB7wd/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 15 dez. 2022.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

GLEISER, Marcelo. Ciência é o caminho para entender o mistério da existência humana. Disponível em: 'Ciência é caminho para entender o mistério da existência humana', diz Marcelo Gleiser, vencedor do prêmio Templeton 2019 | Ciência e Saúde | G1 (globo.com)

GODINHO, Emmanuel Zullo Godinho Emmanuel Zullo; PARISOTO Mara Fernanda; SORANSO Silvia Correia. Análise da Integração da Metodologia de Rotação por Estações de Aprendizagem para o Ensino de Conhecimento de Luz e Cores. Arquivos do Mudi, v. 24, n. 3, p. 63-70, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.4025/arqmudi.v24i3.55268. Acesso em: 15 fev. 2023.

GODOY. Arllda Schmidt. Introdução à pesquisa qualitativa e suas possibilidades. Revista de Administração de Empresas, São Paulo, v. 35, n. 2, Mar./Abr. 1995. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rae/a/wf9CgwXVjpLFVgpwNkCgnnC/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 20 dez. 2023.

GOMES, Marcelo Bolshaw. Quem é culpado? O que os programas policiais da televisão nos ensinam. Journal of Experimental Psychology: General, v. 136, 2007. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/cm/article/view/32100. Acesso em: 05 jan. 2023.

HALLIDAY, David; RESNICK, Robert; WALKER, Jearl. Fundamentos de física. 8. ed. Rio de Janeiro, RJ: LTC, 2009.

LIBÂNEO, José Carlos. O processo de ensino na escola. São Paulo: Cortez, 1994. P. 77- 118.

LIMA, Cezar; BERTONI, Felipe Faoro. Caso Nardoni. Canal Ciências Criminais, 2015. Disponível em: Caso Nardoni (canalcienciascriminais.com.br). Acesso em: 05 jan. 2023.

POLETTO, Matheus. A ciência forense como metodologia ativa no ensino de ciências. Experiências em Ensino de Ciências, v.12, n.8, 2017. Disponível em: https://if.ufmt.br/eenci/artigos/Artigo_ID438/v12_n8_a2017.pdf. Acesso em 20 nov 2021.

PIMENTA, Selma Garrido. Estágios Supervisionados: unidade teoria e prática em cursos de licenciatura. In: CUNHA, Célio da; FRANÇA, Carla Cristie de; (Orgs.). Formação docente: fundamentose práticas do estágio supervidionado. Brasília: Cátedra UNESCO de Juventude, Educação e Sociedade; Universidade Católica de Brasília, 2019.

SEBASTIANY, Ana Paula; PIZZATO, Michelle Camara; DEL PINO, José Cláudio; SALGADO, Tania Denise Miskinis. A utilização da Ciência Forense e da Investigação Criminal como estratégia didática na compreensão de conceitos científicos. Revista Educação Química, v. 24, n.1. Cidade do México, 2013. Disponível em: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0187-893X2013000100009. Acesso em 31 jan. 2024.

SEMENTKOSKI, Valdete; DOMBROSKI, Andre Luíz. A importância da autoestima na educação de jovens e adultos. Ágora: revista de divulgação científica, v. 16, n. 2esp., p. p. 43–48, 2012. Disponível em: http://ojs.unc.br/index.php/agora/article/view/93. Acesso em: 30 jan. 2024.

SILVA, Dulce Aparecida Nascimento da; VANZELER, Valdeny Nunes; VENTURA, Rogéria Maria. Hematologia Forense: Teste de Sensibilidade e Especificidade do Método de Takayama. Revista eletrônica FMU, Centro Universitário das Faculdades Metropolitanas Unidas, v. 3, n. 4, 2015. Disponível em: https://revistaseletronicas.fmu.br/index.php/ACIS/article/view/1082. Acesso em: 31 jan. 2024.

THIESEN, Juares da Silva. A interdicisplinaridade como um movimento articulador no processo de ensino-aprendizagem. Revista Brasileira de Educação, v. 13, n.39, 2008. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1413-24782008000300010. Acesso em: 31 jan. 2024.

Published

2024-02-05

How to Cite

Ribeiro, K. da S., Friedrich, L. C., Parisoto , M. F., & Rufato, F. D. (2024). FROM THE CRIME SCENE TO THE LABORATORY: FORENSIC SCIENCE AS A TEACHING METHODOLOGY. Revista Ciências & Ideias ISSN: 2176-1477, 15(1), e24152378. https://doi.org/10.22407/2176-1477/2024.v15.2378

Issue

Section

Relato de Experiência